Sv: Foder

Jag har kört med Royal Canin länge (han har ätit det i hela sitt liv) men han kan inte äta det eftersom han alltid är halvtaskig i magen.
så av olika anledningar fick jag köpa Doggy, och vips så blev han bra i magen! så jag ska fortsätta med det nu :) och min plånbok är gladare än aldrig förr!

jag har testat mig fram på hur mycket han behöver, har utgått ifrån den rekommenderade mängden foder. I dagsläget får han 3 dl morgon och kväll och han är en medelaktiverad springer spaniel kastrat.. funkar bra!

Min vovve äter Royal Canin sen 1 års ålder. Tidigare gick han på doggy men passade inte han alls. Vi har kollat på rekomenderade mängden och sen ökat lite eftersom han lätt blir lite för tun. Nu har vi hittat ett perfekt hull på 2,5 dl 2 gånger om dan :bow:

Min schäfer får nuförtiden Eukanuba och jag tycker det funkar bra på honom. Han är lite åt det kräsna hållet och jag har provat med olika foder i omgångar! När jag fick honom (som 7månaders "valp") gick han på Hill's men jag tyckte han kliade en massa så jag bytte till Royal Canine German Shepard och kliandet blev avsevärt bättre! Meeeen han åt inte fodret så bra och tappade en del i vikt. Katten däremot älskade RC och blev tjock som en liten julgris... :p Bytte efter en tid med RC till Carrier Kyckling/ris (har jag för mig..) och det åt han sådär bra.. Fick han "något gott" i maten så slank det mesta ner men inte fan ska man behöva lägga massa annat i maten för att dom ska äta tycker jag! Så nu äter han Eukanuba Adult Large Breed och jag tycker han är piggare, fäller inte lika extremt (även om han alltid fäller lite...schäfer...), han börjat grovna i kroppen och framförallt så äter han fodret mycket bra! Förr så har han alltid lämnat en näve eller två men nu äter han upp allt på en gång!

Han får mat en gång/dag och i stora drag följer jag vad som står på säcken. Har det som riktlinje och sen höftar jag resten! Han får lite mer än vad som är angivet på säcken.

Mina vovvar har tidigare alltid ätit Standardt extra. Men av olika anledningar så funkade det inte längre. Så nu äter han Nutro, Natural Choice Lamb Meal & Rice Formula. Det är lite dyrare, men funkar bättre på honom. Jag är galet nöjd, han har bra aptit, är kanon i magen, pälsen är jättefin, han fiser inte alls osv.

Länk till fodret

Mina hundar har alltid ätit Hills. Jag köper enbart bra foder till mina djur och jag kan verkligen rekommendera Hills. Eftersom jag har tre hundar så går det åt mkt mat men det är d verkligen värt.
Plånboken skulle säkerligen må bättre om jag köpt Doggy, Ica`s eller ngt annat billigt foder, men inte mina hundar.

Jag kör med Eukanuba till mina vovvar.
Jag utgår ifrån vad som står att man ska ge men sedan använder jag ögat för att anpassa mängden till varje hund, beroende på aktivitetsnivå osv.:)

Fiser gör min hund väldigt ofta också. och illa.. Det blir till att lägga lite pengar på maten nästa gång det är dags att köpa mat...

Min hund fes också konstant av både Hill's och RC men slutade när jag bytte foder (tack och lov :D). Det luktar ju inte jordgubbar direkt ;)

Eftersom han har väääldigt känslig mage så får han bara en sort som han tål, Royal Canin Mini Sensible. Det har han fått i några år och det funkar jättebra. Han är en Tibetansk Spaniel på 8 kg han får ca 1,5 dl per dag.

Tröttnade på matrelaterade problem på mina djur generellt(hund och katt), gaser, tasseksem, matvägran mm. Köper numera Specifik CXD(large breed) hos veterinären. Kostar en del för en säck men hunden behöver inte äta lika stor mängd för att få i sig rätt näringsämnen. Totalt sätt blir kostnaden lägre, mindre foder, lägre veterinärkostader.

Min hund har ätit de flesta billiga sorter. Ica funkar bra men blir dyrt för hon måste ha så mkt för att få i sig allt, Euroshopper funkar ok men samma sak där. Nu får hon Doggy som finns på lantmännen, ett bra foder faktiskt, men det spelar ingen roll hur mycket man ger för hon är alltid slimmad.

Vi ger våran hund mat av märket Eukanuba enast för att uppfödaren hade det och för att han gillar det :) Följer det som står på säcken

Våra Chihuahuor äter Royal Canin Chihuahua, den mängden de får är uträknad efter det som är angivet och med ögonmått, de stora hundarna äter Pro Plan, där mängden är uträknad på samma sätt.

Oj vad många bra tips det ramlar in hela tiden. Jag funderar starkt på att byta foder då jag tror att hunden mår bättre. Ska i alla fall köpa en liten säck och pröva med för att se så att det hjälper honom. Så man inte köper en stor säck o det inte hjälper

Skulle aldrig ge min familjemedlem, träningskamrat och bästa kompis ett dåligt foder. Focus får Klass färskfoder och är väldigt fin i hull och päls. Dessutom bajsar han bara en gång per dag :bow:

Väldigt svårt att se skillnad på en liten säck, om du inte har en hund som äter 5 kulor per dag ;)

Jag ger min westie vanlig Doggy orginal-helt enkelt för att det funkar bra på honom. Fodret rekommenderades av uppfödaren då westien är proteinöverkänslig överlag och ska ha ett foder med mer spannmål än vice verca. Jag tycker ändå inte att det är ett skitfoder. Jycken funkar på det och äter glad i hågen. Jag brukar skämma bort honom med några kycklingbitar på maten ibland för att det ska bli roligare. Eller blanda i liter ris.

Nya hunden kommer jag med stor sannolikhet ge KLASS färskfoder.
Helt enkelt för att jag bara hört positivt om det fodret och hundarna verkar tycka att det är gott.

Mina små vovvar (taxar och sheltie) äter royal canin mini. Ett bra foder som funkat jättebra, Jag följer rek en del men går mest efter ögonmåttet, då min långhårst tax är konstant tjuvätare. Hon älskar barn i lagom snatthöjd. Bara ett litet hopp sen är mackan hennes :angel:. Utställningsvovve som hon är just nu så vill man hålla formen på henne.
Gråhundarna får robur.

De flesta foder som är lite dyrare har också smakgaranti, gillar inte hunden det får du lämna tillbaka den. Dock inte efter att hela påsen är slut.

Min tjej äter Eukanuba och jag tycker att det verkar funka bra. Hon är inte så gammal ännu. Visst är det dyrt i inköpspris men det är så drygt att man inte köper det jämt och ständigt.

Jag kör stenhårt på Fodax färskfoder. :love: Vovven klarar inte av torrfoder då hans mage är för känslig. Jag betalar 105 spänn per säck (köper utav en som har MÅNGA huskys). Det går åt en säck eller lite mer beroende på hur blocken är uppdelade.
Kan verkligen rekomendera det fodret.
Och nu har det kommit en annan variant som man inte behöver förvara i frysen, men det är till hundar som ligger i verklig hårdträning så det skall man ge lite mindre av. Men det är helt perfekt att ha med sig om man skall någonstans och man inte har tillgång till frys.:banana:

Liknande trådar

Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 904
Senast: Tantan
·
Hundhälsa Vår äldre hund (grönis) på 9 år som är väldigt kräsen i maten tycker att vår valps foder (Dogge professional puppy) är jättegott, han...
Svar
1
· Visningar
518
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 597
Senast: fixi
·
Hundhälsa Min yngsta hund (2 år) vill efter ett tag inte äta den maten hon tidigare ätit. Till en början fick hon torrfoder, och det kunde gå...
Svar
15
· Visningar
669
Senast: YlvaG
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp