Foder till svårfödd häst

SandraBarklund

Trådstartare
hejsan jag skulle kolla vad man kan ge för foder till en väldigt svårfödd häst hon får just nu 3,5 L groov 125 om dagen plus 1,5 L Lusern pellets uppblött. Sen har hon i princip fri tillgång på hö men får ändå inte upp henne i det hullet jag vill ha. Det är ett fullblod
 
Sv: Foder till svårfödd häst

Hej!
Hur länge har du haft hästen?
Hur gammal är den?
Har du gjort maskprov och kollat tänderna?
Vad har du för värden i ditt Hö?
 
Sv: Foder till svårfödd häst

jag har haft henne i 1 år och nu är hon 11 år, ja jag har kollat mask på henne och skickat in träckprov men inget syntes där, vart tipsad av en vän att byta till Mustang +protein men vet inte om jag vill byta och hålla på å mixtra med foder bara sådär, hon har fått hippo basic förut men det funkade inte heller
 
Sv: Foder till svårfödd häst

Så hon har ingen mask och tänderna är ok?
Om du inte har en analys på grovfodret, så är det svårt att veta vad du ska ge för kraftfoder. Kan du inte göra en egen analys?
Hur mycket Hö tror du att hon äter?
Fri tillgång kan ju variera från häst till häst.
Har hon varit lika tunn hela tiden du haft henne?
 
Senast ändrad:
Sv: Foder till svårfödd häst

Fri tillgång på lusern strå, Hippo Alfa med olja - det är vad vi gett svårfött fullblod.

Foder mäts inte i volym, utan i kg.
 
Sv: Foder till svårfödd häst

Så hon har ingen mask och tänderna är ok?
Om du inte har en analys på grovfodret, så är det svårt att veta vad du ska ge för kraftfoder. Kan du inte göra en egen analys?
Hur mycket Hö tror du att hon äter?
Fri tillgång kan ju variera från häst till häst.
Har hon varit lika tunn hela tiden du haft henne?

ja det kan jag göra, hon trycker i sej runt 15 kg hö per dag
nej i somras efter att hon kommit hem från sommarbete så var hon jätte fin i hullet nu har hon bara börjat falla ur och man får verkligen kämpa för att hålla kvar henne i det hullet hon har nu
 
Sv: Foder till svårfödd häst

Fri tillgång på lusern strå, Hippo Alfa med olja - det är vad vi gett svårfött fullblod.

Foder mäts inte i volym, utan i kg.


har provat gett henne lusernstrå men då faller hon ur ännu mera, gav henne det förut och ringde sen till förra ägaren och prata med henne då sa hon att hon inte funkar på strå utan på pellets
 
Sv: Foder till svårfödd häst

OK, det är ju inte stor skillnad i näringsvärde mellan strå och pellets, om man tar samma märke. Men däremot tar det längre tid att få i sig några kg strå, än processat foder (pellets).

Men om hästen äter lusern, uteslut all annan bukfylla (kraftfoder) och satsa på enbart lusern, hö och olja på det.
 
Sv: Foder till svårfödd häst

ja det kan jag göra, hon trycker i sej runt 15 kg hö per dag
nej i somras efter att hon kommit hem från sommarbete så var hon jätte fin i hullet nu har hon bara börjat falla ur och man får verkligen kämpa för att hålla kvar henne i det hullet hon har nu

Vad bra. Jag tror att det är mer protein hästen behöver, vilket du redan ger i form av lusern, men det kanske inte räcker med det som du ger. Gör en analys, så kan du räkna på en foderstat utifrån den sedan.
 
Sv: Foder till svårfödd häst

Har du analys på grovfodret?

Det låter som ganska mycket kraftfoder och frågan är om det inte går att minimera mängden.

Jag har en väldigt svårfödd häst och jag satsar på att han främst ska äta så mycket grovfoder (ett bra sådant) som möjligt. Därefter väljer jag tillskott i kraftfoder som är så "koncentrerat" som möjligt så att han verkligen äter allt han kan så att säga. Något som funkat jättebra när det har behövts är avelsfoder, det är ofta högt i protein där jag inte behövt ge mycket. Lusern får jag inte i honom större mängder då det inte är tillräckligt gott i hans värld.
Det man ska passa sig för med svårfödda är att de inte heller får äta sig mätta för mycket på kraftfodret, för då blir det som någon nämnt, sk bukfylla och den får ändå inte i sig tillräckligt och det kan just vara kruxet hos svårfödda..du kan servera hur stor mängd som helst, men de äter bara en bråkdel av det.
Ska man ge större volymer kraftfoder till en sådan är det jätteviktigt om möjligt att man delar upp kraftgivorna till flera stycken om dagen så att varje volym inte blir för mycket.

Och hur länge har hästen ätit nv foderstat?
Det kan ta månader att få upp en häst i hull, men få veckor bara för den att tappa..

Sen som någon skrev, väg upp allt kraftfoder..lita inte på vad som står att det ryms i skopan eller i liter då olika fodermedel väger enormt olika.
 
Senast ändrad:
Sv: Foder till svårfödd häst

Ge mer energi om du vill ha hull, extra protein över behovet gör bara att hästen får svårare att lägga på hullet!
 
Sv: Foder till svårfödd häst

Jag har samma erfarenhet som ”Dandylinn”. Det brukar vara svårt att få upp hullet på en mager häst genom att ge hästen stora mängder kraftfoder. Kraftfoder har en tendens att öka hästens metabolism, dvs. hästen bränner mer kalorier än normalt och resultatet kan t.o.m. bli det omvända!

Det första du måste göra är att analysera ditt grovfoder. Det måste vara balans mellan energi och protein i foderstaten och utan en analys är det omöjligt att veta om du ska ge mer energi och/eller protein. Både för lite och för mycket protein inverkar negativt på hästens förmåga att gå upp i vikt. Däremot är det inte sant som ibland påstås att överskottsprotein skulle ge ett negativt bidrag till energibalansen. Protein innehåller lika mycket bruttoenergi som kolhydrater men mycket av energin går förlorad vid omvandling till en energiform som hästen kan utnyttja. Dessutom är de flesta aminosyror glukogeniska vilket innebär att de omvandlas till glukos och inte till fett. Den glukos som inte används momentant lagras som glykogen i levern och i muskler. Det går därför inte att få upp hästen i hull genom att fodra med ett överskott av protein.

Det första man ska göra är att ge hästen fri tillgång till ett bra grovfoder. När detta inte räcker kan man ge betfiber som är en mycket bra energikälla. Betfiber innehåller mycket pektin som är en långsamt verkande kolhydrat. Räcker inte detta så kan man blanda betfiber och havre i lika delar och ge detta.

Fett är kaloririkt och innehåller mer än dubbelt så mycket bruttoenergi som kolhydrater. Eftersom grovfoder endast har ca. 2 – 2,5% fett kan man även tillföra ytterligare 2,5 – 3% fett så att fetthalten i foderstaten motsvarar fetthalten i gräs (ca. 5%). Eftersom det till största delen är omega-3 fettsyror som förstörs vid torkning till hö/hösilage är det främst dessa fettsyror man bör tillföra. Linfrö eller linfröolja är ett bra val eventuellt en blandning av raps- och linfröolja. Tänk dock på att vegetabiliska oljor är kaloririka men inte innehåller något protein. Ofta behöver man därför komplettera foderstaten med något proteinrikt foder.
 
Sv: Foder till svårfödd häst

Tycker hon fått bra svar här.
Sen får man tänka på att Kraffts foderrådgivare är partiska och inte direkt "oberoende", de skulle ex. aldrig säga att det räcker med endast hö (även om det ibland faktiskt gör det).

Som andra skrivit: ta analys på grovfodret och räkna sedan på det :)
Ex. Olja är bra om man behöver mer energi. :)
kraftmuskel och lusern om man vill ha protein, granngården har också ett nytt proteinfoder som verkar bra.
Men i första hand: satsa på ett riktigt bra grovfoder.
Vet när jag köpte själv så hade den bonden olika analyser & hösilage, så då kunde vi välja vad som passade våra hästar bäst = PERFEKT!
 
Sv: Foder till svårfödd häst

Tvärtom. Där har jag fått begränsat till 5 kg hö (600 kg äts) och 4 kg av Kraffts egna kraftfoderprodukter.

Har också sett vansinniga beräkningar till aktiva tävlingshästar. Som bäddat för magsår.
 
Sv: Foder till svårfödd häst

Kommer non av svaret från ett Fulblod Häst Äger?

Jag vet såpas att fulblod är svor föd och det råd man söker börda komma från non som är erfaren med dess ras.

Jag reklamera inte KRAFFT eller non annan foder tillverkar, men jag vet att KRAFFT folk är insätt i dessa hästars special behov i utfodering.
Hade jag själv en fulblod skulle jag inte tvyka att fråga.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
552
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
366
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 850
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 588
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Oväntade saker ni finner läskiga
  • Hiss och diss del 5
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp