foder till 4-åring

P

piggis_83

Har en 4-årig val (halvblod) som under sin uppväxtperiod fått krafft groov (den nya, 125 eller vad den heter). jag har haft hon nu en dryg månad och jag har gett honom samma fodermedel o mängd som innan.
enda skillnaden är att han får lite betfor (ca 7 dl blöt) och B-vitamin nu oxå.
tänkte jag skulle byta ut en del av grooven mot ngt med mer "energi" eller "vuxenfoder" eller vad man ska kalla det, frågan är vad?
jag tror han skulle bli för pigg av havre (han är i bra hull men ganska mkt energi, dock rids/arbetas han nu ca 4 dgr i veckan o han har inte gjort så mkt innan så han behöver ju ändå mer energi nu än vad han behövt tidigare!) han är ca 1,60 hög o smäcker.
grund, svarthavre (är väl inte så mkt energi som vanlig?), eller hippos färdigfoder.

sen tkr jag krafft groov är rätt dyrt... :crazy: tänkte kolla om hippo har ngn motsvarighet med ung. samma protein/energihalt osv. har dessutom lättare att få tag i hippo än krafft.

kanske ska skriva att han i nuläget får 8 kg BRA hö (eller ja, luktar o ser bra ut, men TYVÄRR inte analyserat.....) ska försöka ordna med det till hösten, det underlättar ju.... sen får han 2,5 kg groov.

vad har ni för förslag?
 
Sv: foder till 4-åring

Vilket kraftfoder du bör ge kan jag inte råda dig om utan en grovfoder analys.
 
Sv: foder till 4-åring

kan du inte ta bort kanske 1 kg av grooven och tillsätta lite havre istället då?
ett tips är också att du ökar höet..
min 4-åring (visserligen bara 143 cm) får 12 kg hö.. eller 8 kg på morgonen runt 7 tiden och sedan räcker detta till 9-10 tiden då han får 4 kg och det räcker hela natten..så man kan säga fri tillgång eftersom att han alltid har hö i hagen ..sedan så får han 1 dl groov 125, 1 dl pluss grön, 1 dl torr betfor..självklart uppblöt när den ges..min ponny är en pigging o får därför mest krafften för att blanda ut mineralerna..
 
Sv: foder till 4-åring

Varför ge lika mycket energi när hästen är pigg? Det är snarlikt energiinnehåll i Groov och Havre. Om hästen är pigg kan det kanske vara lämpligt att ta bort energi, tex minska Grooven med ett kg. Vidareutvecklad foderstat går ej att spåna på utan analys.
 
Sv: foder till 4-åring

ja jag vet att man måste ha analys, men det känns bara "onödigt" att skicka in det nu när det bara är ca 1 månad kvar innan betet. jag får kanske svaren lagom tills betessläpp :smirk:
ja han har mkt energi NU men han är ju under igångsättning så därför tror jag han behöver successivt lite mer energi gn fodret. okej han är pigg o sprallig, men han ska ju ORKA ridas och arbetas oxå!
ska kolla energiinnehållet i havre o svarthavre, så byter jag ut en del av grooven mot det (nu över sommaren).

är det nån som ger krafft plus (den grön/vita)? nåt å ha?
 
Sv: foder till 4-åring

jag ger kraft pluss grön..men det är ingen havre i den för den är nog mer för hästar som blir väldigt pigga av havre..jag ger även..groov 125 1 dl och betfor 1 dl torr vikt o i dl pluss grön men den funkar bra till min unghäst..:)
 
Sv: foder till 4-åring

ja det va det jag tänkte.
kanske "bättre" eller mer lämpligt att ge plus och havre, än groov o havre. plus är enl krafft anpassat för o ge tillsammans med havre.

verkar som att alla andra har höanalyser o inte kan hjälpa mig, så jag tackar för ditt svar!

/en som fodrar med ögat o har pigga o fina hästar
 
Sv: foder till 4-åring

Fodra med ögat kan inte VI andra här hjälpa dig med. Vi har inte sett hästen.
// Linda
 
Sv: foder till 4-åring

Mitt förslag är att inte ändra innan betet om han ändå funkar på det du ger.
 
Sv: foder till 4-åring

Håller med Madick.
Vänta till hösten då du kan analysera höet och göra en foderstat.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 223
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 206
Senast: ufot
·
Foder & Strö Här kommer en tråd jag aldrig trodde jag skulle behöva posta. Jag trodde mig köpa en lättfödd häst, men tji fick jag. Min häst börjar...
Svar
11
· Visningar
4 546
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Min 5-åring går på bete (skogshage och ganska magert) behöver lite extra för att hålla sig fin. Får idag 1 kg grönpellets 0.5 kg...
Svar
2
· Visningar
747
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp