foderavtal

E

edda

Kan man lämna tillbaka foderhästen innan avtalet gått ut? Vi har fått chans att köpa häst av en bekant och kan då ej ha kvar vår foderhäst, hur gör man? Vi tycker hemskt mycket om "vår häst" men det här erbjudandet kan vi inte missa!

Sv: foderavtal

Läs vad som står i kontraktet om uppsägningstid, och säg sedan upp avtalet. Fast prata gärna med ägaren och ge honom/henne en chans att reda ut den förmodligen oväntade situationen.

Det står bara tiden när vi ska lämna tillbaka honom, inte något om vad som händer om man bryter kontraktet i förtid.Vi ska kontakta ägaren, det är bara det att jag tycker det är så pinsamt :o

edda skrev:
Det står bara tiden när vi ska lämna tillbaka honom, inte något om vad som händer om man bryter kontraktet i förtid.Vi ska kontakta ägaren, det är bara det att jag tycker det är så pinsamt :o

Står det inget om uppsägningstid så finns det ingen utan kontraktet gäller till det datum då hästen ska lämnas tillbaka. Detta innebär att hur ni än gör kommer ni att få stå för de kostnader som finns för hästen tills kontraktet går ut.
Troligen är det så att eftersom det inte skrivits något om ev uppsägningstid att ägaren inte har någonstans eller annan möjlighet att ta emot hästen innan kontraktets utgång.

Det är väl just den här situationen som är en mardröm för den som lämnar ut en häst på foder när fodervärden plötsligt ångrar sig.
Det finns ju någon anledning till att man lämnar ut sin häst på foder. Kan ju vara allt från graviditet till studier och ekonomiska skäl.

Prata med ägaren och säg precis som det är... De flesta är väl förstående och kanske kan ni lösa det till bådas fördel.
Jag har lånat ut min och det har alltid löst sig när sådant har hänt... Vi har kommit överens men de har fått vänta ett tag så jag hittar en ny plats o sådär.

Om det blir någon nästa gång... Skriv uppsägningstid!
Lycka till!

Liknande trådar

Hästmänniskan Ja, som rubriken lyder ovan. Vad tycker ni är ok/ inte ok skäl att lämna tillbaka foderhäst? Hög ålder på hästen? Krämpor? Personkemi...
Svar
8
· Visningar
1 234
Senast: mars
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 117
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 545
Senast: mars
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 408

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka