• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare age
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 30
  • Visningar Visningar 2 394
Sv: Foder

Har också läst Kraffts foderbok (den från 2004) och måste faktiskt säga att det står en hel del konstiga saker i den (en del rent felaktiga) och med ganska tydliga hintar om vilket kraftfoder man bör välja. Ffa att man i princip måste ge kraftfoder. Visst den är bra i vissa partier men spårar ur lite mot slutet. Och det är en propagandabok, vare sig man gillar Krafft eller inte.

Så en opartisk bok i ämnet är ett bättre val skulle jag säga.

vad jag läser så informerar den om kraftfoder, inte propagerar för att man måste ge kraftfoder..

men det är sant en del som står, högpreseterande hästar och äldre hästar behöver mer lättsmälta näringsämnen, därav kanske inte ett enbart ett svårsmält grovfoder är det bästa för en pensionärshäst som max orkar äta 6 kg per dag, hästen kommer att dö av svält om den inte får i sig mer lättsmälta näringsämnen..
men visst, om ni sitter och proppar för att man ALDRIG ska ge kraftfoder så visst.. det får stå för er..

TS ville han info om foder så jag svarade att då är kraffts ABC och mineralbok lättöverskådliga och snabba böcker att kolla i..

vad svarar ni till henne? eller har ni riktat in er helt på mig i den här tråden?

Du kan säkert söka direkt här på forumet eller använda t.ex. Googles sökfunktion och få fram mer specifika svar på det du söker. T.ex. om alger, linfrö osv. Det man ska tänka på är att man inte börja ge ditt och datt "bara för att" utan man ska ha en anledning till varför man lägger till någonting i foderstaten anser jag. När man börjar räkna en foderstat är det viktigt att man har en analys. En analys tar man på det grovfodret som man utfodrar sina hästar med och det ger väldigt bra uppgifter om vilka värden som grovfodret innehåller. Sedan är det viktigt att fodret är friskt och luktar gott, och inte dammar osv. Fodret ska ha en bra standard hygieniskt för att man ska kunna ge det till sin häst.

Efter att man har fått redan på analysen på grovfodret kan man använda värdena som riktvärden efter vad man behöver tillsätta för att kunna räkna ut en fullvärdig foderstat till sin häst. T.ex. så ska man alltid ge MINST 1 kg torrsubstans som grovfodret innehåller/per 100 kg häst. Gärna 1,2 kg TS/kg häst. Detta är liksom minimum, sedan är alla hästar olika lätt/svårfödda och det som spelar in är alltså vad man har för värden på sitt grovfoder.

När man vet vad grovfodret innehåller för någonting och man börjar tillsätta olika saker så får man sedan räkna ut vad sakerna man ger innehåller så att man får en bra balans på foderstaten.
Sedan ger man t.ex. kalk som ett tillskott för att balansera upp kvoten emellan kalcium och fosfor om det är så att man ger kli, eller har mycket fosfor i sina foderstat. Olja ger energi och just linfröolja ska innehålla omega 3.

Vitlök går det diskussioner om i fall det är bra eller dåligt att ge hästarna med, du kan söka och få mycket information om ämnet då det ganska nyligen har varit uppe på tapeten. Biotin påstår vissa är bra, andra tycker det är ondöigt.

Själv har jag inget behov av att ge min häst Biotin utan i mitt fall så skulle det nog mest bara vara plånboken som skulle få ta stryk utav det - men har hästen BEHOVET utav det så kan man ju alltid testa att ge lite , men ger det ingen effekt efter flera månader är det ju knappast lönt att fortsätta betala för någonting som ändå inte fungerar.

Det håller jag med om.
Är du säker på att det gör någon nytta?
När jag gav biotin till min häst läste jag att man inte skulle köpa de billigare varianterna. Men jag blev kanske lurad - mkt möjligt. Det jag gav kostade fem kronor om dagen vilket jag tycker blir ganska mkt.

Ja, jag tycker att det hjälper. Man får räkna med att det tar 6-9 månader innan man ser en skillnad.

Nej kalk behöver alls inte tillföras bara för man råkar ha dräktiga hästar. OM man behöver det ser du ju om du kollar igenom foderstaten.

Jag har inte skrivit att man ALLTID behöver ge det. Men jag vet många som alltid ger sina dräktiga ston det. Vi ger det inte.

nej faktiskt inte, krafft pushar INTE för sitt eget sortiment i böckerna och därav rekommenderar jag dem, just för att de innehåller mycket nyttig fakta OCH dom är helt gratis..

dessutom så känns det tryggare enligt mig att det är ett foderbolag som givit ut dem.. dom KAN ju faktiskt sin sak..
Det här är inget angrepp på dig BeastieBabe utan ett allmännt konstaterande:

Det är intressant att notera att hästägare ofta har en otroligt detaljerad kunskap om kraftfoder: näringsinnehåll, priser, smaklighet. Tänk om motsvarande kunskap fanns när det gäller grovfoder!!!

Jag påstår att grovfoder kan variera mer än kraftfoder. Valet av växter styr smakligheten och näringsinnehåll. Valet av skördetidpunkt och gödning påverkar näringsinnehåll och smältbarhet. Skördemetod och leveransförpackning påverkar hållbarhet och hanterbarhet.

Eftersom kunderna saknar kunskap så tillåts sällan priserna variera i någon större grad. Då får du som kund nöja dig med ensilage eller hö som odlas och skördas som den alltid har gjorts: För att få maximal mängd!!!

vad jag läser så informerar den om kraftfoder, inte propagerar för att man måste ge kraftfoder..

men det är sant en del som står, högpreseterande hästar och äldre hästar behöver mer lättsmälta näringsämnen, därav kanske inte ett enbart ett svårsmält grovfoder är det bästa för en pensionärshäst som max orkar äta 6 kg per dag, hästen kommer att dö av svält om den inte får i sig mer lättsmälta näringsämnen..
men visst, om ni sitter och proppar för att man ALDRIG ska ge kraftfoder så visst.. det får stå för er..

TS ville han info om foder så jag svarade att då är kraffts ABC och mineralbok lättöverskådliga och snabba böcker att kolla i..

vad svarar ni till henne? eller har ni riktat in er helt på mig i den här tråden?

Det jag har skrivit har inte varit riktat mot dig. Det är i så fall du som har tolkat det så.

Jag tycker att jag har sagt flera ggr vad man ska tänka på när man tar reda på mer om ex foder så det känns onödigt att upprepa det till ts än en gång.

Eftersom kunderna saknar kunskap så tillåts sällan priserna variera i någon större grad. Då får du som kund nöja dig med ensilage eller hö som odlas och skördas som den alltid har gjorts: För att få maximal mängd!!!

Jag håller med dig. Visst är det synd att det är så. Det beror säkert till stor del på kundernas bristande kunskap. Men jag kan också tänka mig att de stora foderbolagen som ju inte producerar grovfoder, utom i vissa specialförp, har en helt annan möjlighet att marknadsföra sig och anpassa sitt sortiment.

Min 20 åring tuggar glatt i sig en 20 - 25 kg hösilage per dag ;) Och han är lite lagom knubbig :D Det är väldigt olika från häst till häst, och man tillför ju bara kraftfoder om det behövs. Fast jag skulle föredra att ge lucern eller betfor om jag skulle ge något mer utöver grovfodret.

När det gäller högpresterande hästar är det en helt annan sak. En gamling kan få dåliga tänder eller tillgodogör sig inte fodret lika bra som en yngre. Så det kan ibland vara befogat att ge gamlingen något mer lättsmält. Men när det gäller en högpresterande häst så finns inte dessa problem. SLU håller på och forskar om detta. Deras travhästar får endast hösilage av riktigt bra kvalité, och de är så fina så :banana:

Ska leta reda på ett tidigare inlägg jag har skrivit om deras undersökning, orkar inte skriva om det en gång till. Är lite lat... Men hur som helst ska de travhästarna ut och tävla på "riktiga tävlingar nu i dagarna". Vet dock inte exakt datum, men håller tummarna!

Till ts - Ett betydligt bättre alternativ än kraffts böcker är "Hästens näringsbehov och utfodring" av Christina Planck och Margareta Rundgren. "Utfodringsrekommendationer för häst" av Anna Jansson bl.a. är också bra, men inte lika utförlig och kan kanske upplevas som mest tabeller om man inte är så insatt. SLUs hippocampussida är också en guldgruva ;)

Klistrar in det jag skrev i en annan tråd. Står en hel del om betfor också, men det får ts ta på köpet! (Citatet är från en av SLUs tidningar)

Citat:
"Tidigare studier har visat att fett, socker och fiberrikt foder som ersatt havre haft en positiv påverkan på kroppens kolhydratanvändning, muskelns kolhydratförråd och koncentrationen av mjölksyra i samband med arbete. I en studie ersattes havren med kornsirap. I en annan gavs i stället stora mängder betfor. Varje häst fick prova de olika foderstaterna och forskarna mätte hur varje häst svarade på förändringarna. Båda studierna visade att hästarna använde mindre av muskelaturens kolhydratförråd under arbete."

Dessutom har SLU nyligen gjort tester på travare som fick gå på en ren grovfoderstat. De fick 20 kg hösilage per dag (med bra värden, så en balanserad foderstat uppnåddes). Dessa jämfördes sedan med de hästarna som fick en traditionell "kraftfoderstat". De olika kategorierna växlades också så att det inte skulle ge utslag från individuella skillnader mellan hästarna. Det var ingen som helst skillnad prestationsmässigt, och kuskarna märkte ingen skillnad i framåtbjudning (de fick ej veta från vilken kategori hästen de körde tillhörde). Kanske ska lägga till att man innan studien gjordes var rädd att prestationsförmågan skulle kunna påverkas negativt av den höga halten protein i grovfodret eftersom det ger en sur belastning (mer vätejoner) och värme. Men som jag skrev högre upp så såg man inte nån negativ effekt.

Hästen kan effektivt utnyttja den energi (fiber och socker) som grovfoder innehåller. Enligt Anna Jansson skulle tom. prestationsförmågan kunna förbättras eftersom fibrerna omvandlas till fettsyror när hästen utnyttjar dom. Dessutom leder en foderstat med mycket grovfoder till att risken för sjukdomar som kolik, magsår och beteendestörningar minskar.

Anna Jansson har själv travhästar hemma, och dessa utfodras med i princip fri tillgång på grovfoder + 2 kg betfor...

Kan dock förstå varför en del inte tycker om betfor. Tar man ingen analys på grovfodret och har oturen att få ett grovfoder med låg proteinhalt, och sen lägger till betfor som en stor andel energifodermedel. Ja då har man rätt snart en väldigt omusklad häst! Betfor har en låg halt protein, och ska användas just när man vill lägga till mer energi! Och då måste man ha klart för sig att energi-proteinkvoten sjunker, alltså måste man ha hyfsat hög kvot från början. Därför är det perfekt ihop med grovfoder som tagits i tidigt utvecklingsstadium. Till en travhäst vill man ha mycket energi, minst 11 MJ/ kg ts. Då måste hösilaget tas tidigt på säsongen. Detta medför också en hög kvot protein.

En sak till som är positivt med betfor är den låga halten stärkelse, som annars är spannmålens stora nackdel. Och dessutom liknar betforns sammansättning gräsets, dvs. en stor del socker och fibrer

Bokens första överskrift är dessutom Hästen -en grovfoderomvandlare som behöver kraftfoder. :smirk: Nejdå, de skriver inte alls att hästen behöver kraftfoder. :angel:

Inte alls riktat mot dig personligen MEN jag ögnade snabbt igenom boken igen och ett ANTAL gånger står det att "här har ett pelleterat kraftfoder stora fördelar". Visst det finns andra pelleterade fodermärken också men knappast de märkena som de vill rekomendera med det uttalandet.

Det står också att fölston ska ges 1/3 kraftfoder i kilo av den totala foderstaten och att den växande unghästen mellan 2-3 år bör få 4-5 kg kraftfoder. :eek: Vidare står det även att kombinationen hö + havre enligt den traditionella foderstaten kan vara rent av skadlig då hästen får för mycket protein på det sättet och blir förgiftad. :confused: Alltså det där stycket ger mig rysningar i okunskap från Kraffts sida. Skriver man så får man backa upp det liiite mer för att ge någon som helst trovärdighet och sanningshalt.

Detta var bara några av flertalet påstående där de vill framhäva att hästar behöver kraftfoder, ffa pelleterat, och det i stora mängder. Så det handlar inte på något sätt om nolltolerans mot kraftfoder från min sida utan att det är rena faktafel i boken. På vissa saker är den visst bra men brister i mina ögon alltför mycket både faktamässigt och i opartiskhet för att rekomenderas till en nybörjare på foder för tar man den allvarligt, ja då kan det bli riktigt knas och onödigt dyrt på foderkontot. Men visst läser man boken med VIDöppna ögon för att det är en reklambok ute efter att sälja in sitt eget foder kan man visst plocka ut en del bra grejer.

Vad jag skulle rekomendera är redan nämnt i andra inlägg av andra. :)

Liknande trådar

Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
589
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
2 087
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
694
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 065
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka