Foderfrågor

Glimfeather

Trådstartare
Min häst har blivit lite halt och går bara i hagen just nu.

Hovslagaren påstår att en häst som min (fbl med humör) inte ska äta något kraftfoder när hon vilar.

Vi har dåliga värden på höet så hon äter förutom det 1,5 kg lusern (har fått två fram till nu) och 1 kg groov. Får inget på morgonen förutom hö just nu.

Det är väl onödigt att plocka bort kraften? Hon är ganska tanig just nu och håller på att äta upp sig. Går på bete om dagarna och får allt hö hon vill äta på natten. Ska väl ut om nätterna om ett par veckor.

Sedan undrar jag om det är okej att ge lusern nu när gräset kommer? Kan det vara farligt att ge såpass mycket proteiner?
 
Sv: Foderfrågor

för mycket proteiner kan varar farligt ja. Bla så är det en av orsakerna till fång och elefantben. men är hon tanig bör du fortsätta med kraften men kolla lite hur pass med energi där är i den, lagom är alltid bäst! har själv ett fbl som var tanig och gick på 15 kilo hö och 1 kilo korn och 1/2 havre trotts att han sto på vila, sen fick han även 2 dl sojaproteiner och foderjäst! Använde Hippo alfa innan och det fungerade kanon bra på honnom knappt 1 kilo om dagen klarade han sig på!
Lycka till!
 
Sv: Foderfrågor

Ja, men jag har hört att det inte är farligt om det kommer från grovfodret. Det är ju relativt lite energi i grooven, det är därför jag undrar. Man kan ju inte jämföra det med till exempel havre.
 
Sv: Foderfrågor

Jag minskar ytterst lite när min häst vilar för annars faller hon ur direkt. Det är inget som gagnar hästen.

Mitt fullblod blir heller inte knasig på vilan, lite mer stissig men inte mer än att det är hanterbart.

Så jag hade inte sänkt om hon inte spårade ur helt.
 
Sv: Foderfrågor

Jag hade nog plockat bort lucernet och gett henne typ krafft grund istället. Kan var jobbigt för kroppen att bryta ned allt det proteinet.

Första gräset är ju dessutom proteinrikt så det behövs inte riktigt.
 
Sv: Foderfrågor

Ska jag aknske plocka bort allt lucern och groov och byta till ett par kilo grund? Fast det går ju inte, hon kommer börja rata det när hon får gå ute dygnet runt kom jag på nu. förra sommaren fick hon äta så mycket hippo alfa hon ville, det blev max 1 kg och det verkade fungera bra.

Det är ganska kort gräs i hagen hon går i nu. Det är tjockishagen så det är rätt magert bete om det gör någon skillnad.
 
Sv: Foderfrågor

Jag drar ytterst sällan ner på min hästs mat när hon vilar/är skadad. Hon är också fullblod, väldigt svårfödd! Faller lätt ur och jag har märkt att hon faller ur MER när hon står på vila eller i sjukhage än annars.
Jag skulle forsatt ge det du ger idag tills du fått upp hästen i det hull du vill ha den. Sen trappat ner. för som du skrev så var gräset inte särskilt närngsrikt? Och krafft grund är inte heller speciellt näringsrikt. Innehåller lite smrp.

Ang. att ge lusern åt en häst som går på gräs/bete så kan jag bara tillägga att det fungerar alldeles utmärkt på min häst. Eftersom hon är såpass svårfödd så måste jag stödfodra henne hela betssäsongen, och det gör jag i första hand med lusern. Lite mindre i början av sommaren och senare under säsongen får jag öka på och spetsa med olja och ev. något annat foder. Det håller hon sig jättefin på!
Lusern är som sagt ett grovfoder och överskott av proteiner den vägen är inte farligt.
 
Sv: Foderfrågor

Ja precis, men du fick ju tips om att byta till grund:p *tillbaks*:D. Det skulle inte jag ha gjort. Så menade jag;)
 
Sv: Foderfrågor

Okej :p blev lite förvirrat här, hehe. Men jag tror hon får gå kvar på den maten tills hon inte vill ha mer helt enkelt.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 205
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 586
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
840
Hästvård Jag har en liten islandshäst som verkar omöjlig att få upp i vikt just nu. Enligt analys borde hon behöva 7kg hö och lite extra protein...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 827
Senast: Kalkon87
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp