Foder till hund

annhag

Trådstartare
Min blandraskille är 1 år och fyra månader. Han är mycket aktiv och vi är ute minst 3 timmar varje dag. Han får Nordic frysta färsmat en dl varje dag. Enligt rekommendationer ska de ha 1dl per 5 kg kroppsvikt. Han väger 5 kg. Behöver hunden mer om den är mycket aktiv?
Undrande matte :o

Sv: Foder till hund

Det behöver han nog, mina ca 10kg grabbar får 250g nordic färskfoder/dag + torrfoder och de rör sig inte mer än vanliga promenader som blir ca 10-15km/dag.
Så en väldigt aktiv hund behöver nog mer än så.

Håller med squarepants, titta på hunden.
En aktiv hund behöver såklart mer man än en inaktiv, men mängden mat avgörs av en massa andra faktorer också, olika hundar har olika lätt att hålla vikten. Min ena behöver tex betydligt mer än vad de flesta märken har som rekommendation bara för att hålla vikten, oavsett mängden motion. Har alltid varit sån. Den andra funkar bra på rekommenderad giva trots att hon är betydligt mer aktiv.
Ytterligare andra hundar skulle bli rejält tjocka på samma mat.

Det är väldigt individuellt. Mina whippettikar på 11 och 13 kg får Nordic sp+ och äter 350 respektive 450 g per dag.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 552
Senast: fixi
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
712
Senast: Sesca
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 134
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 070
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rintränings- och utställningstråd
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈