Foder till överviktig fångponny

Sv: Foder till överviktig fångponny

Varför skulle inte bakjäst hjälpa? Det har ju SLU kommit fram till att det faktiskt kan. Om nu fången beror på obalans i mage och tarm såklart.

Rekommendationen att ge bakjäst till fånghästar bygger på den felaktiga föreställningen att det är fruktan i fodret som orsakar fång. De allra flesta hästar får emellertid inte laminitis/fång på grund av en tarmstörning och massdöd av mikroorganismer i hästens grovtarm utan på grund av en hög insulinhalt i blodet. Bakjäst påverkar inte insulinhalten i blodet. Har din häst fått fång p.g.a. att den har förätit sig på spannmål så att din häst har haft kraftig diarré kan bakjäst vara bra eftersom den innehåller jästsvampen saccharomyces cerevisiae som är en probiotika. Likaså om hästen har fått stora mängder antibiotika eller har problem med att fermentera fodret. I annat fall gör den ingen nytta.

Jag håller till stor del med dig men SLU påvisade också att jäst hjälper till att bryta ner stärkelse och det kan ju ha viss betydelse för insulinet.
Däremot tycker jag att obalanser i mag-tarm som fångorsak känns lite mer ovanligt, och vanligast är nog IR, som jag tolkar forskningen.

Ja, hästar som får fång utan klar orsak (typ sattes direkt på gräs utan invänjning, åt en halv säck havre) bör man nog se som IR. Och då är det förmodligen sockerhalten i gräset som ställer till det för dem, inte fruktanet.

Ev stärkelsen i fodret. Havre innehåller tex 44% stärkelse!! Och för en häst som är IR bör socker+stärkelse ej överstiga 10%.

Senast ändrad:

knapplån

Detta har verkligen blivit en favorit i repris...
Envis som jag är så fortsätter jag att hävda att fruktan mkt väl kan anses som en av alla de faktorer som kan orsaka ett fånganfall..

En snabb sökning på Uppsalas universitets bibliotek ger bla följande aktuella träffar på laminitis equine och fructan ( på svenska fång, hästdjur och fructan)

Geor, Raymond J Ingår i: Vet Clin North Am Equine Pract ;
, Volume: 26, Issue: 2, Date: 2010 Aug , Pages: 265-76 ; År: 2010

“Referat: Epidemiologic studies indicate that most laminitis cases occur in horses and ponies kept at pasture, hence the term 'pasture-associated laminitis'. Clinical cases of laminitis most often occur under conditions that favor accumulation of rapidly fermentable nonstructural carbohydrates (fructans, simple sugars, or starches) in pasture, and animals with an equine metabolic syndrome (EMS) phenotype (insulin resistance, abnormal insulin dynamics, +/- obesity) seem to be at highest risk for developing the condition. “

Geor får nog anses som en av de mest erkända forskarna inom området och han menar alltså att även IR hästar bör inte äta fruktan i stora mängder. Artkeln är publicerad i e mkt respekterad tidning som man inte kommer åt att läsa i si helhet utan att köpa artiklarna från biblioteket.

A.C. Pearson, P.D. Siciliano, S.J. McLeod, V. Fellner
North Carolina State University, Raleigh, NC, USA
Available online 18 May 2011.
"Introduction
Non-structural carbohydrates (NSC) are a highly fermentable component of cool season pasture grasses that fluctuate throughout the year and peak in spring and fall. Additionally, NSC rise through the day, peaking in late afternoon and fall over night to lows in early morning [1].
Excessive NSC intake has been implicated in pasture laminitis. One proposed mechanism by which NSC contribute to laminitis is through accelerated hindgut fermentation leading to accumulation of volatile fatty acids and subsequent reduction in hindgut pH, associated mucosal damage and subsequent entry of microbial derived laminitis-trigger factors [2]. Therefore, grazing strategies that reduce NSC intake and potential alterations in the hindgut microbial environment may be useful in the prevention of pasture laminitis. One possible strategy is to restrict pasture access to times of the day when pasture grass NSC concentrations is low (i.e. morning)."

Pearson menar att fång startas av en störning i grovtarmen, publicerad i maj 2011.

J. Sharlette, K. Hewitt, S.J. McLeod, V. Fellner, P. Siciliano, A. Pearson, S. Pratt-Phillips
Available online 18 May 2011.Introduction
"The consumption of pasture high in soluble carbohydrates, fructan in particular, may act as a trigger for insulin resistance [1]. Insulin resistance in the horse has been connected with laminitis. Fructans are a component of nonstructural carbohydrates (NSC). As a result of changing energy demands, as a function of photosynthesis and maturation, a plant's NSC values vary both seasonally and with the time of day [2]. In general, cool season grasses have higher NSC concentrations than warm season grasses [2]."

Sharlette, slutligen , också publicerad 2011, menar att fruktan kan bidra till en ökan trigger för insulinresistens.

Detta var de tre första träffarna som jag fick vid en metasökning i universitetsbiblioteket.

Jag kan inte förstå hur man på ett forum kan envisas med att fruktan inte leder till fånganfall.

Men som jag inledde - detta har varit på tal tidigare.

Jag ser fram emot ett motargument.

Jag såg att det var knapplån med det sista antar jag var till spader äss.

Själv tror jag då inte foderbyten är den stora fångrisken utan då vad som påverkar insulinhalten som du också tror vad jag förstår. Jag tror främst på socker och stärkelse men fruktan är jag osäker på, med betoning på osäker. Jag vågar inte helt bortse från de men det verkar ju krävas allför stora mängder för att framkalla fång???
Däremot vet man ju inte säkert vad som i kombination får bägaren att rinna över.

Jag ger min häst aktivt jäst-pulver( S. cerevisiae även kallat yeasacc) varje dag sedan 1,5 månad för att maximera hans matsmältning. Han har haft svårt att hålla hull och är IR. Men nu efter att ha gett det en månad ser han mycket finare ut och mår toppen och rids och är igång. Så länge man inte vet exakt vad som påverkar insulinet så tänker jag ge det. Han får inte i sig mycket stärkelse men jästen hjälper att bryta ner det han får i sig enligt forskningen på jäst.
Men vad jag menade var att man inte ska tror att probiotika stoppar eller botar fång. Däremot är maximal matsmältning viktigt till sjuka eller sjukbenägna hästar.

Senast ändrad:

delvis kl
Jag förstår inte hur man kan dra en slutsats av att ett ämne som i studier kan starta ett fånganfall inte kan göra det i verkligheten. Nu vet vi inte hur mkt fruktan som normalt finns i ett gräs. Fruktanhalten kan variera jättemkt mellan olika förhållanden och olika växter. Vi har egentligen inte heller ngn uppfattning om hur mkt en häst äter och inte heller hur känsliga olika hästar är. Sedan finns det flera olika typer av fruktanföreningar. Ordet fruktan är bara ett samlingsbegrepp för en grupp av kemiska ämnen. Jag tror inte att man har kartlagt hur alla dessa spjälkas/fermenteras inuti kroppen.

Jag tycker inte att skillnaden i fruktanmängder mellan de studier där man har framkallat fång och de uppskattningar som man har gjort om vilka mängder hästar får i sig - är jättestor. Enligt de senaste studier som jag har läst så verkar de flesta tro att det troliga är att det är en kombination av flera olika faktorer som triggar igång ett anfall och att fruktan är en av dem. Det tycks inte heller finnas ngt som talar för att feljäsningar i grovtarmen inte skulle kunna framkalla fång. För en häst som äter för mkt havre vid ett enda tillfälle är det väl egentligen den troligaste förklaringen. Om den inte är IR från början kommer den inte att hinna bli det på så kort tid (egen spekulation).

Men att envist hävda att fruktan inte spelar ngn roll :crazy:

Bakjästsvampen hjälper till att skapa en nyttig miljö för mikroorgansimerna i grovtarmen. Detta medför att om hästen äter för mkt stärkelse som då rinner över till grovtarmen så kommer jästsvamparna att bidra till att det inte blir en feljäsning av stärkelsen. Det är det som studierna handlar om, inte att jästen bryter ner stärkelsen i tunntarmen. Jag är osäker på om den verkligen gör det.

Jag ger min ponny bakjäst regelbundet.

Det jag tycker är mest underhållande är att folk är rädda för stärkelse och socker (samma sak i princip) men inte för fruktan som är en sockerart. Får liksom inte riktigt ihop hela historien där :)

Dessutom så spelar det ju ingen roll vilket socker det är för i magsäcken bryts det ju ändå ner till enklare molekyler.

Det är inte så enkelt som att alla sorters socker ger samma inverkan på kroppen. Har sett en tabell över det en gång, kommer inte ihåg exakt nu men det var iaf ganska stora skillnader i hur olika sockerarter metaboliserades och vilken inverkan de hade på blodsockret.

I studierna du citerade där så pratar man ju om betesgräs, och gräs innehåller som känd även "vanligt" socker, inte bara fruktan. Det går därför inte att säga att det är fruktanet som orsakat fång, och inte kombinationen socker+IR. Dock så stiger/sjunker sockerhalten oftast med fruktanhalten så i praksis har det nog ingen större betydelse. Man måste fortfarande vara försiktig med att låta en fånghäst äta gräs.

Det är kanske inte omöjligt att även fruktan under vissa förhållanden där halten i gräset är skyhög också kan orsaka fång, även om sockerhalten är låg (dock tror jag inte det förekommer?? åtminstone är det inte vanligt). Men då rör det sig antagligen om något annat än sockerutlöst fång, eftersom fruktan inte påverkar blodsockret. Dock är man ju då fortfarande tillbaka till att förhållanden som skapar hög fruktanhalt även skapar hög sockerhalt så hur vet man att det var fruktanet som utlöste fånganfallet och inte "vanligt" socker?

När det gäller stärkelse så finns det ju knapt någon sådan i våra gräs och hö. Så om det bara är stärkelsen bakjästen hjälper till att bryta ner så har ju spaderäss helt rätt i att det eg inte är någon ide att ge det till en häst som bara äter hö och betfor, för det finns ingen stärkelse som kan brytas ned.
Jag ger dock 1/2 paket jäst, mest för säkerhets skuld i fall det kan hjälpa.

Jag kan aldrig tänka mig att jag någonsin har påstått att olika sorters socker (kolhydrater är ett bättre ord i sammanhanget) metaboliseras på samma sätt i kroppen. Men det var kanske inte till mig.

Och eftersom man fortfarande inte veta hur en häst får fång av ett bete så kommer jag fortfarande att envisas med att det är olämpligt att mena att fruktanerna i gräset inte utlöser ett fånganfall. Det skulle kunna vara ngn som skulle få för sig att analysera sitt hö för socker dvs mono- och disackariderna i gräset. Det går att få en analys utan att få med fruktan innehållet. I så fall skulle denna ambitiösa hästägare kanske nöja sig med ett hö med OK sockervärden men med höga fruktanhalter och tro att detta var bra. Jag har nog också förstått det som att fruktan och sockerhalterna ganska ofta följs åt. Men om det tex plötsligt blir kallt efter en varm och solig dag - då tror jag att det bara är fruktanhalterna som stiger pga gräset inte kan tillgodogöra sig det bildade sockret på annat sätt.

Vad jag har förstått så är man inte helt klar över hur fruktanerna påverkar en IR eller kanske det omvända, hur IR påverkar kroppens sätt att bryta ner fruktanerna.

Jag skulle gärna vilja läsa den studie som menar att bakjäst bara hjälper till att bryta ner stärkelse. Jag har läst annorlunda och länkat till detta ett antal ggr i forumet.

Nej det var till fjordtokan som tycker att alla sockerarter är samma sak.

Nej de har inte samma effekt på kroppen men det är ju dels väldigt svårt att veta vilka sockerarter hästen får i sig. Dessutom så omvandlar ju kroppen sockret till andra molekyler så man kan liksom inte till hundra procent säga vilket socker som gör vad. Förstår inte riktigt meningen med att gå ner i molekylnivå eftersom vi ändå bara kan påverka det stora hela.

Jag har absolut inget emot bakjäst det har flera andra goda effekter också men jag tror inte det botar fång.

Bara för att svänga rejält i tråden tänkte jag meddela att den återkommande fången inte var fång! :D

Men himla intressant att läsa om era synpunkter och erfarenheter, så fortsätt gärna med det. Hur som helst så har ju hästen i fråga ändå haft ett fånganfall i år, så alla tips behövs iallafall :)

Bara för att svänga rejält i tråden tänkte jag meddela att den återkommande fången inte var fång! :D

Men himla intressant att läsa om era synpunkter och erfarenheter, så fortsätt gärna med det. Hur som helst så har ju hästen i fråga ändå haft ett fånganfall i år, så alla tips behövs iallafall :)

Det var ju bra!
Vad var det för fel på hästen?

Vilken tur för dig. :) Sulömhet?

Ang sockret så kollade jag på min analys nu, har 8% socker och 4% fruktan. Skördat strax efter midsommar tror jag.

min shettis är 15år och har haft fång. går i en relativt gräs fri hage och får under sommaren 2-3kg hö om dagen, 1dl betfor, en liten näve lusern pellets och 0,5dl linfrö. detta är det hon kan äta som mest om dagen utan att få fång och utan att gå upp i vikt igen. bantade ner henne i 2 år med att bara ge henne 2kg hö, mineraler och betfor. kan låta mycket lite men hon står på halm och äter en hel del av det + i hagen så går hon och pillar i det super korta gräset.

jag försökte få ner henne i vikt under många år men det gick knappt då hon inte åt ngt annat än hö och betfor. men med först mer protein i foderstaten i form av lusern, mindre hö och mer halm, sen bort med lusernen när våren kom så har hon nu nått ideal vikten. all snön som hon fick ploga sig fram igenom hela vintern gjorde också att hon brände lite mer fett :p.

nu med en strikt foderstat baserad på vad jag ser fungerar för henne så har hon inte fått fång på mycket länge (om man inte räknar med när hon ömmade efter att några hemska människor gav henne äpplen en dag :()
hon får det hon behöver, inget mer inget mindre. foderstaterna på Internet hade dödat henne för länge sedan

knapplån

Detta har verkligen blivit en favorit i repris...
Envis som jag är så fortsätter jag att hävda att fruktan mkt väl kan anses som en av alla de faktorer som kan orsaka ett fånganfall..

En snabb sökning på Uppsalas universitets bibliotek ger bla följande aktuella träffar på laminitis equine och fructan ( på svenska fång, hästdjur och fructan)

Geor, Raymond J Ingår i: Vet Clin North Am Equine Pract ;
, Volume: 26, Issue: 2, Date: 2010 Aug , Pages: 265-76 ; År: 2010

“Referat: Epidemiologic studies indicate that most laminitis cases occur in horses and ponies kept at pasture, hence the term 'pasture-associated laminitis'. Clinical cases of laminitis most often occur under conditions that favor accumulation of rapidly fermentable nonstructural carbohydrates (fructans, simple sugars, or starches) in pasture, and animals with an equine metabolic syndrome (EMS) phenotype (insulin resistance, abnormal insulin dynamics, +/- obesity) seem to be at highest risk for developing the condition. “

Geor får nog anses som en av de mest erkända forskarna inom området och han menar alltså att även IR hästar bör inte äta fruktan i stora mängder. Artkeln är publicerad i e mkt respekterad tidning som man inte kommer åt att läsa i si helhet utan att köpa artiklarna från biblioteket.

A.C. Pearson, P.D. Siciliano, S.J. McLeod, V. Fellner
Available online 18 May 2011.
"Introduction
Non-structural carbohydrates (NSC) are a highly fermentable component of cool season pasture grasses that fluctuate throughout the year and peak in spring and fall. Additionally, NSC rise through the day, peaking in late afternoon and fall over night to lows in early morning [1].Excessive NSC intake has been implicated in pasture laminitis. One proposed mechanism by which NSC contribute to laminitis is through accelerated hindgut fermentation leading to accumulation of volatile fatty acids and subsequent reduction in hindgut pH, associated mucosal damage and subsequent entry of microbial derived laminitis-trigger factors [2]. Therefore, grazing strategies that reduce NSC intake and potential alterations in the hindgut microbial environment may be useful in the prevention of pasture laminitis. One possible strategy is to restrict pasture access to times of the day when pasture grass NSC concentrations is low (i.e. morning)."Pearson menar att fång startas av en störning i grovtarmen, publicerad i maj 2011.

J. Sharlette, K. Hewitt, S.J. McLeod, V. Fellner, P. Siciliano, A. Pearson, S. Pratt-Phillips
Available online 18 May 2011.Introduction
"The consumption of pasture high in soluble carbohydrates, fructan in particular, may act as a trigger for insulin resistance [1]. Insulin resistance in the horse has been connected with laminitis. Fructans are a component of nonstructural carbohydrates (NSC). As a result of changing energy demands, as a function of photosynthesis and maturation, a plant's NSC values vary both seasonally and with the time of day [2]. In general, cool season grasses have higher NSC concentrations than warm season grasses [2]."

Sharlette, slutligen , också publicerad 2011, menar att fruktan kan bidra till en ökan trigger för insulinresistens.

Detta var de tre första träffarna som jag fick vid en metasökning i universitetsbiblioteket.

Jag kan inte förstå hur man på ett forum kan envisas med att fruktan inte leder till fånganfall.

Men som jag inledde - detta har varit på tal tidigare.

Jag ser fram emot ett motargument.
NSC är sockerarter o inte specifikt fruktan, som det bildar efter en kall natt.
din länk går stick i stäv med det o menar att morgonbete är bra på vår o höst.

däremot så stiger halten NSC mkt vid solljus o svag tillväxt- svalare- gräset lagrar energin- inte skyddar mot kylan, torkan...

IR hästar tål inte den stora mängden sockerarter i den lilla volymen. Gräset är sockerartshögkoncentrerat

Nej NSC är socker, fruktan och stärkelse. Sistnämnda är det dock ytterst lite av i vårt gräs så det behöver man inte bekymmra sig så mkt om ifall hästen endast äter hö.

Alltså WSC (water soluble carbs) + stärkelse. WSC är fruktan + socker (ESC).

Rekommendationen är antigen ESC+stärkelse max 10% eller WSC+stärkelse max 12%.

När det svenska analysen säger "socker" är jag inte riktigt säker på vad de mäter, någon som vet?

När det svenska analysen säger "socker" är jag inte riktigt säker på vad de mäter, någon som vet?

Det vet de nog inte själva alltid. Jag skrev till att företag för att fråga vad de mätte i sina sockeranalyser och de kunde inte riktigt svara. De skickade en beskrivning av den kemiska analysen till mig. Men jag blev trots det inte helt säker på vad de egentligen mäter. Jag undrar om det går att göra billiga rutinanalyser där man kan veta vilka sorters fruktaner som kommer med i sockeranalysen. Det finns ju massor av olika fruktaner och jag antar att det är just dessa och ev liknande kolhydrater som ställer till problem.

Till mig har agrilab och analycen för något år sedan sagt att det är det vattenlösliga sockerarter, och borde då vara WSC

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 221
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Jag har lite funderingar vad vi ska fodra våran tre åriga ungponny (D-ponny) med, just nu är hon överviktig och motioneras ca 4-5 dagar...
Svar
6
· Visningar
1 163
Senast: Arwen
·
Foder & Strö Har haft ponny med fång och IR, så är inkörd på att bannlysa socker och stärkelse närmast in absurdum. Det har släppt lite för "normala"...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 808
Senast: Alexandra_W
·
L
Hästvård ..om någon inte lyssnar när man ger tips? Min syster har en shettis som är väldigt bukig och väldigt mager över rygg och revbenen...
Svar
4
· Visningar
1 163
Senast: Kallebus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama