Foder i lösdriften eller ej?

Sv: Foder i lösdriften eller ej?

hösilage senn får alla kraftfoder också i egna krubbor...

Tack för bilden.
En enkel lösning, på en trall, du har ganska hög kant, ser jag.

(Ursäkta focus från ursprungsfrågan.)

mimus skrev:
Tack för bilden.
En enkel lösning, på en trall, du har ganska hög kant, ser jag.

(Ursäkta focus från ursprungsfrågan.)

Är en lastpall i botten, vanligt EUR-pall. Om man har burdusa hästar så är dock det bättre att ha pall + pallkrage. Mina har hyfsat tunna skivor i typ plyfa, och järnskoning i hörnen. En låda står sig ungefär en säsong,s en är den skrot. Pall + pallkrage står mååånga säsongen. Men vi har sådana där lådor i parti och minut, mammas fd sambo köpte en hel del bildelar från Tyskland och de kom i sådana där lådor, och när han flyttade lämnade han efter sig kanske 30 sådana, så jag står mig ett tag ;)

Vi fodrar där det passar sig för dagen. Är det regnigt o trist eller oväder på annat sätt så lägger vi höet inne i ligghallen, längs den vägg som är längst bort från deras "toalett". Är det fint ute så serveras höet på marken. Vi har dock dränerat och lagt grus där vi fodrar så det blir inte nertrampat o geggigt. Våra hästar har stor hage där det alltid finns gräs(även om det är gult o torrt vintertid) så de står aldrig o "hänger" vid foderplatsen, vilket man ofta ser hästar göra.

Jag ser inga utstickande fördelar/nackdelar med de båda foderplaceringarna, man anpassar sig bara efter vädret o förutsättningarna. Vad jag däremot inte tycker om är att fodra i höhäckar/hönät (stor skaderisk) eller på en nivå som gör att hästen inte står med nosen i backen. Varvid jag alltså inte fodrar på "foderbord".

kvandi skrev:
Vad jag däremot inte tycker om är att fodra i höhäckar/hönät (stor skaderisk) eller på en nivå som gör att hästen inte står med nosen i backen. Varvid jag alltså inte fodrar på "foderbord".

Varför gillar du inte det? *nyfiken* Jag gillar int häckar/nät satta HÖGT, men jag fodrar nästan allt i 'boghöjd' och neråt, men sällan från mark. Det är inte av 'fri vilja' utan pga av att mina hästar tycker leken 'döda höet' är väldigt roligt. Och efter att varenda dag fått kasta 10 kg hösilage á 2 kr/kg fick jag nog. Så ungstoet äter ur Ikea-påse (törs inte ha häck till henne) satt strax nedanför boghöjd. Valacken äter ur låg foderhäck, övre delen är i böghöjd, botten är 5 cm över bädden. Sen äter de ju strån etc från golv ändå.

Ute äter de som sagt ur hölådan, och där är ju äthöjden beroende av hur myckt mat det är i lådan, är från 10 cm över mark tills boghöjd. Om det INTE redan fanns ett foderbord (där botten är i knähöjd på dem) så hade jag satt häckar eller annat där. Just för det blir sådant enormt spill annars.

Jag var lite fundersam hur det skulle påverka dem i ett långtidsperspektiv att all mat som är 'serverad' är i princip mellan knähöjd och boghöjd, men ryggar och muskler UA, och tänderna slits lika fint (dvs i princip perfekt, brukar få dra något symboliskt tag med raspen vartannat år), så jag ser inga skadliga effekter än iaf (snart gått två år).

HELST skulle jag vilja de åt från marknivå - och på den tiden när jag hade hästar som ÅT maten och inte LEKTE med den hade jag alltid så ;)

Mina hästar har varsin höhäck där deras nattmål serveras, i övrigt äter de utomhus om det inte är extremt dåligt väder, då får de maten i höhäckarna istället.
Det känns snällare mot dem att inte tvinga ut dem för att äta i dåligt väder och sen blir ju inte fodret blött inne heller.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 019
Foder & Strö Nu kommer en sån där okunnig fråga. Men vi skall iväg på kurs över dagen. Hästarna går på gräs så har inget hösilage vi kan ta av...
Svar
8
· Visningar
1 039
Senast: Pegasus63
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 940
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
591
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundarna parade sig-vad gör vi?
  • Kattbilder #10
  • Avlivning älskade katt