Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vi har löslongerat idag, hon var så duktig på röstkommando & kroppsspråk
Visa bifogad fil 50970
tror dock hon växer igen, ser lite bakhög ut & matt i gångarterna. Vi tar det lite lugnt och ser hur det utvecklas. Tänkt bete om ca 3 veckor, men planen är förstås flexibel!
Du kan säkert länga den längre vilan i höst om hon känns ok med det. Jag gjorde så med min äldre häst när hon var 3. Jag gick i gymnasiet och bodde inte hemma, så jag red på sommarlovet och sen stod hon nästan hela läsåret efter sen (hon var stor så det gjorde henne gott att vänta lite) . Hon verkar inte ha tagit skada av sin missade sommarvisa . Hon är 15 nu.Jag funderar på det där med bete och lång vila över sommaren. Det är ju på sommaren när det är ljust länge som jag har tid att rida två hästar. Planen har varit att skicka Rödluvan på bete med de andra unghästarna/avelsstona och ha kvar min andra häst i stallet och ha henne på bete där. Nu känner jag mig mer sugen på att ta med bägge två till betet som ligger närmare mitt hem och ger kortare körsträcka, även om det blir längre att åka för träning. Då kan jag kanske rida även Rödluvan lite i sommar.
Efter en månads vila red jag henne idag igen. Ledde henne ett varv runt gödselstacken innan jag satt upp. Hon spände sig lite i ryggen första stegen, men sen var det lugnt. Red ut en runda i skogen med klättring, massor med stock och sten att kliva över, längs med vägen i trafiken och lite på ett fält. Superduktig var hon, bättre bjudning nu än innan vilan, kunde till och med skritta på lite. När vi travade gick hon faktiskt bättre när hon var först, då travade hon så glatt. När hon är bakom flänger hon runt med huvudet en del och hamnar lätt i buskarna.
Galopperade lite och då var vi tvungna att vara bakom den andra hästen, och då flängde hon så mycket att hon missade att den galopperade iväg och blev skitsur när hon upptäckte det. Nu har hon kommit på att man kan bocka på riktigt även med ryttare. Gick dock att rida framåt ur det. Halsremmen var min bästa vän.
Lilla odågan tigger mat när vi kommit hem
Visa bifogad fil 50978
Jag funderar på det där med bete och lång vila över sommaren. Det är ju på sommaren när det är ljust länge som jag har tid att rida två hästar. Planen har varit att skicka Rödluvan på bete med de andra unghästarna/avelsstona och ha kvar min andra häst i stallet och ha henne på bete där. Nu känner jag mig mer sugen på att ta med bägge två till betet som ligger närmare mitt hem och ger kortare körsträcka, även om det blir längre att åka för träning. Då kan jag kanske rida även Rödluvan lite i sommar.
Efter en månads vila red jag henne idag igen. Ledde henne ett varv runt gödselstacken innan jag satt upp. Hon spände sig lite i ryggen första stegen, men sen var det lugnt. Red ut en runda i skogen med klättring, massor med stock och sten att kliva över, längs med vägen i trafiken och lite på ett fält. Superduktig var hon, bättre bjudning nu än innan vilan, kunde till och med skritta på lite. När vi travade gick hon faktiskt bättre när hon var först, då travade hon så glatt. När hon är bakom flänger hon runt med huvudet en del och hamnar lätt i buskarna.
Galopperade lite och då var vi tvungna att vara bakom den andra hästen, och då flängde hon så mycket att hon missade att den galopperade iväg och blev skitsur när hon upptäckte det. Nu har hon kommit på att man kan bocka på riktigt även med ryttare. Gick dock att rida framåt ur det. Halsremmen var min bästa vän.
Lilla odågan tigger mat när vi kommit hem
Visa bifogad fil 50978