• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare age
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 30
  • Visningar Visningar 2 394
A

Hej!!!
Jag ska börja ge mina hästar lite nytt foder och jag undrar vad de här fodrena är bra till.:confused:
mina frågor lyder.
Vad är alger, biotin,linfrönolja,vitlök,kalk bra för.
Tack för ni svarar.:)

Sv: Foder

Vad är alger, biotin,linfrönolja,vitlök,kalk bra för.
De tillsatser du nämner är sällan nödvändiga och tömmer din plånbok snabbare och flyttar pengarna till din foderhandlare...

Alger - mineraler men DYRT och innehåller stora mängder jod. Det finns många bra "vanliga" mineralfoder om du har så dåligt foder att du måste komplettera.

Biotin och linfröolja uttalar jag mig inte om eftersom det vet jag inget om. Inom vissa grupper av hästägare "måste" man ge biotin medan andra aldrig hört talas om det. I den senare gruppen mår inte hästarna sämre vad jag vet...

Vitlök är enligt nyare studier direkt skadligt för häst.

Kalk - endast om ditt foder för övrigt har ett överskott av fosfor.

Ofta går det mode i tillsatser. Någon i stallet introducerar något och måste, kanske för att övertyga sig själv, tala om för alla andra hur fantastiskt mycket bättre hästen blir av denna tillsats.

De tillsatser du nämner är sällan nödvändiga och tömmer din plånbok snabbare och flyttar pengarna till din foderhandlare...

Alger - mineraler men DYRT och innehåller stora mängder jod. Det finns många bra "vanliga" mineralfoder om du har så dåligt foder att du måste komplettera.

Biotin och linfröolja uttalar jag mig inte om eftersom det vet jag inget om. Inom vissa grupper av hästägare "måste" man ge biotin medan andra aldrig hört talas om det. I den senare gruppen mår inte hästarna sämre vad jag vet...

Vitlök är enligt nyare studier direkt skadligt för häst.

Kalk - endast om ditt foder för övrigt har ett överskott av fosfor.

Ofta går det mode i tillsatser. Någon i stallet introducerar något och måste, kanske för att övertyga sig själv, tala om för alla andra hur fantastiskt mycket bättre hästen blir av denna tillsats.
Biotin och kalk är tyvärr ett måste för många hästar. Inte tömmer det plånboken heller.

Biotin är inget måste. Biotin har sällan hästar brist på. Biotin är bara ett b vitamin. Kalk är heller inget måste.

Tja, vi ger 59 kr för ett kilo bioton. Inte särskilt dyrt tycker jag.

Det håller jag med om.
Är du säker på att det gör någon nytta?
När jag gav biotin till min häst läste jag att man inte skulle köpa de billigare varianterna. Men jag blev kanske lurad - mkt möjligt. Det jag gav kostade fem kronor om dagen vilket jag tycker blir ganska mkt.

Nej kalk behöver alls inte tillföras bara för man råkar ha dräktiga hästar. OM man behöver det ser du ju om du kollar igenom foderstaten.

ett hett tips om du inte kan något alls om foder är att besöka www.krafft.nu och beställa hem de gratis foderböckerna som finns där.. läs igenom dom och sedan kollar du efter olika fodersidor på nätet..

här på buke får man förvisso många bra svar, MEN de flesta är fördjupade och ger ingen lättöverskådlig bild av hur en nybörjare inom foder bör fodra sina hästar..

kolla denna sida där det står ganska lättöverskådligt vad man bör ränka på i början när man lär sig om hur man räknar foderstater åt sin häst.. http://www.geocities.com/fodersidan/

Biotin och kalk är tyvärr ett måste för många hästar. Inte tömmer det plånboken heller.

Det finns inga studier som bevisar att biotin ger bättre hovar, kalk behöver man i regel inte tillsätta, det finns i de flesta foder ändå.

Så jo att ge extra biotin o kalk tömmer plånboken i onödan.

Dessutom de "billigare" variantena av biotin du köper i idag innehåller mer tillsatser än vad de innehåller biotin, så det är rent humbug

ett hett tips om du inte kan något alls om foder är att besöka www.krafft.nu och beställa hem de gratis foderböckerna som finns där.. läs igenom dom och sedan kollar du efter olika fodersidor på nätet..

här på buke får man förvisso många bra svar, MEN de flesta är fördjupade och ger ingen lättöverskådlig bild av hur en nybörjare inom foder bör fodra sina hästar..

kolla denna sida där det står ganska lättöverskådligt vad man bör ränka på i början när man lär sig om hur man räknar foderstater åt sin häst.. http://www.geocities.com/fodersidan/

Det är möjligt att de flesta av dessa broschyrerna är bra. Jag har bara läst den om fång och den kan jag klara mig utan. Man ska nog inte glömma bort att detta är ett företag som tjänar pengar på att man köper deras färdigprodukter i stället för andra foder. Det är nog bättre i så fall att köpa eller låna en bok på biblioteket om foder.

Det är möjligt att de flesta av dessa broschyrerna är bra. Jag har bara läst den om fång och den kan jag klara mig utan. Man ska nog inte glömma bort att detta är ett företag som tjänar pengar på att man köper deras färdigprodukter i stället för andra foder. Det är nog bättre i så fall att köpa eller låna en bok på biblioteket om foder.
alltså, böckerna "utfodrings ABC" och "mineraler och vitaminer" innehåller inget om hur mycket foder man ska ge eller att man ska ge kraffts foder utan bara grundläggarnde om varje del i fodret som hästen behöver.. Faktiskt så hittar jag inget i den boken som hänvisar att man SKA ge kraffts färdigfoder ens.. det står bara med som "sammansatta kraftfoder" och med lika mycket negativa och positiva egenskaper som alla andra kraftfodermedel..

t.ex om Selen i mineralboken, där finns underrubrikerna "naturlig förekomst och biologisk tillgänglighet", "Fysiologisk funktion", "behov", "brist" och "överskott".. då lär man sig om det även fast selen inte ens förekommer som enskilt tillskott i kraffts sortiment..

förstår du vad jag menar?
klaga inte på böcker du faktiskt inte läst ;)

Senast ändrad av en moderator:

Citerar först mig själv

Det är möjligt att de flesta av dessa broschyrerna är bra. J

Jag tycker inte att jag kritiserade ngt jag inte har läst, Jag menar bara att man bör tänka på att det är ett foderbolag som har gett ut dem.

i
förstår du vad jag menar?
klaga inte på böcker du faktiskt inte läst ;)

Om man vill ha en mer neutral information måste det vara bättre att läsa ngt annat.

Dessutom inser jag nu i efterhand att jag har läst fler än vad jag skrev från början. Men jag kommer inte ihåg dem så jag tänker inte kommentera dem.

nej faktiskt inte, krafft pushar INTE för sitt eget sortiment i böckerna och därav rekommenderar jag dem, just för att de innehåller mycket nyttig fakta OCH dom är helt gratis..

dessutom så känns det tryggare enligt mig att det är ett foderbolag som givit ut dem.. dom KAN ju faktiskt sin sak..

Senast ändrad av en moderator:

nej faktiskt inte, krafft pushar INTE för sitt eget sortiment i böckerna och därav rekommenderar jag dem, just för att de innehåller mycket nyttig fakta OCH dom är helt gratis..

dessutom så känns det tryggare enligt mig att det är ett foderbolag som givit ut dem.. dom KAN ju faktiskt sin sak..

Jag håller inte med dig. Jag har letat upp Kraffts utfodrings ABC och bläddrat igenom den. Jag har läst den tidigare. Jag håller med dig om att det först finns flera bra sidor om matspjälkningen.
Men om man fortsätter att läsa
På ett ställe står det
"Rätt KRAFFT-produkt ger varje häst möjlighet till en balanserad foderstat. Det är tanken bakom programmet"

på nästa uppslag finns sedan Kraffts färdiga foder som GRUND, SPORT, GROOV, PONNY, PLUSS osv presenterade.

Jag förstår inte din ilska. Jag tycker att det är upp till var och en. Vill man ge sin häst av dessa foder ska man helt klart göra det.
jag vill inte betala för det, jag tror på att ge dem så mkt grovfoder som möjligt och jag vill ha koll på vad de äter. Men det är mitt beslut och mina hästar.

Sedan anser jag inte att de alltid kan sin sak. I häftet om fång stod det att man ska ge fånghästar hö med låg kvot. Det är ngt som jag har förstått att man inte bör göra.

Vilket år är din "utfodrings - ABC" ifrån? jag har gått igenom hela min 2 ggr nu och hittar det inte, vilken sida är det på?

Jag förstår inte varför du anser att man inte bör lita på material som är utgivet från ett kraftfoderbolag? varför du så rabiat emot krafft?

jag använder inte kraffts produkter i alla de foderstater jag räknar, grovfodret är grundstenen och så ger man så lite utöver den som möjligt OCH så ser man på hästen vad den behöver..

Vilket år är din "utfodrings - ABC" ifrån? jag har gått igenom hela min 2 ggr nu och hittar det inte, vilken sida är det på?

Jag förstår inte varför du anser att man inte bör lita på material som är utgivet från ett kraftfoderbolag? varför du så rabiat emot krafft?

jag använder inte kraffts produkter i alla de foderstater jag räknar, grovfodret är grundstenen och så ger man så lite utöver den som möjligt OCH så ser man på hästen vad den behöver..

Utgiven juli 2002 sid 64 och 66
Jag är inte speciellt emot kraffts produkter. Jag köper en lusern hackad strå i veckan plus mineraler från detta företag.
Men trots det så tror jag ändå på lite mer objektivt kunskapsinsamlande.

ok, min version är från 2004 så där har de gjort sin foderbok mer objektiv är den du har..

men om man säger såhär, vilka andra böcker anser du vara mer objektiv, och varför skiljer sig inte C.Plancks fördjupade bok om hästens utfodring från det som står i kraffts foderbok?

är det fel att rekommendera kraffts ABC menar du? är den pissigt dålig?

är det fel att rekommendera kraffts ABC menar du? är den pissigt dålig?

Jag menar fortfarande att man bör läsa den med tanke på att den är från ett foderföretag. Om man gör det är den säkert OK.
Jag är inte så insatt i olika böcker att jag kan tycka ngt om dem. Jag har inte heller läst den boken du nämner utan annat som hon har skrivit vilket har varit bra.
Jag har läst på olika ställen en del av det på engelska.

Liknande trådar

Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
589
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
2 087
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
694
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 065
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka