Men vilken skit, håller tummarna att det inte är något allvarligt!Och vi kom inte iväg på tävling, 3 dagar innan började Pärlan slå om bak i ena galoppen hela tiden. Så nu ska vi också iväg på koll...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Men vilken skit, håller tummarna att det inte är något allvarligt!Och vi kom inte iväg på tävling, 3 dagar innan började Pärlan slå om bak i ena galoppen hela tiden. Så nu ska vi också iväg på koll...
Håller tummarna för att det är ngt som åtgärdas enkelt!Pärlan fick vila 2 dagar och sedan har jag fortsatt longera/tömköra och även rida lite lätt, syns inget på longering eller tömkörning och inget när jag rider ut/galopperar lite friare i lätt sits, men när jag sätter mig och ska rida igenom galoppen börjar hon slå om hon likadant fortfarande. Så känns mer som något högt/ev låsning än att det sitter i benen. Men har tid till både veterinär och kiro/ET samtidigt på kliniken om två veckor så hoppas vi hittar vad det är som stör då!
Tycker han att volt är lika svårt om du longerar eller tömkör?@Gabby_Ossi vi håller också tummarna för att det är något milt!
Geisli har inte fattat det här med att gå på volt än och blir mycket sur (springer rakt åt sidan och studsar) när vi testar. Men det funkar bra att rida ut även med sällskap så eftermiddag ska vi ut en kort vända med en annan och sen rida lite i paddocken, jag hoppas på att kunna följa med dem på volt och få lite draghjälp.
På söndag ska det vara en uteritt med ett gäng islandshästat med utgångspunkt där vi står så där ska vi vara med
Jag har inte saker till att tömköra men han verkar inte tycka att det är speciellt svårt vid longering.Tycker han att volt är lika svårt om du longerar eller tömkör?
Jag hade en period när Nelly tyckte det var jättejobbigt med volterna i galopp, då jobbade jag mot att fixa mittvolten men i delar, alltså bara halva voltspår i taget. Lade de halva voltspåren långt ut mot kortsidorna i början, så det mest blev att jag svängde lite tidigare än kortsidan bara och sen rakt fram efteråt. Successivt vände jag in på det böjda spåret tidigare och tidigare så att det till slut blev där man normalt hade lagt stora mittvolten, men fortfarande bara voltspår på ena halvan och sedan rakt ut på fyrkanten.
Vet inte om det blev begripligt?
Det var iaf väldigt hjälpsamt för oss!
Och alltid tänka ordentligt framåt ut från volten.
Edit. Ritade bilder Visa bifogad fil 72013
Kul att ni är igång igenTravat idag för först gången sedan min hjärnskakning (nästan 3 veckor sen). Så roligt
Hade bara fokus på framåtbjudningen, hon var så fin
Visa bifogad fil 72522
Ja så himla roligt! Tar det lite lugnt ett tag men känns väldigt bra bara att vara uppe i sadlenKul att ni är igång igen
Så fina!Även dagens träning gick så bra, jag är så stolt över min fina fantastiska Strumpa
Visa bifogad fil 72594
Nelly är nu! Vilan gjorde nog henne gott
Hon känns superfin i traven. Går bättre och bättre med att få lite självbärighet och inte bara påskjut rakt ner i sanden från de där långa bakbenen
När hon väl är igång ordentligt och alla mentala spänningar släppt är hon så himla lyhörd och fin
Galoppen är som den är fortfarande. Red in innanför spåret igår lite och då blev det bättre iaf i ena varvet, är framförallt jag som måste sluta hänga i ena tygeln när jag tycker det känns som att vi typ skenar (känns som att det går väldigt mycket fortare än det egentligen gör + lite obalanserat)
Jobbat vidare med galoppfattningarna, var ju riktigt på g där innan vilan men nu är det lite svårare igen. Men mkt fattningar lär ju stärka henne så det är bara bra! Lyckades till och med göra någon enstaka vettig avsaktning från galopp till trav
Visa bifogad fil 72652