Foder till mini-shettis

M

mosilla

Jag har en mini-schettis som är nio år som jag har ägt i några månader. Jag tycker att hon är väl tunn! Hon är nyklippt o då syntes det ordentligt... Det är ju lite svårt med balansen så att hon inte får i sig för mycket o drabbas av fång. Är det någon som har tips och erfarenhet? Hon äter nu höensilage o äter inte upp allt som hon får så det är svårt att ge mer! Vi har börjat ge henne 1-2 dl krossad korn morgon o kväll som någon tipsade om. Hjälp!

Sv: Foder till mini-shettis

Jag hade avmaskat henne till att börja med. Sen hade jag kollat tänderna också. Istället för korn hade jag gett lite lusern, Quick Beet och linfrökaka. Det är inte så vanligt att minishettisar är svårfödda så första tanken är i a f inälvsparasiter.

Ju mindre häst man har, desto viktigare är det att man har ett BRA grovfoder med högt proteininnehåll. Precis som du har upptäckt så fixar de inte att tugga i sig hur mycket som helst, utan de behöver få i sig så mycket som möjligt på så lite tuggande som möjligt, så att de får i sig det de behöver.

I många fall är rädslan för fång på shettisar överdriven, man får inte hålla igen på fodret så att de får för lite bara för att man är rädd för fång. Men vill man ändå vara försiktig med fång så bör man ge så lite som möjligt av foder med spannmål och/eller socker i. Du kan t.ex ge tillskott av melassfri lusernpellets och kanske lite olja (valfri vegetabilisk olja).

Ju mindre häst man har, desto viktigare är det att man har ett BRA grovfoder med högt proteininnehåll. Precis som du har upptäckt så fixar de inte att tugga i sig hur mycket som helst, utan de behöver få i sig så mycket som möjligt på så lite tuggande som möjligt, så att de får i sig det de behöver.

I många fall är rädslan för fång på shettisar överdriven, man får inte hålla igen på fodret så att de får för lite bara för att man är rädd för fång. Men vill man ändå vara försiktig med fång så bör man ge så lite som möjligt av foder med spannmål och/eller socker i. Du kan t.ex ge tillskott av melassfri lusernpellets och kanske lite olja (valfri vegetabilisk olja).

:bow::bow::bow:

tiotiotio

Jag förstår vad du menar med kvaliteten på maten när mängden blir liten. Men, det där med att de inte orkar äta så mycket stämmer verkligen inte på min mini. Hon slutar aldrig äta :). Jag måste hålla undan henne från de större hästarnas mat för hon slutar verkligen aldrig äta. Hon blir väldigt lätt överviktig.
Är det ovanligt att de äter så? Jag trodde det var ganska vanligt att shettisar var matvrak, men jag är inte så van dessa små varelser :).

Jag upplever inte att det är så vanligt med shettisar som hetsäter, men det finns en och annan.

Helt ärligt - av alla de shettisar jag har haft (fött upp drygt 20 och ägt nära nog lika många till) så är det EN som är ett matvrak och blir fet bara av att titta på maten (och då även om hon har diande föl vid sidan...).
De äter så de blir "runda och goa", men mer är det oftast inte. Jag har dem hellre runda och goa än för smala.
Mina shettisar har fri tillgång till grovfoder på vinterhalvåret och faktum är att de har minskat beteshullet trots denna fria tillgång till bra mat.

Och framförallt - om man har ett grovfoder med högt proteininnehåll så kan man minimera tillgången för att hålla nere energitillförseln, utan att det för den skull blir brist på proteiner.

Liknande trådar

Foder & Strö Har problem med ponny som nu har börjat tunna ur sin överlinje. Hon behöver helt klart mer protein än vad jag ger men hur jag än räknar...
Svar
7
· Visningar
941
Senast: Elo
·
Foder & Strö hej! Jag skulle vilja ha lite tips på foder till min äldsta herre. Som rubriken lyder är han 34 år och har alltid varit precis...
Svar
10
· Visningar
1 362
Senast: Blubbis
·
Hundhälsa Min 14 veckors valp är en kräsen individ. Det är min teori iallafall. När hon kom hem fick hon bozita robur för valpar. Kräktes av...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 220
Senast: isafore
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 361
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama