Sv: Foder till svårfödd häst
Har du analys på grovfodret?
Det låter som ganska mycket kraftfoder och frågan är om det inte går att minimera mängden.
Jag har en väldigt svårfödd häst och jag satsar på att han främst ska äta så mycket grovfoder (ett bra sådant) som möjligt. Därefter väljer jag tillskott i kraftfoder som är så "koncentrerat" som möjligt så att han verkligen äter allt han kan så att säga. Något som funkat jättebra när det har behövts är avelsfoder, det är ofta högt i protein där jag inte behövt ge mycket. Lusern får jag inte i honom större mängder då det inte är tillräckligt gott i hans värld.
Det man ska passa sig för med svårfödda är att de inte heller får äta sig mätta för mycket på kraftfodret, för då blir det som någon nämnt, sk bukfylla och den får ändå inte i sig tillräckligt och det kan just vara kruxet hos svårfödda..du kan servera hur stor mängd som helst, men de äter bara en bråkdel av det.
Ska man ge större volymer kraftfoder till en sådan är det jätteviktigt om möjligt att man delar upp kraftgivorna till flera stycken om dagen så att varje volym inte blir för mycket.
Och hur länge har hästen ätit nv foderstat?
Det kan ta månader att få upp en häst i hull, men få veckor bara för den att tappa..
Sen som någon skrev, väg upp allt kraftfoder..lita inte på vad som står att det ryms i skopan eller i liter då olika fodermedel väger enormt olika.