Foder och avvänjning

J

jezzibell

Hej,
Vet inte om tråden ska ligga här eller under avel.
Min fölunge är 6½ månad och jag hade tänkt att hon skulle få vara i samma box som sin mor till årsskiftet, då är hon ca 9 mån.

Jag har precis satt igång stoet idag.
Hon behöver bygga muskler, samt behöver hon gå ner i vikt.

Hon lär ju få svårt att gå ner i vikt så länge hon går med sitt föl, som behöver
mycket hö, och jag känner mig osäker på om det är så att stot äter mer av höt än vad jag hade tänkt var avsett till fölet.

Funderar på att avvänja dom redan nu då.
Det är islandshästar, och jag tänker att dom brukar väl vara lite senare?
Därav vad jag hade planerat till årsskiftet.

Så: ska jag låta fölet gå kvar, eller ska jag separera?
Tack på förhand
//Jezz

Sv: Foder och avvänjning

Har du någon bild på stoet? Det låter nämligen aningen oroande när du säger att hon både behöver banta och sätta muskler. Ta det inte fel, jag har ingen aning om hur just din häst ser ut, men alltför många gånger har jag sett rent undernärda hästar beskrivas som att de ska bantas bara fölet avvänjs.

Om du har plats så kan du låta fölet stå i egen box redan nu på nätterna och så går de ihop i hage på dagarna. Då får fölet tid att äta när den vill och stoet kan få mer reglerad fodergiva.

Har du någon bild på stoet? Det låter nämligen aningen oroande när du säger att hon både behöver banta och sätta muskler. Ta det inte fel, jag har ingen aning om hur just din häst ser ut, men alltför många gånger har jag sett rent undernärda hästar beskrivas som att de ska bantas bara fölet avvänjs.

Om du har plats så kan du låta fölet stå i egen box redan nu på nätterna och så går de ihop i hage på dagarna. Då får fölet tid att äta när den vill och stoet kan få mer reglerad fodergiva.

Ingen färsk bild, men kan fixa imorgon. Hon är väl inte direkt fet i mina ögon, men bra rund. Veterinären och hovslagaren tyckte hon var tjock och jag tycker hon ser lite tam ut på halsen och vid buken etc.

Nu blev jag lite orolig av ditt svar, så jag fotar absolut imorgon.
tack. //Jezz

Här kommer två bilder, inte världens bästa, fotade i uppförsbacke...

104756211.jpg

104756215.jpg

När jag såg den översta bilden först så tyckte jag att hon ser ut att ha proteinbrist. Kantig rygg, utskjutande höftben.. Men på den undre bilden ser hon ut att vara i bättre hull.

Hur känns hon när du känner på hennes rygg, bak och buk? Just sådana pälsrika hästar kan ibland se tjocka ut trots att de inunder pälsen är magra. Man måste känna djupt i pälsen för att uppfatta det. Kan du känna revbenen?

Glömde skriva att jag inte tycker att du ska skilja av fölet! Han behöver sin mamma ett tag till.

INTE tjock! Muskler behöver, det har säkert gått åt mer proteiner än hon fått i sig under digivningen. Vet du vad höt innehåller? Fölet har ett högt proteinbehov nu, den behöver äta mer än mjölken även om den räcker ganska långt.

Lite hängmage får man såklart efter man fött bebis och inte hade muskler nog att hålla ihop det hela med. Det skiljer från häst till häst, precis som för människor.

Jag håller fast vid låta dem stå skilda på natten men ihop på dan dels så fölet kan lära sig äta, dels så mamman får i sig det hon behöver och sparas på lite så inte fölis suger ur allt när hon nu behöver bygga upp sig själv.

INTE tjock! Muskler behöver, det har säkert gått åt mer proteiner än hon fått i sig under digivningen. Vet du vad höt innehåller? Fölet har ett högt proteinbehov nu, den behöver äta mer än mjölken även om den räcker ganska långt.

Lite hängmage får man såklart efter man fött bebis och inte hade muskler nog att hålla ihop det hela med. Det skiljer från häst till häst, precis som för människor.

Jag håller fast vid låta dem stå skilda på natten men ihop på dan dels så fölet kan lära sig äta, dels så mamman får i sig det hon behöver och sparas på lite så inte fölis suger ur allt när hon nu behöver bygga upp sig själv.

Okey. Man kan inte känna revbenen även om man trycker HÅRT.
Det tog ett tag innan årets hö kom, så i augusti och en bit i september har de ätit fjolårets hö. Men årets hö har bra värden.
Men, då ökar jag på lucerngivan också.

//Jezz

Okey. Man kan inte känna revbenen även om man trycker HÅRT.
Det tog ett tag innan årets hö kom, så i augusti och en bit i september har de ätit fjolårets hö. Men årets hö har bra värden.
Men, då ökar jag på lucerngivan också.

//Jezz

Om du har bättre hö nu och ska separera dem på natten behöver du inte öka någon mat, då kommer det reglera sig av sig själv tror jag.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 807
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 443
Senast: monster1
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 801
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar