Foder för Avelsto och unghäst

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Ginga
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 794
G

Ginga

Hej.
Jag ger mina avelston och föl/1-åring krafft groov + extra vitaminer o mineraler.
För att detta foder är utformat för just avelston och unghästar(enligt vad som står på säcken). Många håller ju med bara havre (ex)och (kanske) 10 små burkar med allt annat i för att stoet inte ska få brist på nått:confused:.
Nu är det så att krafften har skjutit i höjden prismässigt.
Undrar alltså om ni vet något annat alternativ som är billigare men som är ett fullgott, eller nästan fullgott (så jag inte behöver stå med små-mått och 10 olika burkar:o) några burkar kan ja stå med:D.
Mycket tacksam om någon vet.
Det får gärna vara lätt att få tag i med (typ lantmännen:angel:)

Sv: Foder för Avelsto och unghäst

Jag är nog inte "10 små burkar" personen, men väl x antal säckar...
Grunden är ju såklart ett bra hösilage men kraftfodret blandar jag själv.
Havre, betfor, lin, vetekli får alla.
Kompletterar med luzern, soja, kornkross och olja till de som behöver (en eller flera sorter till de som behöver).

Klart billigast för mig är denna lösning.

Du ska inte gå på vad som står på säcken bara! Utan du ska gå på vilka värden du har i ditt grovfoder och om det behövs sedan komplettera med de kraftfoder som behövs för den enskillda hästens behov.
Ett avelssto och en ettåring har inte samma behov. Så för dig att kunna få en bättre foderstat rent ekonomiskt måste du utgå från ditt grovfoder.

Kan ge exempel på vad jag fått komplettera med de senaste tre åren till mina ston, föl och unghästar.
År 1
D & H Studbalancer + havre
År 2
Gains Optigro + havre + Speedy Beet
År 3
Havre + soja + korn

Till detta har jag alla åren fått lusern för jag får aldrig tag i tillräckligt bra grovfoder.
Mineralfoderna har också varierat mellan åren för att täcka behoven i grovfodret.

När man har grovfodervärdena så kan man räkna ut tillfredtällande olika alternativ på foderstarer.

Vad kostar krafften nu och hur mycket ger du per dag? Hippo har ju med färdigblandat foder.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 630
Senast: Irival
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 356
Senast: ufot
·
L
Foder & Strö Min ponnykille, Pre-korsning, hade i slutet på augusti fångkänning. Hade ute vet morgonen efter att det upptäckts och alla symtom var...
Svar
16
· Visningar
2 327
Senast: Korven
·
Foder & Strö Jag har ett föl/unghäst på 8 månader, Korsning Tinker/ardenner. Idag äter hon 10 kg hö, 2kg krafft groov 125, proteiner, 3 dl...
Svar
7
· Visningar
1 335
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka