Foder och Bett till mycket het och stissig häst!!!

Sv: Foder och Bett till mycket het och stissig häst!!!

Vad det gäller foder så ska hästar framförallt äta grovfoder så ge mer hösilage! Analysera ditt hösilage och eftersom du använder Krafft kan du höra av dig till deras foderrådgivare så hjälper de dig med att sätta ihop en bra foderstat som passar din heta häst! De kommer troligtvis att rekommendera något av sina havrefria foder (müsli) och beroende på hösilagenalysen ev tillskott av mineraler.

Såg att någon rekommenderade att du skulle rida på pelhambett vilket kan vara bra om du verkligen inte kan hitta bromsen på din häst. Pelham är dock inget bett du kan sitta och jobba din häst på! Ryttaren upplever att hästen går fint när den i själva verket bara böjer på nacken och knäpper av eftersom det är ett bett som hästarna inte tar ordentligt stöd på. Ett bra bett för vissa prestationer, t ex terränghoppning etc. Markarbete ska ridas på vanligt tränsbett! Alla bett med hävstångseffekt ger spänningar i nacke och rygg vilket resulterar i en felmusklad häst som kommer att bli ännu stelare och starkare! Bara för att det känns bra för stunden behöver det inte vara det bästa i längden.

Har du haft hästtandläkaren ute regelbundet (minst 1 gång/år)?? Annars så börjar du där och se sedan till att ha i alla fall tre olika bett som du skiftar mellan, ett vanligt tränsbett som du rider markarbetet på, ett skarpare bett som ger dig möjlighet att få stopp på hästen vid uteritter etc och så ett lekbett (med rörliga kulor eller liknande) tex eller ett med smak som uppmuntrar hästen till att tugga på bettet.

Min väninna har en varmblodsvalack som var super het och stirrig. Hon började ge han magnesium tillskott i maten och med det så blev han mycket mer sansad. Kan kanske vara ide att pröva det på din med. Sen så rider hon för det mesta med ett ponnyhackamore.

vad gäller foder så kan du kanske prova ett build-up foder eftersom de inte innehåller mycket energi.

Stämmer det du skriver om pelham och därför ska jag skaffa ett vanligt bett vid markarbete och ha pelham vid hoppningen.

Min väninna har en varmblodsvalack som var super het och stirrig. Hon började ge han magnesium tillskott i maten och med det så blev han mycket mer sansad. Kan kanske vara ide att pröva det på din med. Sen så rider hon för det mesta med ett ponnyhackamore.

vad gäller foder så kan du kanske prova ett build-up foder eftersom de inte innehåller mycket energi.

Ger även min häst Mg tillskott för både muskelaturen och för att vissa hästar har brist på det och blir stirriga. Har även testat örter som valeriana och kamomill vilka gett ett gott resultat.

Som många andra har sagt tidigare Jag skulle prova Rakt pelham det funkar kanon på min heta tjej. :love: Delade bett funkar inte alls..
men när jag longerar henne så måste jag ha bett i för då går hon bäst och jobbar bättre - har ett rakt d rings bett då men jag sätter aldrig inspänningstyglarna i bettet utan i kapsonen.

Detta är oxå en het tjej som är kol lugn när man jobbar från marken men het-:devil: från rygg och det finns inget fel på varken ben, tygg eller tänder.
Hon har fri tillgång på hösilage då hon oxå är lite svår att hålla hull på men nu är hon så fin.

Senast ändrad av en moderator:

hestekraft innehåller ingen havre, det använder jag till min häst som har mycket egen motor!

men groven innehåller väl inte heller havre eller är det grunden jag tänker på?

Angående bett så vet jag inte. Bettet borde inte ha med turbon att göra... Det är nog träna träna träna på att lugna ner hästen som gäller, prova bettlöst?

Ja kan garantera att de inte är hästen som bestämmer, men saken är den att om hon inte förstår mig eller om ja skulle bli de minsta arg på henne så blir hon så väldigt nervös. Hon verkar så väldigt rädd för att göra fel att hon inte vet vart hon ska bli av. Betten du pratar om har ja redan provat och dom fungerar inte, hon är stark i munn och lyssnar inte särskillt bra på dem.
Hon är cool lugn när jag jobbar henne från marken och då kan hon visst ha vanligt 2 delat bett men när ja sitter i sadeln går de inte.
Hon har hiskerligt mycke ennergi i kroppen som adrig verkar ta slut. För att hon skall vara lugn måste hon ridan 7dagar i vecka hela året om och även då skulle ja gära vilja ha henne lugnare.

Vad gäller fodret så vill ja inte sluta med lussernet eftersom de är de enda som fått upp henne någerlunda i vikt, har funderat lite på sojamjöl eftersom de innehåller mycket protein men har ingen erfarenhet av detta.

lusern är proteinrikt jag vet inte vart hon som skrev att det inte var det har fått att det inte är det ifrån.

men jag har en lite svårföddhäst.jag ger lusernhack och kornkross korn är bra för häsdtar som behöver komma upp i hull och hålla sig där jag ger även havre men sja nog byta det mot nåt annat för jon är så nervig o pigg.men du ska absolut inte ta bort lusernen

Böj henne, kolla rygg, be om hjälp av en kiropraktor samt massör, kolla tänder och att sadeln passar. Nu inser jag ju givetvis att det finns hästar med mkt nerv som INTE har ont. Vi har flera sådana och då är det bara att prova sig fram. Be tränare om hjälp både med utrustning, foder och ridning. Rid på ett rakt bett med fasta ringar då det ligger stilla och inte ger ännu fler orosmoment under ridningen. Testa inte bara en eller två ggr utan testa i ett par veckor så att hon hinner vänja sig och acceptera bettet. Minska ner på energin i foderstaten och öka på proteinet. Har hon svårt att lägga på sig så ska du absolut ge mer hösilage. Ingen av våra får så lite (ens unghästen som bara går i hagen) trots att det finns gräs, det är ingen näring i gräset nu. ca 8 kg hö får våra per dag nu.

Blir hon dessutom smal kan hon ju ha fri tillgång. Ju mer stråfoder hon äter desto bättre.

Lycka till!

Har en mycket stissig och het häst. Har testat hur många olika foder sorter som hellst samt hur många bett som hellst men kommer inte fram till något som fungerar riktigt bra.

Någon som har något förslag på både bett och foder till en sån här häst??

De bett ja använder nu är ett tredelat pessoa och de är detta som hon har fungerat allra bäst på hittills.

Fodret ja använder just nu består av betfor(0,5lit/dag), lussern(0,5lit/dag) och Krafft Groov 125 (0,5lit/dag) och givetvis hösilage (ca 2kg/dag). Har fortfarade väldigt mycke gräs i hagen där hon vistas i minst 12tim/dygn. Kan även säga att det är en häst som har svårt att hålla hullet och att bygga muskler.

Tackar så mycke på förhand för all hjälp jag kan få :)
Så in med ideer och tankar!!!

Man ska inte mäta foder i "liter" utan i vikt, så börja med att väga krafftfodret så vet du i kg hur mkt din häst äter :) Jag tycker att din häst får förlite stråfoder (hö lr hösilage) om hon är en häst som har svårt att bygga muskler är rätt mängd stråfoder grundläggande. Är ditt hösilage analyserat? Man brukar säga minst 1 kg hö per 100 kilo kroppsvikt (när det gäller "vanligt" hö) Jag själv använder inte hösilage. Men jag hade nog ökat strå fodergivan. I krafftfodret får din häst "vettigt" foder om hon nu är stissig. Havre är ju inte att rekomendera då.

Bett är ruskigt svårt att rekomendera när jag inte sett hästen eller din ridning. Men att rida på tredelat tränsbett är ett bett som man kan "utgå" ifrån. Jag gillar personligen de 3 delade betten mera eftersom de ligger bättre i hästens mun.

Vad gör du med din häst? Rider du i skogen? Hoppar? Tränar dressyr? Hur mkt går hon? Är det lätt/medel eller hårt arbete? Det är också viktigt att veta när man ska lägga foderstater.

Hej jag kan inte ge förslag på ngt bett men du ska ju självklart använda det mildaste bettet.

Men foder kanske jag kan hjälpa dig med. En häst på vårt stall är precis som din häst fast kanske ännu värre bara hon ser en bom blir hon alleles stirrig och hon har ändå gått 140 innan denna ägaren. Och ägaren har precis köpt ett nytt foder som hennes mammas kompis rekomenderade(hon har också en sån häst) och fodret har någon typ utav frö som lugnar ner hästar. Jag tror man kan köpa det på granngården. Hoppas att det funkar :D

Jag skulle nog ge min häst Grund, som du. Men lite mer. Kanske 0,5 l / krafftmål. Sen skulle jag öka på Höet rätt mkt, speciellt sen när betet tar slut. Betforen är bra att hästen får tycker jag, det är både bra för magen och är gott. Jag skulle råda dig att ta bort pessoat, då det inte är bra att använda eftersom det inte finns någon kindkedja och då inget stopp, och utan stopp blir det inte heller någon eftergift.´Använd istället ett helt vanligt tre/två delat tränsbett och träna på att hästen ska lyda dig, för i ditt fall är det inte bettet som är problemet utan lydnaden och möjligtvis du. :) Ta absolut inte illa upp, ;)

1kg torrsubstans per 100kg kroppsvikt är det väl ändå? ;)
Kan väl bli ca 1,2-1,3kg hö eller 1,5-2kg hösilage per 100kg beroende på hur blött det är. Helst ska man ju ge mer, egentligen.. kraftfodret är bara där för att täcka det som hästen inte orkar äta tillräckligt grovfoder för att få i sig. :angel:

Mitt råd är att inte mata för lite. Många tror sig göra rätt när dom drar ned på maten åt heta hästar. Vad dom eg. gör är at göra hästarna hetare.

Fri tillgång till hösilage är jättebra om hästen är svår att hålla i hull. Kornkross har jag gett åt flera hästar med temperament och det har fungerat mkt bra.

Mitt personliga favpritbett är sprenger (stavn?) tredelade tränsbett. Även ett rakt tränsbett fungerar fta bra.

Som folk sagt tidigare betsla inte till skarpare bett på het häst. Många "heta" hästar flyr ifrån problem i munnen.

Hästen har jag för motionsridning d.v.s. dressyr, skogen, långa skrittrundor, klättring mm och rider henne ca 6ggr/veckan.

Kan tillägga att ja nu ändrat i foderstaten och ger henne förtillfället 8kg hösilage, 1kg lussern, 0,2kg sojamjöl och 0,2kg betfor. Men funderar på o ta bort betforen helt. Skrev måtten i liter innan eftersom ja vägt upp de tidigare o använder mig av litersmått i stallet vilket ja anser lättare. :)

Har nu beställt ett rakt pelham och får hoppas att detta fungerar både för min och hästens skull.

Tack alla för alla tips!!

:D

Du har fått många goda råd här så jag säger lycka till med att pröva dig fram.
Du nämner att hästen har svårt att hålla hullet. Om detta problem kvarstår efter att du justerat foderstaten och att du prövat fri grovfodertillgång så kan du pröva att ge lite matolja som tillskott i fodret.
Detta knep fick jag av en äldre gentleman(95år) då mitt gamla sto(27) började falla av i hull och inget annat hjälpte. - det funkade!

Lusern är en liten luring. Får de för mkt kan de reagera att bli heta och om man så vill lite konstiga i huvudet,:crazy:.

:eek: då ska jag inte ge min häst något mer lusern iaf!!

Men det behöver inte betyda att det kommer funka så på just DIN häst :)

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag rider en häst som är väldigt känslig och lyhörd för hjälperna. Han är en mycket trevlig häst när han kommer till ro, ryttaren...
Svar
6
· Visningar
2 134
Senast: viltmilla
·
Utrustning Och så ännu en bett-tråd :angel: Har en äldre häst (23) i vårt stall som har varit före detta fälttävlanshäst. Hon har det problemet att...
Svar
2
· Visningar
693
Senast: Suskiv
·
Foder & Strö hejsan jag skulle kolla vad man kan ge för foder till en väldigt svårfödd häst hon får just nu 3,5 L groov 125 om dagen plus 1,5 L...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 745
Hästvård Hej! Jag har problem med min nordis vallack som är född 2002. Han magrar ur nu på vinter, framför allt nu på våren. Skulle vilja veta...
2
Svar
37
· Visningar
7 478
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17