L

lill_sessan

Hur stor vikt lägger ni på foder biten till eran hund?
Köper ni "märkes" mat eller det som finns i affären?
Hur har ni räknat ut vad ni ska ge er hund?

Tacksam för svar :)

Sv: Foder

Jag köper det han äter. Ett tag var det mat från livsmedelsaffären, men just nu äter han Husses, och det tror jag att vi ska fortsätta med. Han har fri tillgång, så han får påfyllning när matskålen är tom.

Jag är fodertokig. Jag läser, och räknar, och läser, och räknar igen. Min äter Royal Canin och Bravo Plus. Funderar på att byta torrisarna till Orijen, men det som känns surt är att jag kan ta Royal via jobbet billigare, men inte Orijen. Det är ett för jäkla dyrt foder...

När jag hade vovve på lån från en kennel körde jag först på det som hon åt där, vilket var Purina Pro Plan.
Det var svindyrt även i stora säckar och svårt att få tag på.
Såg då ett foder i affären som var mkt billigare (sparade ca 16 kr per kg trots att jag gick från att köpa purinas 15kg säckar till billigare 3kg säckar)! :eek:
Det fodret hade enligt innehållsförteckningen nästan identiskt innehåll med purinas, så min hund fick snällt vänja sig vid det och det fungerade finfint!
Som tur var så hade de på kenneln börjat köpa in det billigare fodret så min dam slapp ytterligare ett foderbyte när jag lämnade tillbaka henne.

Han får det han gillar, har testat Hill's, Royal Canin och Pro Pac men nu kör jag med Fodax färskfoder och han mår 100% bättre av det än s.k. kvalitéts foder. Jag går efter deras fodertabell angående mängden mat han ska ha.

Jag läser innehållsförteckningen mycket noga när jag väljer foder och läser även mycket på nätet vad andra har för erfarenheter av det foder jag är intresserad av.
Min hund har ätit Royal Canin, James Wellbeloved och äter nu Eukanuba. Testade även Robur men det märktes på en gång att det inte fungerade på henne så jag slutade lika fort som jag började...

Jag kan väl säga att jag är mer kräsen än hunden när det gäller val av foder :angel: Skulle mycket till innan jag skulle gå till Ica och köpa hundmat...

Ang. hur mycket mat jag ger henne så kollar jag vilka rekomendationer som ges på fodersäcken och mixtrar lite själv utifrån hur jag tycker hon ser ut i hull och så...
På fodersäcken hon har nu så är rekomenderad dagsgiva för hennes vikt 125 g, mätte upp en dl med foder på en våg och det vägde exakt 50 g...alltså ska hon ha 2,5 dl per dag men jag ger henne 3 dl och det verkar vara "rätt" giva för henne.

Senast ändrad:

Har provat massor av foder till min kräsna hund:angel:

När jag äntligen hittade ett han åt så mådde han inte bra av den:(

Nu köper jag nutra nuggets kan jag verkligen rekomendera!

Super bra foder:bow:

Jag ger något mer än rekomendationen och har precis gått över till en sort för mer aktiva hundar då han fallit ur lite, han börjar bli gammal:cry:

Han får också vetegroddsolja sedan många år!

Han äter aldrig om inte jag är hemma (även om alla andra i familjen är hemma) vilket ibland innebär att han inte äter sin dagsranson.

Han kan bara äta om han vet att jag finns i huset och sover:rofl::rofl::rofl:

Jag började nyligen ge mina KLASS färskfoder.

Aldrig har jag varit så lycklig och glad över att ge mina hundar mat, dom slukar allt med mkt god aptit och slickar skålarna 10 minuter efteråt.
Något som är väldigt uppskattat är att släppa ut hundarna i solen i trädgårn på morgonen och utfodra fryst ranson.
(KLASS-Glass)
Det är verkligen uppskattat och dom håller sig sysselsatta en bra stund.

Det går åt ca 2kg om dagen vilket kostar mig ungefär 38kr.
Det hamnar ju på 1178kr i månaden, men kosta vad det kosta vill så länge mina hundar älskar sin mat och mår bra av den!

/Lilljessicah som haft mkt pälsproblem, och hoppas på att det vänder snart.

Jag köper högenergifoder och just nu äter alla utom lapskan tasty högenergi.

Hennes mage gillade inte det fodret, så hon går just nu på doggy blå högenergi, vilket är det som funkar bäst för henne.

Övriga hundar mår toppen på tasty :cool:

Hur det mäts upp? De har alla fri tillgång ute, som inne. Maten fylls på 1 gång per dag.

De får även en hel del kött. Mestadels älg och lamm, men även en del nöt om vi slaktar/styckar åt någon så tar vi hem putset, vilket brukar bli en hel del kilon..

min får för tillfället royal canin medium junior, men ska byta till hills puppy såfort säcken är lite mera slut.. detta pga att jag bor på landet och hills finns i lanthandeln, royal canin måste man åka till stan för att köpa.
Jag är jättenöjd med royal canin annars, det är drygt (säcken räcker i nästan 3 månader) och han gillar det. Pälsen är fin och... tja, jag är nöjd helt enkelt.
Jag provade mej fram hur mycket han skulle ha, och nu har han bra hull, så tre dl är lagom för honom. Enligt tabellen ska han ha mer.

Lewa och Eya (valpen) äter Doggy orginal och Midas äter Högenergi Doggy, fungerar kanonbra+ att det inte är så dyrt.
Sen slinker det alltid ner matrester och annat :)
Brukar även köpa färskfoder under vinterhalvåret och blanda i, dock inte under sommaren då jag reser en del och det är svårt att ta med sej i värmen.
Dom får mat 2ggr dag och jag är SUPERNOGA med att alltid blöta maten ORDENTLIGT i god tid före.

Jag ger min Bravo och Royal Canin Mini Dental.
Bravo ger jag för det är mer lätthanterat än andra färskfoder dåjag ger 75g/portion eftersom jag har en liten hund.

RC Mini Dental ger jag eftersom kulorna är så stora att hon måste tugga dem då, mindre torrfodersbitar sväljer hon hela.

Angående mängden så provar jag mig fram efter att ha börjat med den rekommenderade mängden på paketet.

Tänk vad mycket bra svar jag kunde få.
Min hund äter nu doggy småbitar. Han får 3 dl två ggr om dagen.
Var på en djur affär och pratade om varför min hund fällde så mycket och hand trodde direkt att det var fodret. Vilket jag är villig att hålla med om efter hans information om Doggy och de andra fodren på livsmedelsaffären.
Nackdelen är väl då att jag måste lägga ut mer pengar på en gågn. Men han sa också att jag ionte skulle behöva ge min hund så mycket..
kommer nu inte ihåg vad fodret heter *dumma jag*
Men har funderat även fast det blir mer pengar att lägga ut kan det vara värt det för att få en bra hund.... *funderar*

Min får Doggy highenergy, den svarta säcken. Skålen sätts ner två gånger om dagen och då får hon äta så mycket hon vill.

Hade tidigare fri tillgång till henne, men då den ena katten lägger på sig för lätt och behöver ransonerad mat så får det bli så här.

Det blir även matrester om det blir något över efter middagen.

Under tiden på djursjukhuset lärde jag mig att fodret spelar stor roll för utvecklandet av tandsten, och även för utvecklandet av njursten. Alltså äter mina bara "bra" foder och över min döda kropp att Doggy eller Frolic kommer in här! :devil:

Leonbergern är sjukt allergisk och går på Hypoallergenic, Royal Canin. Hon har fri tillgång eftersom hon äter på så lustiga tider och ytterst sällan för mycket, snarare för lite.. hon väger över 50 kilo så det är några liter som ska ned :angel:

Annars gör jag så när det gäller mängden, att jag börjar enligt fodertabellen på säcken och kör enligt ögonmått därefter (öka/minska).

Frolic kan jag förstå, men doggy?

Det är ett helt ok foder. I alla fall de 2 högenergivarianterna..

Minnet är bra men kort, var ett par år dsen jag kollade alla foder och uteslöt doggy.. men de valigaste anledningarna var för lite riktigt kött etc, och majs majs majs (gärna uppdelat i majsmjöl och majsflingor så det inte hamnar som nr 1 på innehållsförteckningen..) Men det var definitivt inte högenrgivarianten jag kollade på..

okej märkt någon skillnad på hunden?
Framför allt så äter han Husse (Aktiv) frivilligt, utan att jag behöver preparera maten med burkmat, matrester, olja o.s.v. :D Och så fiser han mycket mindre nu än han har gjort med alla tidigare foder (Eukanuba, ProPlan, Hill's - samtliga valpfoder - samt Doggy och Beneful), samt att han äntligen har börjat bli lite kraftigare; han var som en sticka innan.

Senast ändrad av en moderator:

Fiser gör min hund väldigt ofta också. och illa.. Det blir till att lägga lite pengar på maten nästa gång det är dags att köpa mat...

Liknande trådar

Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 904
Senast: Tantan
·
Hundhälsa Vår äldre hund (grönis) på 9 år som är väldigt kräsen i maten tycker att vår valps foder (Dogge professional puppy) är jättegott, han...
Svar
1
· Visningar
518
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 597
Senast: fixi
·
Hundhälsa Min yngsta hund (2 år) vill efter ett tag inte äta den maten hon tidigare ätit. Till en början fick hon torrfoder, och det kunde gå...
Svar
15
· Visningar
669
Senast: YlvaG
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp