Foder i lösdriften eller ej?

Alexandra_W

Trådstartare
Hur gör ni, har ni hö/hösilage i lösdriften eller ej? Varför/varför inte?

Fördelar/nackdelar med de olika sätten?

/Alexandra - som funderar på om hon ska servera hö i lösdriften också eller ej

Sv: Foder i lösdriften eller ej?

Vad menar du? Att ha maten inne i ligghallen? Antar det..

Där jag nu har hästen får de ensilage strax utanför ligghallen. Det blir riktigt söligt (de skiter och kissar där de står). Om man då har balen inne i ligghallen där det är ströat lär det ju gå åt kollossalt (stavning?) mycket strömedel. Har man det utanför där det är uppgrusat måste man visserligen mocka/ta bort skit men det går iaf inget strömedel och eftersom de ju står och äter behöver det inte vara torr liggplats där (även om de lägger sig i ensilaget som har hamnat på marken..).

Jo, jag menade i själva ligghallen, skrev lite dumt.

Just nu får de hö på 'vanliga' utfodringsstället. Jag serverar INTE varken hö eller hösilage på mark, just för de INTE ska trampa ner det och använda det som sovplats.

Dock så petar de i sig en del halm i lösdriften och jag anser inte riktigt att den där halmen håller foderkvalitet och vill eg inte att de ska äta den - alls. Därav min fundering att börja erbjuda hö i lösdriften med. Risken är ju att de använder den so toalett, men mina kräk..förlåt små raringar tycks redan ha applicerat det beteendet. Skämt åsido, stoet går in där och kissar (och hon kissar floder) eftersom fröken fin i kanten inte gillar när det stänker på benen. Skiter gör de ibland därinne men rätt sällan, oftast går de bort till 'toaplatsen'.

Om man serverar mat till hästar i det fria så är det mest praktiska och hygieniska att ha ett foderbord av något slag som förhindrar att hästarna drar ut maten och grisar ner den.

För övrigt så tycker jag att det är grundläggande att hästarna har tillgång till mat dygnet runt när de går på lösdrift. De får äta när de har lust, och göra annat när de själva vill det, vilket de verkar trivas alldeles utmärkt med! :)

istapp skrev:
Om man serverar mat till hästar i det fria så är det mest praktiska och hygieniska att ha ett foderbord av något slag som förhindrar att hästarna drar ut maten och grisar ner den.

För övrigt så tycker jag att det är grundläggande att hästarna har tillgång till mat dygnet runt när de går på lösdrift. De får äta när de har lust, och göra annat när de själva vill det, vilket de verkar trivas alldeles utmärkt med! :)

Ehh.. nu har det här över huvud taget inte med frågan att göra, men som jags krev, jag serverar INTE foder på mark. Utan mina äter och har gjort i flera år, ur 'hölådor' (min egen benämning), dvs stora lårar med kant upp till strax under boghöjd. De kan inte sparka i maten, de kan inte krafsa i den och de kan inte ligga i den. Ingenting blir nedtrampat. Och mina hästar har fri tillgång dygnet runt oavsett om de står på stall elelr går på lösdrift.

Men min fråga är alltså angående servera maten inne i lösdriftshallen (också) eller ej.

Jag har valt det säkra före det osäkra och serverar både inne och ute, tycker det är enklast och ger störst valfrihet. Nackdelen med att ge ute är ju att mitt ena monster (inga namn nämnda, men hon är VIT :D ) får ur hösilage ur min foderbox hur jag än gör, så lite spill blir det ju.
På vintern skulle jag vilja ställa ut en bal i hagen men måste ju öppna hela för att kunna ta av den och lägga i boxarna, har inte löst det problemet än, men vi får väl se i vinter. ;)

Fodra inte i lösdriften!
Visst kan det kännas som att de skitar ner i den nu i vilket fall, men tro mig; det blir värre om du även fodrar där!
Jag hade höförvaring intill lösdriften ifjol, precis så att de nådde att äta där alltså. Kändes himla bekvämt i början eftersom man inte behövde bära ut hö på kvällen om man inte ville, bara att sparka ner så kunde de äta hela natten om de så ville.
Men framåt januari började jag inse hur ofta jag behövde mocka istället, jämfört med förra året alltså. *suck*

Så i år har jag varit bestämd, det blir större lösdrift och höförvaring någon annan stans!

Förutom att de skiter där de står och äter, så trampar de ju runt skiten också! Inte som annars att de skiter och går därifrån eller undviker att trampa i det iaf.

Jo, där jag står fodras det också inte direkt på marken utan i höhäck (sådan rund med ett antal platser runt häcken), men de drar ändå ut och det blir en hel del spill - som de skiter och kissar i och blir till en "härlig" gegga.

Tänk bara på att ligghallen kräver olika mått om du fodrar i den eller utanför.

Svarar flera på en gång.

Måtten är okej både för utfodring där eller inte, det är också lätt att fodra där (finns foderbord).

Vad gäller hur de skiter så måste ni nog förtydligalite varflr de skulle skita mer 'där de äter' om de äter i lösdriften eller om de äter ute? Nu äter de ju som sagt i stor hölår. De skiter INTE i närheten av den? Så vad gör att risken är att de börjar skita massor i lösdriften om de får mat där också egentligen? *nyfiken* Ströet? Annat?

I vintras var min lillprins ute på lösdrift och dom fick mat ute om det inte var ösräng eller liknande för då fick dom hälften inne och hälften ute.

Nakdelen med att fodra inne är om dom börjar bråka då det blir svårare att komma ut för den som blir jagad.

Kram

När det är kladdigt ute så lägger vi hö i ladan i mängder så alla kommer åt att äta trots att det är lite trängre än ute.

Slipper att det blir nedtrampat och förstört då.

Jag skulle ge en del av höet i lösdriften, eftersom du inte vill att de äter halm.

Sen är jag nyfiken på dina hölådor, hur dem ser ut.
(Räknar med ett bättre hö/silage värde i år så jag kan fodra mera ute. )

mimus skrev:
Jag skulle ge en del av höet i lösdriften, eftersom du inte vill att de äter halm.

Sen är jag nyfiken på dina hölådor, hur dem ser ut.
(Räknar med ett bättre hö/silage värde i år så jag kan fodra mera ute. )

http://hem.passagen.se/xyplex/vismatlada.jpg Världens sämsta bild ur samtliga perspektiv, utom att man ser hur lådan ser ut ;)

(Ta bort http:// och försök igen om det vrångar)

Hej Alexandra!

Vi utfodrar ca: 150m från lösdriftstallet, sätter en hösilagebal på traktordäck och skär upp fyra "luckor " på sidan så de kan äta. Gärna långt ner på sidorna eftersom naturlig foderställning är med mulen i backen ;)
Anledningen är att de ska röra på sig så mycket som möjligt, vattnet är yterligar 100 m bort :cool: . Givetvis också för att de inte ska skita ner så mycket i stallet. När det är mycket snö, ja det händer här också, går de inte så långt från balen när de ska göra toalett, ett par steg högst :eek:
Att de inte använder lästallet från oktober till april-maj är en annan sak....trots att det är samma lästall som används frekvent på sommaren. Lästallet står mellan sommarhagarna och vinterhagarna så det kan utnyttjas från bägge håll :D
Använder grus i lästallet som håller sig mjukt och torrt året om men på vintern lägger de sig gärna på "björkkullen" där de har god sikt runt om.

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift

Hehe, jag är så brutal att jag ser till att de använder hela hagen oavsett väder ;P Viloplatsen (tillika den naturliga platsen för lä, dvs inte ligghallen) ligger i ena änden av hagen. I den andra är favoritutkiksplatsen, i närheten av den ligger ligghallen. 250 meter bort är matplatsen ute. Och vattnet är mellan viloplatsen och lösdriften, uppe på en höjd, så bara för dem att klättra ;)

/Brutalmatte ;)

HAr för mig att denna fråga har varit uppe förut...

Vi fodrar grovfoder ute i häckar.
Kraftfoder inne på lösdriften i krubbor.

Bara fördelar.
Mindre skit inne. :D

AM

*lånar knapp*

Många verkar vara negativa till att ha maten inne i lösdriften då de "skitar ner mer" men samma personer skriver i andra trådar om hur de mockar sina hagar varje sommar å om hur jobbigt det är...

Min fråga ... Är det då inte POSITIVT att den mesta skiten hamnar i lösdriften så ni mockar under hela vintern å därmed har mindre å göra under sommaren ???

Själv mockar jag inte mina hagar så ur min synpunkt hade jag egentligen fördragit att då ha maten utanför vindskyddet men mitt blivande stall kommer ha det inomhus iaf då jag inte kommer ha lösdrift dygnet runt utan ha dem i box på nätterna men iom att de kommer gå ute mer än 12 timmar "dagtid" så kommer jag ha "lösdrift" under dagarna... Med mat inne så det inte dras runt så rejält och är skyddat av väder å vind...

Ett ställe som jag var i mycket som ung hade löst detta på följande vis!

De hade foderbord i samma höjd som en krubba längs hela ena långväggen inne i ligghallen!
Där hö/hösilage serverades och på så vis slapp man spill och trängsel

Ute hade de samma konstruktion ett långt bort i boghöjd med tak över som det låg hö/hösilage!
På så vis slapp man att hö/hösilaget försvann under snön när de snöade och man slapp regnet på hö/hösilaget med!

De hade som sagt både inne och ute vilket jag tycker nog är den bästa lösningen!

Tycker din lösdrift var väldigt bra genomtänkt :bow:

kakelfrugan skrev:
Ett ställe som jag var i mycket som ung hade löst detta på följande vis!

De hade foderbord i samma höjd som en krubba längs hela ena långväggen inne i ligghallen!
Där hö/hösilage serverades och på så vis slapp man spill och trängsel

Ute hade de samma konstruktion ett långt bort i boghöjd med tak över som det låg hö/hösilage!
På så vis slapp man att hö/hösilaget försvann under snön när de snöade och man slapp regnet på hö/hösilaget med!

De hade som sagt både inne och ute vilket jag tycker nog är den bästa lösningen!

Tycker din lösdrift var väldigt bra genomtänkt :bow:

Mm, jag har ju foderbord längs med en hel långsida i lösdriftshallen, oavsett om jag vill fodra där eller inte så är ju foderbordet där, det jag menade med att det är LÄTT för mig att fodra inne med.

Kraftfoder (som någon nämnde) kommer OM sådant kommer att serveras i vinter, att ätas inne i box i stallet. Jag har dock inte bestämt om jag ska ha lösdrift 'dagtid' (De går ju ute mer än 12 h per dygn så jag måste ju ha den) och sova i box eller semilösdrift (läs lösdrift förutom när mattes blöthjärtighet gör att hon tar in dem pga ruskväder) eller om de ska gå på hel lösdrift.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 019
Foder & Strö Nu kommer en sån där okunnig fråga. Men vi skall iväg på kurs över dagen. Hästarna går på gräs så har inget hösilage vi kan ta av...
Svar
8
· Visningar
1 039
Senast: Pegasus63
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 940
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
591
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama