Angående kraftfoder är jag väldigt restriktiv med det till både ston och föl. Jag har lättfödda tunnor som ändå ger bra med di. Donna får absolut _inte_ äta nån krafft då hon redan är så pass stor och tenderar att vandra upp i kotorna. Mamman får 1 dl mineraler och några korn pellets, men inte ens det fick hon när Donna växte som mest utan då fick hon restriktivt med hö enbart.
Med mer "vanliga" föl kan de få smaka från mamman från det att de når upp till krubban och sen när det är dags för avvänjning får de lite själva för att det ska vara gott. Redan från början får mina mineraler till så att de lär sig äta det. Håller mig inte till nåt särskilt märke men till fölen ger jag gärna musli eller uppblött pellets för att undvika foderstrupsförstoppning.
Med mer "vanliga" föl kan de få smaka från mamman från det att de når upp till krubban och sen när det är dags för avvänjning får de lite själva för att det ska vara gott. Redan från början får mina mineraler till så att de lär sig äta det. Håller mig inte till nåt särskilt märke men till fölen ger jag gärna musli eller uppblött pellets för att undvika foderstrupsförstoppning.