Foder som gett snabbt/bast resultat?

A

attsy

Vilket foder tycker ni har gett bast resultat muskelmassigt?
Vilket foder ar bast om hasten behover mkt energi och ar i stort behov av mer muskler?
tips pa olika "ovningar" undanbedes i denna trad. Tack! :) :bow:

Sv: Foder som gett snabbt/bast resultat?

Spelar det ingen roll vad man har för häst?
Jag har 2 hästar en med föl vid sidan dvs. 3 hästar om man säger så.
Tycker att 'naturligt foder' ger mera muskler o finare hull dvs. lusern.
Hästarna får lusernhack, betfor, o tokosel. Tycker att dom blivit mycket finare i hullet o musklat sig väldigt fint på dessa foder.
Betfor är ju för energins skull o lusernhacket pga proteinet. Tokosel bygger ju upp muskler, men det gör ju lusernet oxå dvs. jämnare muskler.
Tycker att mina hästar har funkat bäst på dessa foder än 'färdigfoder'.

Men sen måste jag nog tillägga att hästarna går lösdrift dygnet runt året om kanske spelar det in dvs. finare muskler o gladare hästar?

Jag har använt Gains foder på en del och det har fungerat bra.
Dom har en del foder med hög energi och hög protein.
Annars tycker jag korn, lusern, soja el liknande funkar bra för att få dom fina.
Färdigfodren är väl i många fall mer koncentrerade så man kanske inte behöver ge så stora mängder, men dom är ju betydligt dyrare..

Om man nu ska tänka sådär lite oriktigt, alltså inte gå utifrån höanalys och grejer, så har jag bra erfarenhet (den lilla jag nu har) av Krafft på svårfödd häst.
Annars är det hö med bra värden.
Våra hästar får nästan enbart hö, ett med väldigt höga värden (nästan för högt) och de är väldigt fina. Travaren vi/syrran hade förut (väldigt svårfödd) var allra finast på Krafft, ett par-tre kg har jag för mig han fick förutom "normalvärdigt" hösilage och Betfor. Han fick också Fibergi ett tag, samma totalvärden i foderstaten, men som sagt Krafft var bättre.

Krafft och Fibergi säger ju inte så mycket; det finns ju en hel del varianter på bägge sorter.

TS, det är svårt att ge något genrellt råd utan att veta mer om din häst och dina övriga förutsättningar. Har du ett bra grovfoder kan det räcka med att öka upp det.

För att få en bra foderstat (för det är vad som ger muskler och energi) behöver man veta vad man har för grund, d v s en grovfoderanalys. Sedan kompletterar man helt enkelt med det som fattas i grovfodret. Fattas protein kan man ta t ex lusern, fattas energi finns det en rad bra sätt att komplettera detta.

Att ge tips och råd utan att ha sett hästen kan bli farligt, vi vet ju inte alls hur hästen kommer att svara på fodret, och vet inget om utgångsläget heller för den delen.

Som tumregel försöker man alltid minimera kraftfodret så långt det är möjligt och ge så mycket grovfoder som det bara går utan att det blir obalans smrp/mj i foderstaten. De flesta hästar fungerar bra på en kvot mellan 6-8 och sedan får man se till att behoven av smrp & mj är fyllda. Och till det tittar man på mineralbehovet.

Får vi lite mer fakta om vad du tycker du behöver avhjälpa (trött, hängig, bukig, fet etc) och lite förutsättningar (fodrar ni ute, går de på gräs, får de fri tillgång på hö etc) är det lättare att ge råd.

Vilket foder tycker ni har gett bast resultat muskelmassigt?
Vilket foder ar bast om hasten behover mkt energi och ar i stort behov av mer muskler?
tips pa olika "ovningar" undanbedes i denna trad. Tack! :) :bow:

Krafft Protein för muskler.

För att bygga muskler behöver den proteiner, typ Lusern eller soja. Finns många proteinrika foderblandningar oxå, men grunden är ett grovfoder med bra värden.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 700
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 402
Senast: QueenLilith
·
Hundavel & Ras Jag trodde jag hade hittat en bra uppfodare. Jag trodde jag hade hittat en eventuell parning som sag mer an intressant ut. Huruvida jag...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
8 028
Senast: Corminta
·
Gnägg http://www.hippson.se/artikelarkivet/veterinar/grovre-men-valproportionerliga-hastar-som-ror.htm Tyckte det var en intressant artikel...
Svar
11
· Visningar
2 602
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka