Foder till gammal ponny..

Sv: Foder till gammal ponny..

Andemeningen med lucernpellets som är uppblött är att ge istället för grovfoder, man kan ersätta allt grovfoder med att ge hästen lucerngröt och olja. Så nu pratar inte jag om brukar, utan detta är en möjlighet för hästen att få i sig nödvändiga fibrer utan äta hö eller hösilage.

Jag har blött det för att det ska vara lättare för han att äta det. :idea: Det har varit min anledning.
 
Sv: Foder till gammal ponny..

Det var en fin 31-åring!=)
Du kan säkert ersätta allt hö han inte får i sig med lusern, pellets eller hackelse.
Jag har en ponny på 32 år. Han får lusernpellets, betfor och olja (uppblött och blandat i en härlig gröt=). Det funkar jättebra!
Förr-förra vintern var han allmänt hängig och fick kolik en gång, men förra vintern började jag med lusern och det har funkat kanon! Han är hur pigg och kry som helst. Han kan fortfarande få i sig en del hö, ca 1-2 kg om dan, även om han har lite svårt med det. Gräs äter han med god aptit, så på sommaren är det inga problem=)
Jag tror inte att det är så bra att ge för mycket kraftfoder, har egentligen inga belägg för det, men det är vad jag tror. En häst som inte arbetar så mycket ska ju egentligen inte behöva något kraftfoder förutsatt att man har bra grovfoder (och lusern måste väl betraktas som det.)
 
Sv: Foder till gammal ponny..

Jag tror inte att det är så bra att ge för mycket kraftfoder, har egentligen inga belägg för det, men det är vad jag tror.

Du har ju helt rätt! Det ÄR inte bra med för mycket kraftfoder (kan ge störningar i magen av t ex stärkelsen i spannmål).
Och ja - lusern räknas till GROVFODER.
 
Sv: Foder till gammal ponny..

*KL
En fråga: är det inte viktigt för hästens mage att få arbete med tex hö/hösilage? Kan de inte få problem annars? Eller ger lucernpellets magen lika mycket att jobba med som vanligt stråfoder?
 
Sv: Foder till gammal ponny..

*KL
En fråga: är det inte viktigt för hästens mage att få arbete med tex hö/hösilage? Kan de inte få problem annars? Eller ger lucernpellets magen lika mycket att jobba med som vanligt stråfoder?

Tur att det finns lusernhackelse då! :idea:
 
Sv: Foder till gammal ponny..

Såå.. kan någon ge mig en foderstat till honom som är baserad på två måltider (morgon + kväll) Vad är lämpligt att ge? Räkna in kornkross, betfor, lusern och olja. :idea:

Nu ser hans foderstat ut såhär och har gjort i sommar..

MORGON & KVÄLL
0,5 liter kornkross
0,5 liter betfor
 
Sv: Foder till gammal ponny..

*KL
En fråga: är det inte viktigt för hästens mage att få arbete med tex hö/hösilage? Kan de inte få problem annars? Eller ger lucernpellets magen lika mycket att jobba med som vanligt stråfoder?

Ja pelletsen ger samma "arbete" för magen (fibrer). Det enda som skiljer sig är TUGGTIDEN - dvs pelletsen går fortare att äta och ger inte hästen så lång tid att tugga... som ju normalt är viktigt för hästar (att få tugga ett visst antal timmar om dygnet). Men när hästen blir gammal och inte längre ORKAR/VILL tugga så länge är ju pelletsen kanonbra! Om man blötlägger och gör till en lättuggad gröt som de bara kan slafsa i sig! ;) Mycket näring på en gång utan att de behöver orka tugga lika mycket.
 
Senast ändrad:
Sv: Foder till gammal ponny..

Menar du så länge som han har gräs att äta i hagen? För fodring 2 ggr om dagen känns väldigt LITE annars? :crazy:
 
Sv: Foder till gammal ponny..

Ja pelletsen ger samma "arbete" för magen (fibrer). Det enda som skiljer sig är TUGGTIDEN - dvs pelletsen går fortare att äta och ger inte hästen så lång tid att tugga... som ju normalt är viktigt för hästar (att få tugga ett visst antal timmar om dygnet). Men när hästen blir gammal och inte längre ORKAR/VILL tugga så länge är ju pelletsen kanonbra! Om man blötlägger och gör till en lättuggad gröt som de bara kan slafsa i sig! ;) Mycket näring på en gång utan att de behöver orka tugga lika mycket.

Vilket bra svar! Nu lärde jag mig något verkligen. Tack :bow:
 
Sv: Foder till gammal ponny..

Kan inte fodra han mer än två ggr om dagen. Mina hästar har alltid fått kraft morgon och kväll och det har alltid fungerat bra.

Jag vill ha foderstat för höst/vinter. Han går på lösdrift och har fri tillgång till hö!
 
Sv: Foder till gammal ponny..

Jag vill ha foderstat för höst/vinter. Han går på lösdrift och har fri tillgång till hö!

Men då är det förstås en annan sak! ;) Om de har fri tillgång på grovfoder hela tiden... då spelar det ju inte så stor roll hur ofta man ger ev. kraftfoder.

Kan han inte få fri tillgång på lusern istället? Eller är andra hästar inblandade? I sånna fall får du väl försöka få i honom så mycket som GÅR under fodringarna... Kan du ta in honom och låta han äta ifred en gång om dagen (åtminstone) så att han kan få äta så mycket lusern (+ev. annat som ingår i "gröten") han vill i lugn o ro (utan att andra hästar vill åt hans mat)?
 
Sv: Foder till gammal ponny..

Men då är det förstås en annan sak! ;) Om de har fri tillgång på grovfoder hela tiden... då spelar det ju inte så stor roll hur ofta man ger ev. kraftfoder.

Kan han inte få fri tillgång på lusern istället? Eller är andra hästar inblandade? I sånna fall får du väl försöka få i honom så mycket som GÅR under fodringarna... Kan du ta in honom och låta han äta ifred en gång om dagen (åtminstone) så att han kan få äta så mycket lusern (+ev. annat som ingår i "gröten") han vill i lugn o ro (utan att andra hästar vill åt hans mat)?

De äter ifred på morgonen och han hinner äta upp på kvällen. Ingen av mina hästar slänger i sig maten. De njuter och har lärt sig bordsskick! ;)
 
Sv: Foder till gammal ponny..

Kan inte fodra han mer än två ggr om dagen. Mina hästar har alltid fått kraft morgon och kväll och det har alltid fungerat bra.

Jag vill ha foderstat för höst/vinter. Han går på lösdrift och har fri tillgång till hö!


Om du vill bibehålla den fina kroppsformen, fundera på hur du ska lösa fodringen. Du kommer till en nivå när det krävs att hästen får mat flera gånger per dag, kan man då inte ge vanligt grovfoder mellan utan måste ta till specialare så krävs det flera gånger per dag.
 
Sv: Foder till gammal ponny..

Om du vill bibehålla den fina kroppsformen, fundera på hur du ska lösa fodringen. Du kommer till en nivå när det krävs att hästen får mat flera gånger per dag, kan man då inte ge vanligt grovfoder mellan utan måste ta till specialare så krävs det flera gånger per dag.

Han har fri tillgång på grovfoder som sagt och hur många kan ge sina hästar mat mer än två gånger om dagen? Inte många jag känner, om de inte är inackorderade på ridskola eller större stall.

Jag kommer att ha jobb inom ett par veckor där det är 07.00-16.00 så jag kan inte hem och fodra. Många som sitter i min sits!
 
Sv: Foder till gammal ponny..

Han har fri tillgång på grovfoder som sagt och hur många kan ge sina hästar mat mer än två gånger om dagen? Inte många jag känner, om de inte är inackorderade på ridskola eller större stall.

Jag kommer att ha jobb inom ett par veckor där det är 07.00-16.00 så jag kan inte hem och fodra. Många som sitter i min sits!

Nej men fodra morgon, EM när du kommit hem (17.00?) och sen en gång till innan läggdags eller så? Om du nu ändå har hästarna HEMMA till skillnad mot många andra som har dom inackorderade och har för långt för att åka en extra sväng...
Det Boj menar är inte att kritisera dina två kraftfoder-fodringar om dagen utan ville bara tipsa om att det kan behövas fler utfodringar av koncentrerat näring (detta med lusern, olja, betfor gröt) om du vill få i honom så mycket näring som möjligt. Han vill ju inte tugga så mycket hö, skriver du, och då hjälper det ju inte så mycket att han har fri tillgång på det om dagarna i syftet att hålla han i gott hull. Förstår du vad jag menar?
 
Sv: Foder till gammal ponny..

Han äter hö ute i hagen. Inte inne bara om nätterna.
 
Sv: Foder till gammal ponny..

Han äter hö ute i hagen. Inte inne bara om nätterna.

Som sagt, det var ingen kritik utan ett tips. Därför att jag vet att det inte kommer att vara så länge till. När det väl börjar rata grovfodret oavsett när det sker, så ökar nämligen den lusten att strunta i grovfoder pga svårigheterna att tugga. Sen kommer förfallet mycket snabbt och kan bli svår att reparera, i sämsta fall går det inte alls. Därför, mota Olle i grinden. Gamla hästar är oerhört proteinkrävande, oavsett ras eller storlek gäller inte fodringstabeller längre.
Fundera på en lösning att kunna fodra gröt någon eller några fler gånger per dag, för ni hamnar där förr eller senare och då är det bättre att ha funderat lite på lösningar istället för att hamna i en paniksituation.
 
Sv: Foder till gammal ponny..

Han äter hö ute i hagen. Inte inne bara om nätterna.

Men han stod väl på lösdrift med fri tillgång skrev du? Då står han väl aldrig inne?
Nu blir jag förvirrad... förstår inte heller varför du gav ett sånt svar på mitt inlägg.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Den senaste tiden har jag tänkt en hel del på min barndom, bland annat pga några diskussioner jag haft med min mamma. Jag kommer inte...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
12 416
Senast: Bri
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 452
Senast: Irival
·
Foder & Strö Hej! Idag vaknade jag klockan nio av telefonen som ringer. Det är min ponny i stallet som har buksmärtor så jag åker genast ner och...
Svar
11
· Visningar
3 836
Senast: gloiredor
·
Hästvård Hej ! Jag har en tanke om min ponnys kraftfoder. I dagsläget äter hon såhär: Morgon 2kg Hösilage + 0,5 kg FC avel ( stall ägarens ända...
2
Svar
22
· Visningar
2 057

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp