Foder till överviktig fångponny

Sv: Foder till överviktig fångponny

Men man kan undra vad som menas med vattenlösliga sockerarter.
Det kan vara bara vattenlösligt "vanligt socker" dvs mono- och disackarider.

Men det kan också vara även de fruktaner som är vattenlösliga. Jag antar att det är det eftersom de kommer att följa med när man löser upp det i vattnet.

Kemisk analys är inte lätt alla gånger. En av svårigheterna är just det - att veta vad man mäter.

Ja det är ju en av orsakerna till att jag valde att skicka till USA, då vet man iaf att resultaten överensstämmer med de fodringsrekommendationer som finns. Rekommenderar att skicka dit, jag betalde 330 kr för analysen och 90 kr i frakt för att skicka höet. Då ingick följande:
Includes moisture, dry matter, digestible energy, crude protein, estimated lysine, acid detergent fiber, neutral detergent fiber, Ethanol Soluble Carbohydrates (ESC), Water Soluble Carbohydrates (WSC), starch, non fiber carbohydrates (NFC), calcium, phosphorus, magnesium, potassium, sodium, iron, zinc, copper, manganese, molybdenum.

Det är då kemisk analys, infraröd analys är enligt rapporter jag läst inte tillförlitligt när det gäller just socker.

Om de säger vattenlösliga kolhydrater borde ju det vara WSC, alltså ingår fruktan i det värdet.

En del av fruktanerna är både vattenlösliga och etanollösliga så helt lätt är det inte.

Men på tal om socker i hästfoder till fånghästar:

knapplån i stället för att starta ny tråd

Idag skulle jag köpa lusern i den vanliga hästfoderbutiken. De slår nästan in två lusernsäckar i kassan så fort de ser mig komma. Men idag fanns det bara en säck kvar, de hade inte fått den utlovade nya leveransen. Jag blev lite orolig och berättade om min fångponny som äter lusern. Då fick jag tipset att köpa Salsa Naturell Grön i stället. Den var billigare och också den utan melass. Stressad, på väg till jobbet, som jag var så var det nära att jag köpte en säck. Men supernoga som jag samtidigt är så tog jag bara informationsbladet och åkte. När jag sedan läste det så insåg jag att det inte alls innehåller lusern utan pellets från halländsk vall. 92,4% ts, energi 10,5 MJ/kg (foder antar jag) och smältbart rp 160 g/kg. Jag undrade för mig själv hur pass nyttigt detta skulle vara till en fånghäst. :confused: Ett vallgräs med den kvoten borde innehålla en hel del socker. :cry: och är säkert framtaget för att vara extra energirikt och snabbväxande. Det gäller att se upp med foder till dessa hästar!!

Min häst fick fång för 5 veckors sen och håller på att banta honom.. Han måste ner runt 100 kg..

Ger i dagsläget 5-5,5 kg fjolårs hö som legat i blött och så får han gräsfröhalm som ska vara bra för fånghästar.

Fick erbjudande av en att köpa ett hö som va analyserat och socker analysen va då 49gram/ kg TS. En fråga är om det är bra sockervärde för en fånghäst som bantas?? Hjälp!! ;)

Varför ger du den fjolårshö? Det är väl bättre att den får årets hö? Sedan undrar jag varför det är bra att ge gräsfröhalm till en fånghäst. Den innehåller antagligen men energi än halm.

50 g/kg ts ger 5% socker. Det är ett av de lägre värden som jag har sett så det är ett bra hö till en fånghäst.

För att banta en så överviktig häst måste du minska energimängden så mkt som möjligt och samtidigt ge den tillräckligt med proteiner. Hur mkt proteiner fanns det i höet?

En del av fruktanerna är både vattenlösliga och etanollösliga så helt lätt är det inte.

Men på tal om socker i hästfoder till fånghästar:

knapplån i stället för att starta ny tråd

Idag skulle jag köpa lusern i den vanliga hästfoderbutiken. De slår nästan in två lusernsäckar i kassan så fort de ser mig komma. Men idag fanns det bara en säck kvar, de hade inte fått den utlovade nya leveransen. Jag blev lite orolig och berättade om min fångponny som äter lusern. Då fick jag tipset att köpa Salsa Naturell Grön i stället. Den var billigare och också den utan melass. Stressad, på väg till jobbet, som jag var så var det nära att jag köpte en säck. Men supernoga som jag samtidigt är så tog jag bara informationsbladet och åkte. När jag sedan läste det så insåg jag att det inte alls innehåller lusern utan pellets från halländsk vall. 92,4% ts, energi 10,5 MJ/kg (foder antar jag) och smältbart rp 160 g/kg. Jag undrade för mig själv hur pass nyttigt detta skulle vara till en fånghäst. :confused: Ett vallgräs med den kvoten borde innehålla en hel del socker. :cry: och är säkert framtaget för att vara extra energirikt och snabbväxande. Det gäller att se upp med foder till dessa hästar!!

Min fetning

Det där var ju intressant, har jag inte tänkt på. Man kanske kan be fabrikören göra sockeranalys. Jag kan be dem men vad exakt är det för ämnen som ska analyseras?

Men det står väl ingenstans att det är en ren gräsvall? Bara för att det inte är ren lucern betyder det ju inte att vallen är kliniskt fri från baljväxter. Har svårt att se hur de skulle få en Ca/P-kvot på 2,7 med bara gräs.

Jag förstår att man med en IR-ponny vill ha sockeranalys på alla nya foder man provar, jag har bara svårt att se kopplingen vall=gräs (fast det kanske är dialektalt, finns ju ställen där man kallar all vall för klöver, även om det är ren timotej). Har f.ö. för mig att Salsa sagt att om fler efterfrågar det ska de överväga att börja analysera sockert i "naturell grön".

Nu har jag bara läst reklambladet och på hemsidor på internet. Och där står det inte vad det är för vall. Jag undrade också hur de kan ha lyckats med att få så hög proteinhalt. Egentligen tycker jag att det är ganska dåligt att det är så svårt att få reda på vad ett foder verkligen innehåller. Det är ju tyvärr så ganska ofta och inte alls bara just för detta fodret. Men om man har en häst med speciellt behov så är det inte lätt. Det måste finnas en del hästar där det är viktigt att man vet vad man stoppar i dem, IR-hästar, korsförlamningshästar osv.

Du kanske kan ringa/maila och fråga? Det stod inte råprotein då? Här säljs inte Salsa öht.

Woody; Det är ett jättebra hö, ge det istället för halm.

Du kanske kan ringa/maila och fråga? Det stod inte råprotein då? Här säljs inte Salsa öht.

Woody; Det är ett jättebra hö, ge det istället för halm.

Det var smältbart protein.
Jag är inte intresserad av att köpa en vallblandning för 5 kr/kg och inte i pelletsform.

Jag ger min salsas naturell grön och har gett henne det i 1.5-2 månader nu.
Hon fungerar superbra på det och hon har inte fått några fettdepåer och så vidare. :)

Köpte det här fodret då man inte kan få tag i lucern utan sojaolja eller melass här.

Jag mailade och fråga vad det var för sorts gräs som fanns i och hur mkt sockerinnehållet var. Fick till svar att det var "vanligt svensk gräs" och "normalt sockerinnehåll".

Ehhh ja vad skall man säga... :crazy:

Kul att de tar sina produkter på allvar.

Ibland så undrar man......
Om jag ska köpa ett foder så vill jag naturligtvis veta vad det innehåller.

Eller hur! En sak att de inte uppger det på säcken/i broschyrer, men att de inte ens vet vad det är när man frågar direkt tyckte jag var dåligt....

Jag mailade förra året och frågade om sockerinnehållet och fick energivärdet till svar ;-)
Kunskapen är noll där tydligen...

Jo man tycker ju att människor som är anställda på ett foderföretag bör ha kunskap om sina råvaror, eller åtminstone ha vett att vidarebefordra frågan till någon annan som har koll.

Som jmf fick jag när jag frågade om Felleskjöpets (norska Lantmännen) omelasserade betfiber ett mkt utförligt svar om innehåll, och hur de testade varje parti för att kontrollera att värdena stämde. Sockeranalys hade de också, och värdet var max 5% men oftast mindre. Så det finns vettiga företag också!

Salsa kanske är ett utmärkt foder, men med fångkänslig häst så vågar man ju inte ge något som man inte vet vad det är...

Varför ger du den fjolårshö? Det är väl bättre att den får årets hö? Sedan undrar jag varför det är bra att ge gräsfröhalm till en fånghäst. Den innehåller antagligen men energi än halm.

50 g/kg ts ger 5% socker. Det är ett av de lägre värden som jag har sett så det är ett bra hö till en fånghäst.

För att banta en så överviktig häst måste du minska energimängden så mkt som möjligt och samtidigt ge den tillräckligt med proteiner. Hur mkt proteiner fanns det i höet?

Hjälp! Fick fång för snart 6 veckor sen.
Nu har jag fått analysen av årets hö som jag nyligen varit och hämtat! Han måste bantas mycket.
Hur mycket ska jag ge av höet och om jag behöver komplettera med något annat ?

Såhär sen den ut:

Råprotein 64g/kg foder - 79g/kg ts
Smältbart råprotein 35g/kg foder - 43g/kg ts
Omsättningsbar energi 7,6MJ/kg foder - 9,3 MJ/kg ts

Kvoten Smältbart råprotein/Omsättningsbar energi står 4,6 också.

Och sockret är 4,9%

Hjälp! Fick fång för snart 6 veckor sen.
Nu har jag fått analysen av årets hö som jag nyligen varit och hämtat! Han måste bantas mycket.
Hur mycket ska jag ge av höet och om jag behöver komplettera med något annat ?

Såhär sen den ut:

Råprotein 64g/kg foder - 79g/kg ts
Smältbart råprotein 35g/kg foder - 43g/kg ts
Omsättningsbar energi 7,6MJ/kg foder - 9,3 MJ/kg ts

Kvoten Smältbart råprotein/Omsättningsbar energi står 4,6 också.

Och sockret är 4,9%

OJ...

Glömde dessa siffror glömde jag !

Kalcium 2,3g/kg foder- 2,9 g/kg ts
Fosfor 1,4g/kg foder- 1,8g/kg ts
Magnesium 1,2g/kg foder- 1,4g /kg ts
Kalium 17g/kg foder- 21 g/kg ts

Kalcium/fosfor Kvoten ligger på 1,6 :crazy:

Får ingen riktigt kläm på om det ska ges i syfte med att stabilisera magen eller om det endast är en energikälla för känsliga hästar?

Min fångponny fick Probimin (har jag för mig det hette) och jag upplever det som väldigt bra! Var skeptisk, men nu är jag ändå positivt inställd :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 221
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Jag har lite funderingar vad vi ska fodra våran tre åriga ungponny (D-ponny) med, just nu är hon överviktig och motioneras ca 4-5 dagar...
Svar
6
· Visningar
1 163
Senast: Arwen
·
Foder & Strö Har haft ponny med fång och IR, så är inkörd på att bannlysa socker och stärkelse närmast in absurdum. Det har släppt lite för "normala"...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 808
Senast: Alexandra_W
·
L
Hästvård ..om någon inte lyssnar när man ger tips? Min syster har en shettis som är väldigt bukig och väldigt mager över rygg och revbenen...
Svar
4
· Visningar
1 163
Senast: Kallebus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama