Nu är inte min häst fem rent åldersmässigt, men i utbildnings- och erfarenhetsnivå.
Han kan ridas ensam utan problem men får det jobbigt om han blir lämnad eller om hästar tas in/rider förbi på gången utanför ridhuset. Då blir han spänd och väldigt okoncentrerad, springig och gnäggig och har lätt till att lätta fram. Vad jag försöker göra är att hålla honom i arbete och inte ge honom en möjlighet till att ”spela ut” känslorna på sitt sätt, utan omvandla energin till arbete.
Trav är bättre än galopp i vårt fall och att vi hela tiden är i rörelse. Påkallar uppmärksamhet genom att svänga och volta och ha konstanta riktningsbyten samt pratar mycket med honom.
Blir han allt för orolig och ouppmärksam på mig så sitter jag av och leder honom tills han är lugn och sitter sen upp igen. Precis som
@MiniLi är inne på tror jag på att bygga upp trygghets- och tillitskontot. Jag är vaksam på situationer där jag vet att det kommer bli jobbigt för honom och anpassar där det går. Går det så undviker jag till exempel att gå in i ridhuset om jag vet att de andra precis ska gå och väntar istället tills de är klara, så att vi slipper inleda med stress. Han är betydligt mer resonlig nu än för ett halvår sedan så det känns som att vi är på rätt väg med varandra!