Foder till avelssto

L

loka75

Tips om vilka foder som är bra och inte alltför dyrt att ge sitt kommande avelssto. Höanalysen visade på lite låga proteinvärde så just nu tillsätter jag krafft protein (0,3 kg/dag) till havre, betfor, mineraler.
Jag funderar väl på något fullfoder, helst gärna utan havre (hon blir rätt pigg). Dessutom svullnar hon lätt vid lite överdosering.
Krafft Groov?, Nya Krafft Groov?, Breed?, Mustang?, Hippo?. Alla förslag tas tacksamt emot. Även hur mycket man kanske behöver ge.
Vill också kunna ge lite betfor i liten mängd.
 
Sv: Foder till avelssto

loka75 skrev:
Tips om vilka foder som är bra och inte alltför dyrt att ge sitt kommande avelssto. Höanalysen visade på lite låga proteinvärde så just nu tillsätter jag krafft protein (0,3 kg/dag) till havre, betfor, mineraler.
Jag funderar väl på något fullfoder, helst gärna utan havre (hon blir rätt pigg). Dessutom svullnar hon lätt vid lite överdosering.
Krafft Groov?, Nya Krafft Groov?, Breed?, Mustang?, Hippo?. Alla förslag tas tacksamt emot. Även hur mycket man kanske behöver ge.
Vill också kunna ge lite betfor i liten mängd.

Ett alternativ är att ge lucern som stråhack eller pellets. Hacket räknas som grovfoder och pelletsen som ca hälften grovfoder.

Annars så är jag ganska förtjust i Hippo Alfa som har 10 MJ och 135 Smrp, en kvot på 13,5, har hittills inte träffat på någon häst som reagerat på det med en normal "inskolning"

Vill du ha billigast möjliga proteinfoder så är ju det soja ger ungefär lika mycket protein som Krafft Protein, men för ett mycket mindre pris. Är dock ganska stor risk att hästen inte tål det om man inte vänjer in väldigt långsamt.

Jag antar att du vet hur många Mj och Smrp som stoet behöver, annars är ju det en grundförutsättning för att kunna ge råd om fodret.
 
Sv: Foder till avelssto

Du behöver inte bekymra dig särskilt fram till månad åtta i dräktigheten. Det är de sista månaderna som det sker grejer.

Det är svårt att ge nåt generellt svar när det gäller foder...
Men om du fortfarande har ett hö med låg proteinkvot då, så måste du komplettera det med K. Protein som du har nu eller med t.ex K. plussgrön.

Och så var det där med priset...
Leta reda på ett kanonbra hö så behöver du inte lägga en hel förmögenhet på kraftfoder.
Specialfoder med mycket protein i är dyrt...
 
Sv: Foder till avelssto

Jag ger havre och betfor till mitt dräktiga sto, och när hon börjar ge di tänker jag "toppa" med lite Hippo Alfa. Jag har bra värden på silaget, så jag behöver inte ge så mycket extra.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har fått rekomenderat av kraffts foderrådgivare att de muscle up efter förra årets hö analys. Men nu har priset gått upp och en...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 993
Senast: Habina
·
Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 959
Senast: Bee
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 489
Senast: Irival
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 206
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Akvarietråden V
  • Hjälp att välja ras

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp