Foder vänja?

N

Nattalee

ska ge min häst nytt foder i form av lusernpellets, kornkross, betfor, mineraler. hur gör jag för att vänja honom på bästa sätt? ska jag vänja honom vid ett foder i taget eller ska jag ge lite av allt samtidigt?
mina hästar har alltid klarat sig på enbart grovfoder förut (samt mineraler och salt). men denna kille behöver mer protein samt lägga på sig lite.

/N

Sv: Foder vänja?

Hmm jag tror det viktigaste är att an får lite av det gamla fodret samtidigt och sedan går man suggestivt över till det nya. När min häst får ändringar i foder staten brukar han även få mag och tarm och solros olja, men han har problem med magen så det är inte säkert att din häst behöver det, Lycka till!!;)

Lusernpellets, betfor och mineraler kan du öka ganska snabbt.
Kornkross däremot bör man ta det mer lugnt med.
Hur mkt ska du förändra?

oj, ska bara rätta mig själv! han har inte fått annat foder än hö. så nytt foder var klantigt av mig att skriva! ursäkta!

han har alltså bara fått hö samt mineraler och salt. har inte ägt honom mer än några veckor.

foderbytet mellan höet hos förra ägaren och mitt hö gick väldigt bra iaf. inga mag eller tarm reaktioner.

Uträknat ska hans foderstat se ut såhär.

2 kg Lucernpellets
1,5 kg Kornkross
½ betor
+ mineraler.

han har fri tillgång på hö, han äter runt en 15-16 kg om dagen.
Jag har tänkt att han ska fortsätta få fri tillgång på hö framöver också.

hur mycket ungefär kan jag börja med? kan jag börja kilovis med lucernpellets eller mindre givor? och kornkross, ska jag ge så lite som dl till att börja med?

Då jag alltid har gett mina hästar fri tillgång på grovfoder, och det har täckt deras behov är jag väldigt nojig med att det ska bli rätt när jag nu måste komplettera. :crazy: det är en hel vetskap med alla dessa produkter som finns!

jag har föresten en fråga till ang. lucern. tanken var att jag skulle ge honom lucernhack, men dom hade inte hack där jag var och handlade så då tog jag pellets. Pellets måste ju blötas om man inte vill riskera foderstrupförstoppning, av vad jag har förstått, men hack är som hackat hö, och det är bara att ge som hö?

Tack för ditt svar!

skulle själv inte börja ge allt på en gång, skulle nog börja att ge betfor och lusern. Sen när hästen vant in sig lägga till kornet... Finns rekommendation att inte öka på korn mer än 100g /dag !

Jag har fått lära mig att från dag 1 till dag 10-14 ska hästen kunna äta full giva av det man vänjer in. :)

Jag har fått lära mig att från dag 1 till dag 10-14 ska hästen kunna äta full giva av det man vänjer in. :)

Det är nog till att generalisera lite väl mycket.
Hur lång tid man ska låta det ta beror naturligtvis på om det är grovfoder eller koncentrat som det är frågan om och också mängden.
Både lusernet och betforen kan räknas som grovfoder. Det är ju inte några mängder precis. Jag antar att det är en ganska stor häst. Det kan man nog ge på en gång eller i alla fall vänja in snabbt. Nu ska du ju börja ge tre olika foder. Jag hade gjort som tuvisen föreslår. Jag hade alltså snabbt gett den lusern och betfor och sedan väntat ett tag och sedan börjat med kornet men då saktare (fast jag hade hellre ökat lusernet och betfor lite till och struntat i kornet).

Nu ger jag lusern utan melass. Det finns en del hästar som reagerar på melass eller som inte tycker om det. (Min mkt matglada ponny som äter allt vägrade att äta lusernhack med melass.) Men du bör kanske tänka på det eftersom betfor också innehåller melass. Jag är osäker på om de tillsatta mängderna är tillräckligt stora för att spela ngn roll.

Lusernhack kan man ge som hö. Men man bör nog inte länga det på golvet. Det är ju ganska finfördelat.

det beror ju på hur mkt man ska ge, stärkelse ska inte ökas för fort. Sen så tar det runt 3 veckor för mikroorganismerna att ställa om sig...

Tack för era svar!

jag gjorde som du, Tuvisen föreslog. har gett honom lusern och betfor nu. och det har gått bra.

Forest Autumn; du säger att du hade hoppat kornkrosset och ökat på med lusern + betfor? får jag fråga varför du skulle det? :)

Jag har en fråga om blötläggning av pellets också, istället för att starta en ny tråd.

Lusernpellets sväller ju till det dubbla när det blötläggs, men andra pelleterade foder som t.ex krafft grund sväller en hel del också om jag inte minns fel. gav det till min gamling till foderhäst (blötlagt) när han hade svårt med tänderna på slutet. Men vet många som inte blötlägger pellets förutom lusernpellets, har inte stött på en enda som INTE blötlägger lusernpellets.
men pellets som pellets, allt sväller väl? även om det är olika mycket..?

Forest Autumn; du säger att du hade hoppat kornkrosset och ökat på med lusern + betfor? får jag fråga varför du skulle det? :)

jag tycker att lusern är ett mkt bättre alternativ än korn. Lusern är ett grovfoder som är lätt och bra för hästen att äta. Enda nackdelen är väl att det blir några kronor dyrare per dag för samma näringsämnen om jag räknar rätt.
Sedan tycker jag att det är enklare med några få foder i stället för fler.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
651
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
616
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 514
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
517
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka