Foder till 29 årig som fortf. rids

Z

zorro33

Hejsan! Jag ska ha en 29 årig, pigg, ponny på bete 2 veckor i sommar. Hästen är förvånansvärt pigg och fräsch! Han kommer ridas ungefär 1 gång/dag, mest skogsturer.
Det är bra bete, men vi måste ju ge något sorts tilläggsfoder...:confused:
Vad tycker ni jag borde ge? Har funderat på lusern...
Svara gärna, intresserad av allas åsikter;)

Sv: Foder till 29 årig som fortf. rids

Ja jag undrar också? Det var bra bete sa du så varför måste du ge tillskott? :)
Dessutom ska väl hästen bara "skogs-mulla" lite i två veckor eller?

Gräset är ju väldigt proteinrikt så jag skulle inte tro att den behöver extra protein i form av lucern.

Vi har naturbete här men pållen har "fyllt ut" skinnet bra på ganska kort tid så han får minsann inget alls utöver betet. Inte så länge jag ser att han är i bra hull och orkar med det arbete han ska utföra. :)

Senast ändrad:

Ägaren sa att den borde få något tilläggsfoder då den ska ridas, för att den inte får äta för mkt gräs vid risk av fång. Ägaren "äger" bara hästen, han har inte haft den hemma hos sig då den varit hos en annan privatperson innan, och den privatpersonen har bara använt honom som sällskapshäst under en kortare period. ;) lite komplicerat där;)
så det var därför jag skickade inlägget här, så att jag kunde se vad andra föreslog för tillskott...

Tänk på att om det är risk att den kan få fång så är den nog känslig för foderbyten. Två veckor är ju inte så lång tid att vänja den vid något överhuvudtaget. Jag tyckar att ägaren borde bestämma vad hästen ska äta. Det hade jag velat, rättare sagt krävt om jag skulle låna ut min häst så kort tid. Det bästa är om den får samma som den fått innan. Sedan beror det ju på hur hästen ser ut. Jag hade gett den hö, lusern och eller betfor beroende på vad den behöver. Jag hade inte gett den kraftfoder av spannmål om det finns fångrisk.

Ok men hur ska du lösa det att hästen inte får äta för mycket gräs då?Har du tillgång till grushage eller annat som den kan gå i?

Eller den ska kanske ha nån sådan där "munkorg" kanske? :idea:

Om hästen inte ska gå på gräs hela tiden så hade jag i så fall som "tillskott" gett hö eller kanske halm.

Våra pållar kommer att gå hela dygnet på gräs så småningom men stängs forfarande in i vinterhagen på kvällen/natten.

De får dock bara halm under natten i sitt skjul för att inte vara utan grovfoder för länge. Något annat behövs inte för dem med tanke på allt gräs de äter under dagen.

du kan väl ge lite betfor.
Jag har en gammling(går på bete o motioneras dagligen,har haft fång för några årsen) han får
1liter betfor,bra för magen och ger energi.

jag har en ponny som är 28år hon får 1 liter betfor och även lite musli,havre och hö och hon går i en hage med gräs upp till magen och blir riden fem dagar i veckan men så ger jag henne mash det är ett foder som renasar tarmarna så att det inte är så stor kolik risk och det är bra för äldre hästar.:)

Du kanske kan ge groov 60. Det ger jag till till mitt 20 åriga fjordsto för att hon ska få i sig lite vitaminer och mineraler. Hon går på bete men har en mindre natthage annars äter hon tills hon spricker. Hon rids 3-4 ggr vecka. Groov 60 passar ponnys och äldre hästar som inte jobbas hårt.

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 315
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 231
Senast: Juli0a
·
Hästvård Vetetrinären har konstaterat att mitt 25-åriga halvblodssto har en skada/inflammation i en tand efter en gammal tandfraktur. Hon äter...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 893
Foder & Strö Jag har en 30 årig connemara ponny som hållit hullet fint tills hon blev 29. Vi har haft regelbundna besök hos vet för koll av tänder...
2
Svar
24
· Visningar
1 865
Senast: Fille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka