Foder till överviktig fångponny

Sv: Foder till överviktig fångponny

Jo man tycker ju att människor som är anställda på ett foderföretag bör ha kunskap om sina råvaror, eller åtminstone ha vett att vidarebefordra frågan till någon annan som har koll.

Som jmf fick jag när jag frågade om Felleskjöpets (norska Lantmännen) omelasserade betfiber ett mkt utförligt svar om innehåll, och hur de testade varje parti för att kontrollera att värdena stämde. Sockeranalys hade de också, och värdet var max 5% men oftast mindre. Så det finns vettiga företag också!

Salsa kanske är ett utmärkt foder, men med fångkänslig häst så vågar man ju inte ge något som man inte vet vad det är...

Nu har Salsa börjat med sockeranalys på Naturell Grön. De redovisar värden på glukos/fruktos och NDF.

Sv: Foder till överviktig fångponny

Jisses vad mycket socker om jag förstår rätt! Det som är så konstigt är att min inte reagerar det minsta
på det, men sockret hon fick i från hö (när hon åt 4 kg hö med mycket socker och resten halm) så reagerade hon väldigt mycket.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 221
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Jag har lite funderingar vad vi ska fodra våran tre åriga ungponny (D-ponny) med, just nu är hon överviktig och motioneras ca 4-5 dagar...
Svar
6
· Visningar
1 163
Senast: Arwen
·
Foder & Strö Har haft ponny med fång och IR, så är inkörd på att bannlysa socker och stärkelse närmast in absurdum. Det har släppt lite för "normala"...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 808
Senast: Alexandra_W
·
L
Hästvård ..om någon inte lyssnar när man ger tips? Min syster har en shettis som är väldigt bukig och väldigt mager över rygg och revbenen...
Svar
4
· Visningar
1 163
Senast: Kallebus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama