*kl*
Jag blev GODKÄND på salstentan!!
Så kan fortsätta med pluggandet.
Här har det kommit en del snö under natten, blir flytt till det nya stallet i månadsskiftet feb. - mars (stallet har ridhus också! )
Hur har ni tänkt med inridningen? , börjar ni med att hänga o så småningom hoppa upp m.m.under hösten? , hur brukar man göra?.
Typ av sadel, bett, nos-grimma etc.?.
Jag börjar med inridning nästa år när grabben är 3år. Ser ut som en riktig liten "sparris" och också då man normalt rider in islandshästar.
Första veckan går jag igenom alla markövningar som jag tycker är viktig; börja halsen, flytta fram och bakdel, longering, lyfta hovar, gå och springa vid sidan. Känsliga och lite rädda hästar tränar jag även att bli klappade överallt och att de ska vara trygga med mig. Mer "buffliga" hästar fokuserar jag mycket på att de ska flytta undan för mig och respektera mitt "space".
Jag använder min vanliga sadel som jag själv sitter stabilt i. Använder repgrimma i början och när bett ska på har jag det över repgrimman och fäster tyglarna i repgrimman - genom bettringen. Innan förstår hästen repgrimman och på så sätt kan den sedan koppla ihop bettets inverkan. När hästen börjar förstå vad man menar (efter ridning ca 3-4veckor) tar jag bort repgrimman och rider med träns.
Jag longerar alltid hästen med sadel 1-2 gånger (beroende på hur den reagerar) samt hänger en gång i stallet och sitter upp 1-2 gånger på stallgången. Efter det blir jag ledd i skritt 1-2 ggr beroende på hur hästen verkar reagera och blir sedan longerad i alla gångarter. Jag blir longerad 1-2 ggr sedan rider jag själv Är alltid i en rundkorall först då man slipper styra till en början och kan bara fokusera på framåtdrivande och förhållande hjälper När jag sedan kan vända och byta varv själv i trav går jag över och rider i paddock. När det känns ok; start stopp och sväng, så rider jag ut med sällskap Allt detta brukar ta mig ca 3 veckor och innan är hästen oftast "ohanterad" (hanterad vid verkning, vaccination, hagbyte ect.)
Brukar rida in hästarna på 8 veckor och sedan får de vila 2-6månader.