Foderbyte - kraftfoder

M

maja_a

Hej, det finns säkert en liknande tråd men jag har lite bråttom så jag hoppas någon ids hjälpa mig. Jag har en fjording som får kraftfoder en gång om dagen. Han får väldigt lite: 1dl Müsli, 0,5dl äppelcidervinäger och ca 2L vatten. Han får kraften bara för att han ska få i sig mer vatten (tycker att han dricker bra, men den förra ägaren gjorde så och vatten är ju a & o för att kroppen ska fungera typ). Han hade ett lätt kolikanfall hos förra ägaren, troligen för att han inte trivdes, men kan också vara för att han drack för lite.

Nu är det så att jag hade tänkt byta till betfor för att det mer går ut i hela vattnet, müslin ligger ju bara på botten. Betforn gör väl också att vattnet smakar lite godare. Men då har jag tre frågor (bara så ni vet är jag väldigt nogrann med att kolla upp saker, så dessa frågor är kanske ganska självklara men jag är lite petig :p) :

• När han bara får 1dl müsli kan man då byta direkt till 1dl betfor istället?
  • Tror ni att 1dl betfor kommer ge mer nå mer energi (det är väl mkt socker i betfor)?
  • Tycker ni att betfor är bra/dåligt?

Lite långt inlägg om en enkel sak kanske egentligen menmen så för det vara :)

Sv: Foderbyte - kraftfoder

Hej, det finns säkert en liknande tråd men jag har lite bråttom så jag hoppas någon ids hjälpa mig. Jag har en fjording som får kraftfoder en gång om dagen. Han får väldigt lite: 1dl Müsli, 0,5dl äppelcidervinäger och ca 2L vatten. Han får kraften bara för att han ska få i sig mer vatten (tycker att han dricker bra, men den förra ägaren gjorde så och vatten är ju a & o för att kroppen ska fungera typ). Han hade ett lätt kolikanfall hos förra ägaren, troligen för att han inte trivdes, men kan också vara för att han drack för lite.

Nu är det så att jag hade tänkt byta till betfor för att det mer går ut i hela vattnet, müslin ligger ju bara på botten. Betforn gör väl också att vattnet smakar lite godare. Men då har jag tre frågor (bara så ni vet är jag väldigt nogrann med att kolla upp saker, så dessa frågor är kanske ganska självklara men jag är lite petig :p) :

• När han bara får 1dl müsli kan man då byta direkt till 1dl betfor istället?
  • Tror ni att 1dl betfor kommer ge mer nå mer energi (det är väl mkt socker i betfor)?
  • Tycker ni att betfor är bra/dåligt?

Lite långt inlägg om en enkel sak kanske egentligen menmen så för det vara :)

1 dl är en så pass liten mängd så det påverkar inte. Känns mer naturligt att blanda ut betfor än müsli med vatten...

Tycker att du gör helt rätt, betfor vatten är bra för att få i mer vätska. Och som tidigare svar, 1 dl är inte mkt så du kan byta rakt av.

tycker det verkar bättre att ge betfor.
betfor innehåller mycket fibrer som är bra för magen.
sockret kommer från melassen som blandas i betforn för att göra den lite smakligare.
inget farligt.

Tack så mkt för svaren, då ska vi ta & byta foder imorgon :D

Liknande trådar

Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
583
Senast: Kristall10
·
Foder & Strö Hej! :) Jag ska prova ett nytt kraftfoder i höst åt mina hästar då de inte gillade lusernen de fick i fjol. Jag inväntar ännu svar på...
Svar
2
· Visningar
1 060
Senast: Twihard
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
3 003
Senast: Egonson_
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 338
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Barn som inte sover
  • Baka matbröd - enklare än du tror!