Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nu har jag fått avslag på min dispansansökan för att visa på Wången, så nu är kastrering inbokad för bägge grabbarna. Hoppas verkligen att Grålles testikel ramlar ned under sederingen, annars blir det transport till Sundsvall och operation.
Vad var det du sökt dispans för? Visa som hingst? Och varför avslag?
Jag sökte dispans för att få visa dem på wången (20 mil enkel resa) istället för vetlanda (82 mil enkel resa) för godkännade som hingstar. Dvs om de uppfyller de rasvisa kraven förstås. Men jag fick avslag då det i hingstreglementet står att de måste vara 2 ½ år gamla, vilket de inte är när wången har sin visning.
Men så tråkigt. Förstår att du inte vill åka till Vetlanda faktiskt...
Vad var det du sökt dispans för? Visa som hingst? Och varför avslag?
kl.
Drogad trollunge idag:
Skötte sig under tandkontrollen, fått vargtänderna dragna samt en halv föltand som stack in i kinden på henne och orsakade lite besvär. Resten av tanden skulle ramla ut själv enligt vet, tog bort det som besvärade henne.
Nu är det nästan häst av henne med andra ord.
Du kör ståendes? Jag kommer välja liggandes, orkar inte med infektioner och det har varit för mycket sån på hblen runt mig som gjorts ståendes.
Frans har "valackljud" att de kluckar i skapet. Är det inte lite märkligt? Eller brukar hingstar ha det?
Blä, det är så fult. kan de sy igen det också?
Vi tänker nog göra det på solvalla där de söver typ 5 om dagen.
Va? Vad är fult? Ingen av de ~15 jag varit med om på nära håll har behövt sys, bättre att det hålls öppet så det kan dräneras.
Det är som sagt inte sövandet utan uppvaket jag vill undvika så långt det bara är möjligt. Förra året blev två vänner av med sina hästar för att de slog sönder sig under uppvak, då spelar det ingen roll hur många de söver varje dag. Helsingborg är väl en av de största i landet och ändå bröt kompisens häst båda frambenen.
Jag syftade på ljudet, tycker kluckandet är så otroligt störande. Det var dock med en efter för jag sa det på skämt.
På de stående jag har sett har det ofta blivit problem efter och det är inget kul vare sig för matte eller häst att behöva gräva i infekterade kastrationssår. Alla stående kastrationer lämnas öppna, de kan svälla ihop nåt fruktansvärt ändå.
Har de rutin på sövande har de också rutin på uppvak, visst är det en risk men när jag väljer mellan alternativen känns det ändå bättre.