Foder till magert fullblodssto

Sv: Foder till magert fullblodssto

Har samma problem med min lilla gubbe. Han är aldeles på tok för mager! Ger 2 kg Lusern och 2 kg Krafft Rehab. Utöver det står han på halmbädd och äter ca 12 kg hö per dag. Skulle vilja ge honom mer, men han orkar inte äta upp. Därför tror jag att jag ska öka Lusernen,( och ev krafften) men är det någon som vet om de kan äta Lusern året om, eller om men bara kan ge det i viktöknings fasen? Ska dessutom ta hem en tandläkare. Tror att hans tänder är dåliga, för han tappar maten. Om hästen är mager och har tandproblem, ska man inte ge pelletrerad form av Lusern, för då är risken att de kommer ut otuggade och att hästen inte fått i sig all näring. Blöter även Krafften pga detta.

Såklart du kan ge lusern året om! Du kan även ösa på rejält då det är ett grovfoder. Jag har gett mitt fullblod fri tillgång på lusern i boxen periodvis och hon har mulat i sig 4-5 kg/ kväll&natt. (Plus hö/hösilage)

Aha! Jag har nämligen hört att man inte kan det, men har aldrig fått reda på varför egentligen.

Ja, så kanske det är....fick liksom inte ihop det, med tanke på att det är grovfoder och allt. Att det ingår melass i Lusernen kan väl knappast ha med saken att göra?

Liknande trådar

Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens... 2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 878
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Hej! Har ett sexårigt fullblod som jag köpte i september förra året. Han var i lite lågt hull och hade väldigt tunn överlinje när jag... 2
Svar
39
· Visningar
4 813
Senast: Dornes
·
Hästvård I stallet finns en halvblodsherre på 23 år. För några månader sedan upptäckte vi att han tuggade bussar av höet och spottade ut. Han...
Svar
15
· Visningar
4 227
Senast: anjescka
·
Foder & Strö Nu ger jag snart upp! Har ett nioårigt fullblod som är svårfödd. Haft jätteproblem med att hålla hans hull tills i somras när jag börja... 2
Svar
28
· Visningar
2 137
Senast: Jerseyite
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka