M

marli

Någon som har ett tips på hur man på smidigaste sätt tar bort ett gammalt foderbord i en koladugård. Har hört att det ska vara ganska besvärligt!
Jag har ett sådant i mitt stall. Boxarna är byggda ikring foderbordet. Det är ganska smidigt när man ska utfodra men tar mkt plats. En bit av stallgången blir också lite för smal om man nu skall gå efter godkända mått.

Sv: Foderbord

Vi tog bort det i ett stall där jag hade min häst tidigare. Det var bara cement på ytan och under låg det en massa lösa stenar så det gick rätt snabbt att få bort det.

Det är bara fråga om hur länge man vill hålla på. Alternativet är att anlita en specialfirma som kapar betong o armering med en specialklinga.
PL

Vad är anledningen att du inte vill behålla det? Att det ger en aningens för smal stallgång så du är rädd att det inte godkäns, elelr för att du vill få loss utrymmet?

Jag har två gånger haft foderbord, ena gången fick det vara kvar, och användes faktiskt att fodra hästen i fråga på, fungerade underbart och inget spill.

Andra tillfället bilades det bort och hmm.. det är ju INGET jag gör igen om jag inte anser mig ha en extremt bra anleding att få bort det, för hu vad drygt det var och tid det tog (fast fint blev det när man väl gjutit igen)

Bara till att bila bort, det är jättekul!!
Mindre kul är det dock att forsla ut massorna....
Uj vilket drygt göra det var, men boxarna blev större och stallet bättre!

Ojoj, hur mycket kan ett sånt kalas gå lös på då tro? :crazy:

Jag ska se om jag kan ladda upp bilder om nån dag så får ni gärna ge era åsikter om vad ni tror att man kan göra och inte göra..

Just för tillfället är väl inget speciellt aktuellt då min mor nyss ärvt stället och vill inte ha nån häst där så länge jag är å ränner å friar i stan.. :D

Hon lär nog falla för mitt tjat till slut, :)
hon har ju trots allt gett mig två splitternya boxar som ligger o-uppackade och foderkrubbor å vattenkoppar :bow: :banana: :love:

Vi hade väl ett ganska litet foderbord i häststallet där det en gång i tiden rymts ca 3 kor.
När vi blev less på det tog pappa ( :love: ) fram stora släggan och demolerade krubban! Resterna kärrades ut med skottkärra och golvet göts igen. Det blev en stor fin yta som jag inte fattar hur jag klarade mig utan förut :)

I mitt stall så fanns det ett foderbord.
Det togs bort med en kobra.
Massorna tippade vi i urinbrunnen utanför dyngdörren.
Min snickare, som egentligen är betong-gjutare, gjorde det.

Ursäkta min okunnighet men vad är bila??? Skulle gärna ha foderbordet kvar men det tar stor plats i mitt lilla stall.

Hej! Bilar gör du med en speciell bilmaskin. det är är en ganska stor maskin men kan skötas av en person. På den sitter som ett långt spett som maskinen skapar vibrationer i när du trycker det mot något och då skakar betongen sönder. det är ganska jobbigt för man blir halvt sönderskakad själv. sen väsnas det fruktansvärt men det är effektivt när man vill ha bort tex ett foderbord.
Du kan hyra dem på företag som Cramo eller ibland av lantmännen eller kanske av Beijer byggmaterial.
Hoppas du förstod på ett ungefär, jag är väl inte världens bästa på att beskriva något. :)

marli skrev:
Någon som har ett tips på hur man på smidigaste sätt tar bort ett gammalt foderbord i en koladugård. Har hört att det ska vara ganska besvärligt!
Jag har ett sådant i mitt stall. Boxarna är byggda ikring foderbordet. Det är ganska smidigt när man ska utfodra men tar mkt plats. En bit av stallgången blir också lite för smal om man nu skall gå efter godkända mått.

Vi hyrde maskin och bilade bort. Gick ganska lätt men...sen hittade vi stora stenar, helt otroligt att man kunnat få dit dom utan maskiner! (Det var stenar som varit vägg tidigare.)
Dessa fick vi "spränga" och kila i delar för att kunna få ut. Vi hade ändå bobcat i stallet. :crazy:
Vet inte om vi gjort det om vi vetat hur mycket jobb det skulle bli.

Ett annat stall som vi gjorde likadant i var det simpelt. Inga stenar alls. Nästan ingen armering heller.

Vi hyrde in folk som tog bort vårt långa foderbord. De bilade bort det. Kvar har jag nu i hagen en jättehög med det som en gång varit foderbordet, mest sten. Det ska användas när vi fixar dräneringen till hagen. En del har redan gått åt till att bygga upp en ramp mot nya lösdriften.

Hur mkt kostade det på ett ungefär att hyra in folk som gör arbetet och vart vänder man sig?

En ide.
Hör med ngn som har bobcat.
Vi har haft en nu på jobbet som kört med bobcat och ett bilagregat.
Går betydligt fortare.
350 kr timmen tar han.

Jag tyckte det var dyrt, har för mig att det hamnade runt 25000:-. Då kan vi i och för sig dra momsen.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 349
Senast: Juli0a
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 356
Senast: Ajda
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 907
Senast: Fiorano
·
Övr. Hund Hej! Vi har lite framtids planer eller projekt på gården 🐶 1.Vi har ett gammalt häst stall m. 7st boxar, ganska stor sadelkammare, 1st...
Svar
1
· Visningar
1 809
Senast: Monifa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?