Födda 2013 del III

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu har jag fått avslag på min dispansansökan för att visa på Wången, så nu är kastrering inbokad för bägge grabbarna. Hoppas verkligen att Grålles testikel ramlar ned under sederingen, annars blir det transport till Sundsvall och operation. :crazy:

Du kör ståendes? Jag kommer välja liggandes, orkar inte med infektioner och det har varit för mycket sån på hblen runt mig som gjorts ståendes.

Frans har "valackljud" att de kluckar i skapet. Är det inte lite märkligt? Eller brukar hingstar ha det?

Nu har jag fått avslag på min dispansansökan för att visa på Wången, så nu är kastrering inbokad för bägge grabbarna. Hoppas verkligen att Grålles testikel ramlar ned under sederingen, annars blir det transport till Sundsvall och operation. :crazy:

Vad var det du sökt dispans för? Visa som hingst? Och varför avslag? :o

kl.
Drogad trollunge idag:
10998176_10152755720383667_833162960_o_zpsdqtj7uhb.jpg

Skötte sig under tandkontrollen, fått vargtänderna dragna samt en halv föltand som stack in i kinden på henne och orsakade lite besvär. Resten av tanden skulle ramla ut själv enligt vet, tog bort det som besvärade henne.

Nu är det nästan häst av henne med andra ord. :eek: :p

Jag sökte dispans för att få visa dem på wången (20 mil enkel resa) istället för vetlanda (82 mil enkel resa) för godkännade som hingstar. Dvs om de uppfyller de rasvisa kraven förstås. Men jag fick avslag då det i hingstreglementet står att de måste vara 2 ½ år gamla, vilket de inte är när wången har sin visning.

Jag sökte dispans för att få visa dem på wången (20 mil enkel resa) istället för vetlanda (82 mil enkel resa) för godkännade som hingstar. Dvs om de uppfyller de rasvisa kraven förstås. Men jag fick avslag då det i hingstreglementet står att de måste vara 2 ½ år gamla, vilket de inte är när wången har sin visning.

Men så tråkigt. :( Förstår att du inte vill åka till Vetlanda faktiskt... :wtf:

kl.
Drogad trollunge idag:
10998176_10152755720383667_833162960_o_zpsdqtj7uhb.jpg

Skötte sig under tandkontrollen, fått vargtänderna dragna samt en halv föltand som stack in i kinden på henne och orsakade lite besvär. Resten av tanden skulle ramla ut själv enligt vet, tog bort det som besvärade henne.

Nu är det nästan häst av henne med andra ord. :eek: :p

Skönt häng hon har! Ser lite slirig ut :D

Du kör ståendes? Jag kommer välja liggandes, orkar inte med infektioner och det har varit för mycket sån på hblen runt mig som gjorts ståendes.

Frans har "valackljud" att de kluckar i skapet. Är det inte lite märkligt? Eller brukar hingstar ha det?

Kluckandet har (kan ha) alla "hanhästar", det är tomrummet i buken där kulorna legat innan de åker ner som låter :)

Kotten kommer tas stående på klinik precis som brorsan, jag är livrädd för uppvak...

Blä, det är så fult. kan de sy igen det också? ;)

Vi tänker nog göra det på solvalla där de söver typ 5 om dagen.

Va? Vad är fult? Ingen av de ~15 jag varit med om på nära håll har behövt sys, bättre att det hålls öppet så det kan dräneras.

Det är som sagt inte sövandet utan uppvaket jag vill undvika så långt det bara är möjligt. Förra året blev två vänner av med sina hästar för att de slog sönder sig under uppvak, då spelar det ingen roll hur många de söver varje dag. Helsingborg är väl en av de största i landet och ändå bröt kompisens häst båda frambenen.

När jag stog i valet o kvalet huruvida stående/ liggande för många år sen ringde jag traktens största travhäst uppfödare som sa -stående, eftersom han året innan hade förlorat 2 av 7 året innan vid just uppvaket.
Det avgjorde saken plus att som @Equilina säger så svullnar det inte iom det naturliga dränaget.

Om de har mkt stora kulor kan man behöva sy iom stora hål.

Va? Vad är fult? Ingen av de ~15 jag varit med om på nära håll har behövt sys, bättre att det hålls öppet så det kan dräneras.

Det är som sagt inte sövandet utan uppvaket jag vill undvika så långt det bara är möjligt. Förra året blev två vänner av med sina hästar för att de slog sönder sig under uppvak, då spelar det ingen roll hur många de söver varje dag. Helsingborg är väl en av de största i landet och ändå bröt kompisens häst båda frambenen.

Jag syftade på ljudet, tycker kluckandet är så otroligt störande. Det var dock med en ;) efter för jag sa det på skämt.

På de stående jag har sett har det ofta blivit problem efter och det är inget kul vare sig för matte eller häst att behöva gräva i infekterade kastrationssår. Alla stående kastrationer lämnas öppna, de kan svälla ihop nåt fruktansvärt ändå.

Har de rutin på sövande har de också rutin på uppvak, visst är det en risk men när jag väljer mellan alternativen känns det ändå bättre.

Om den har stora kulor o inte rör sig kan det bli komplikationer.

Du kan få en invärtes infektion när det sytts igen.

Jag syftade på ljudet, tycker kluckandet är så otroligt störande. Det var dock med en ;) efter för jag sa det på skämt.

På de stående jag har sett har det ofta blivit problem efter och det är inget kul vare sig för matte eller häst att behöva gräva i infekterade kastrationssår. Alla stående kastrationer lämnas öppna, de kan svälla ihop nåt fruktansvärt ändå.

Har de rutin på sövande har de också rutin på uppvak, visst är det en risk men när jag väljer mellan alternativen känns det ändå bättre.

Jaha jag fattade inte alls :D

Pja, hellre infekterat sår än brutna ben för min del. Tur att man får välja själv!:)

Min 11a hade små kulor, bra väderlek och tillgång till att röra sig större delen av dygnet på stor yta. Ändå fick han en envis infektion med hög feber, tog TRE antibiotika kurer innan det blev bättre och en akut veterinär. Ändå fick han fistel gångar. Aldrig mer öppen kastration för min del...

Har inte varit aktiv på buke på väldigt länge, så länge att jag glömt mitt alias och fick skaffa ett nytt ;)

Tänkte jag skulle presentera min -13, det är ett Morgan sto vid namn Billie Jean. Jag har haft henne drygt ett år nu, köpte henne av en kompis kompis av en ren slump. Men tanken är att hon ska bli min dressyr häst och sambons rida i skogen häst.
10487256_10154352051725061_5164916697711122429_n.jpg

Bilden är från i somras, får leta upp en nyare.

Än har vi inte gjort så mycket, hon var väldigt väl grundhanterad när jag fick henne. Vi tar lite promenader, jobbar/leker lite på marken. Och för någon vecka sen fick hon börja följa med som handhäst, vilket hon älskar!

Kul att följa vad ni andra hittar på med era!

Dagarna rullar på, lilla Blixten är alltid glad och positiv :) Idag lite extra glad, då jag bestämde mig för en tid sedan att hitta en kompis till honom, någon han kan leka med, då vi inte har någon jämngammal här hemma. Så eftersom två islänningar flyttat bestämde jag mig för att köpa en kompis till Blixten.
Idag kom han hem, en shetlandsponny vid namn Upplundas Azlan, född 2013, valack sedan November 2014. Dom har hur kul som helst ihop, rusar genom hela hagen, fram och tillbaka, naggar varandra och är bara allmänt gulliga<3

De klickade direkt och är väldigt lika varandra. Båda är väldigt veka mot andra hästar, så det är verkligen kul att se dom stoja runt ihop. Azlan är världens pussgurka, kommer gärna fram när jag är vid hagen, trots att han är nyinflyttad, pussas och gnäggar lite lågt när jag pratar med honom.
Planerar att köra in båda två samtidigt, så får en dra vagn och den andra springa med som handhäst :)

Pojkarna_som_tycker_att_dom_ar_sa_stora.jpg

19_2_2015_Jean_Dark_Silver_Lining_traffar_Upplundas_Azlan_Aslan_tyckte_att_Blixten_var_lite_laskig.jpg

Buspojkar_Blixten_mygga_attackerar.jpg

Verkar_kunna_bli_basta_kompisar_D_Dom_springar_fram_och_tillbaka_som_galningar_i_hagen_och_nu.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Vi har ingen "riktig" tråd för våra telningar från i våras och somras. Här kan vi följas åt! Min gosse efter King Olymbrio L är...
Svar
2
· Visningar
282
Senast: Hedwig
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 022
Senast: Piaff
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
12 13 14
Svar
267
· Visningar
5 323
Senast: pepp
·
Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 784
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar