Födda 2013 del III

Status
Stängd för vidare inlägg.
*kl*

Jag blev GODKÄND på salstentan!! :D
Så kan fortsätta med pluggandet.

Här har det kommit en del snö under natten, blir flytt till det nya stallet i månadsskiftet feb. - mars (stallet har ridhus också! :) )

Hur har ni tänkt med inridningen? , börjar ni med att hänga o så småningom hoppa upp m.m.under hösten? , hur brukar man göra?.

Typ av sadel, bett, nos-grimma etc.?.

Jag börjar med inridning nästa år när grabben är 3år. Ser ut som en riktig liten "sparris" ;) och också då man normalt rider in islandshästar.
Första veckan går jag igenom alla markövningar som jag tycker är viktig; börja halsen, flytta fram och bakdel, longering, lyfta hovar, gå och springa vid sidan. Känsliga och lite rädda hästar tränar jag även att bli klappade överallt och att de ska vara trygga med mig. Mer "buffliga" hästar fokuserar jag mycket på att de ska flytta undan för mig och respektera mitt "space".

Jag använder min vanliga sadel som jag själv sitter stabilt i. Använder repgrimma i början och när bett ska på har jag det över repgrimman och fäster tyglarna i repgrimman - genom bettringen. Innan förstår hästen repgrimman och på så sätt kan den sedan koppla ihop bettets inverkan. När hästen börjar förstå vad man menar (efter ridning ca 3-4veckor) tar jag bort repgrimman och rider med träns.

Jag longerar alltid hästen med sadel 1-2 gånger (beroende på hur den reagerar) samt hänger en gång i stallet och sitter upp 1-2 gånger på stallgången. Efter det blir jag ledd i skritt 1-2 ggr beroende på hur hästen verkar reagera och blir sedan longerad i alla gångarter. Jag blir longerad 1-2 ggr sedan rider jag själv :) Är alltid i en rundkorall först då man slipper styra till en början och kan bara fokusera på framåtdrivande och förhållande hjälper :) När jag sedan kan vända och byta varv själv i trav går jag över och rider i paddock. När det känns ok; start stopp och sväng, så rider jag ut med sällskap :) Allt detta brukar ta mig ca 3 veckor och innan är hästen oftast "ohanterad" (hanterad vid verkning, vaccination, hagbyte ect.)
Brukar rida in hästarna på 8 veckor och sedan får de vila 2-6månader.

Jag var hemma igår och det såg ut som att solen skulle komma fram så jag tänkte passa på att låta Florence gå utan täcke och ta lite bilder i snön. Dock blev det aldrig någon sol så bilderna blev lite mörka och sedan blev färgerna konstiga på vissa när jag skulle ljusa upp dem, men ändå:

DSC07328r_zpsszmnkdaq.jpg

DSC07359r_zpscyoy3nvy.jpg

DSC07360r_zpstrje9d6r.jpg

DSC07365r_zps9jydv3lv.jpg

DSC07406r_zpshlafoihq.jpg

DSC07417r_zps7nyjvqnl.jpg

DSC07443r_zpsjazjr5z0.jpg

DSC07445r_zpsrqwmbnun.jpg

DSC07539r_zpskkgyetu9.jpg

Chloetta är en riktigt fighter, det är något som är sant i alla fall! I går ringde de från stallet att hon låg i hagen vid 16, de tog in henne och hon visade koliksymptom. Jag åkte dit och gick med henne till 18 och hon blev först bättre men sen sämre. Tog ut distriktaren som rektaliserade henne och plockade ut lite hård avföring - hon var väldigt förstoppad. Hon fick lugnande och kramplösande och slangades i ljummet vatten och parafinolja. Efter bara en timme var hon sämre igen, hon ville inte stå upp alls, kastade sig bara omkull och ville inget annat än att ligga och rulla. Jag ringde disktriktaren som rekommenderade att jag skulle gå med henne (hon kunde inte gå utan la sig bara) Jag ringde Mälaren som börjat ha dygnet runt och de rekommenderade mig att komma direkt.

Vi skulle då åka till kliniken, klockan var då runt 22, tror ni då inte att transportfan hade fryst fast i marken? Vi höll på med transporten i en timme, hade Chloetta med oss i ett grimskaft som snällt stod bredvid medan jag och sambon turades om att knuffa bilen medan den andra satt i och försökte komma loss, tillslut ringde jag en hästambulans när hon bara låg på marken och vi knappt fick upp henne. Han hade en timme till stallet. Då provade vi att koppla om transporten så att den stod i ett L i förhållande till bilen och drog den i sidled, då släppate det. Avbeställde ambulansen och fick på Chloetta, som tur är så går hon ju alltid på direkt. Jag hade plockat ut bommar om hon skulle lägga sig och knöt fast henne i en sida ganska kort mot väggen, tänkte att jag hör om hon lägger sig, men hon kan inte vara lös om hon vänder sig.

På kliniken fick vi ett jättebra bemötande och de berömde hur fin och snäll den lilla ynkliga hästen var.

Hon fick mer lugnande och en rektalisering till, de tömde magsäcken på vätskan som distrikten pumpat i, eftersom att det bara hade ökat trycket på magen. Förstoppningen satt mellan tunntarm och tjocktarm och då kunde man inte lösa det med lite olja. Han sa att hon var tvungen att buköppnas och tog prover på magvätskan för att se statusen på den (proteinhalt och att det inte var avföring i den = spruckna tarmar) den såg bra ut och han bestämde att hon skulle få en timme, så lång tid som Finadynet skulle värka innan man öppnade henne. Mirakulöst nog så gick den där timmen och Chloetta började återfå sitt vanliga arga humör och började leta mat i spånet och la sig inte. Hon var medtagen men inte dödstrött längre. Vi var kvar en timme och höll henne sällskap, sen så bestämde vi att veterinären skulle ringa om hon blev sämre annars skulle vi höras på förmiddagen. Vi lämnade kliniken 04.30 och åkte till stallet för utsläpp efter lite mat, väl hemma ringde veterinären vid 10 och sa att hon var mycket piggare och att hon börjat bajsa små högar. De sa att det var ytterst ovanligt att de kunde lösa dessa proppar själva, men att hon hade gjort det. Jag är så lycklig, min fina underbara lilla häst. Jag trodde verkligen att jag skulle förlora henne när hon låg där på en snöig väg, med en fastfrusen transport och hon inte alls ville hjälpa till för att ställa sig upp.

Jag var hemma igår och det såg ut som att solen skulle komma fram så jag tänkte passa på att låta Florence gå utan täcke och ta lite bilder i snön. Dock blev det aldrig någon sol så bilderna blev lite mörka och sedan blev färgerna konstiga på vissa när jag skulle ljusa upp dem, men ändå:

DSC07328r_zpsszmnkdaq.jpg

DSC07359r_zpscyoy3nvy.jpg

DSC07360r_zpstrje9d6r.jpg

DSC07365r_zps9jydv3lv.jpg

DSC07406r_zpshlafoihq.jpg

DSC07417r_zps7nyjvqnl.jpg

DSC07443r_zpsjazjr5z0.jpg

DSC07445r_zpsrqwmbnun.jpg

DSC07539r_zpskkgyetu9.jpg
Fin hon är!
Och vilket filmstjärnehår hon har :)
Är Molinna betäckt igen eller hur var det?

Chloetta är en riktigt fighter, det är något som är sant i alla fall! I går ringde de från stallet att hon låg i hagen vid 16, de tog in henne och hon visade koliksymptom. Jag åkte dit och gick med henne till 18 och hon blev först bättre men sen sämre. Tog ut distriktaren som rektaliserade henne och plockade ut lite hård avföring - hon var väldigt förstoppad. Hon fick lugnande och kramplösande och slangades i ljummet vatten och parafinolja. Efter bara en timme var hon sämre igen, hon ville inte stå upp alls, kastade sig bara omkull och ville inget annat än att ligga och rulla. Jag ringde disktriktaren som rekommenderade att jag skulle gå med henne (hon kunde inte gå utan la sig bara) Jag ringde Mälaren som börjat ha dygnet runt och de rekommenderade mig att komma direkt.

Vi skulle då åka till kliniken, klockan var då runt 22, tror ni då inte att transportfan hade fryst fast i marken? Vi höll på med transporten i en timme, hade Chloetta med oss i ett grimskaft som snällt stod bredvid medan jag och sambon turades om att knuffa bilen medan den andra satt i och försökte komma loss, tillslut ringde jag en hästambulans när hon bara låg på marken och vi knappt fick upp henne. Han hade en timme till stallet. Då provade vi att koppla om transporten så att den stod i ett L i förhållande till bilen och drog den i sidled, då släppate det. Avbeställde ambulansen och fick på Chloetta, som tur är så går hon ju alltid på direkt. Jag hade plockat ut bommar om hon skulle lägga sig och knöt fast henne i en sida ganska kort mot väggen, tänkte att jag hör om hon lägger sig, men hon kan inte vara lös om hon vänder sig.

På kliniken fick vi ett jättebra bemötande och de berömde hur fin och snäll den lilla ynkliga hästen var.

Hon fick mer lugnande och en rektalisering till, de tömde magsäcken på vätskan som distrikten pumpat i, eftersom att det bara hade ökat trycket på magen. Förstoppningen satt mellan tunntarm och tjocktarm och då kunde man inte lösa det med lite olja. Han sa att hon var tvungen att buköppnas och tog prover på magvätskan för att se statusen på den (proteinhalt och att det inte var avföring i den = spruckna tarmar) den såg bra ut och han bestämde att hon skulle få en timme, så lång tid som Finadynet skulle värka innan man öppnade henne. Mirakulöst nog så gick den där timmen och Chloetta började återfå sitt vanliga arga humör och började leta mat i spånet och la sig inte. Hon var medtagen men inte dödstrött längre. Vi var kvar en timme och höll henne sällskap, sen så bestämde vi att veterinären skulle ringa om hon blev sämre annars skulle vi höras på förmiddagen. Vi lämnade kliniken 04.30 och åkte till stallet för utsläpp efter lite mat, väl hemma ringde veterinären vid 10 och sa att hon var mycket piggare och att hon börjat bajsa små högar. De sa att det var ytterst ovanligt att de kunde lösa dessa proppar själva, men att hon hade gjort det. Jag är så lycklig, min fina underbara lilla häst. Jag trodde verkligen att jag skulle förlora henne när hon låg där på en snöig väg, med en fastfrusen transport och hon inte alls ville hjälpa till för att ställa sig upp.

Nämen! Gud så skönt att det löste sig!

"lilla" Dea växer på bra, tycker hon är så liten men mätte henne igår och hon mäter ju trots allt 160 cm så jag tror det är för jag blir så blind utav de både större och kraftigare avelsstona hon delar hage med.

Hon har just nu 125 i täcke, men det är faktiskt för litet (rumpan sticker ut en liten bit) men kan inte ha större eftersom hon är så smal över bringan.

"vägde" henne med ett sådant måttband ffrån hööks igår... Fick det till en vikt på ca 400 kg.
Men dessa mått skall man ju ta med en nypa salt.

Fler än jag som planerar att röntga våra småttingar nu i vinter/vår?

Jag hittade en film på henne från i somras när jag satt och kollade datorn (en som sambon filmat) och jösses... jag verkligen ÄLSKAR denna hästen.

@Festina_Lente Jag har möjlighet att få Iska röntgad nu när tänderna kollas om ett par dagar, men har tackat nej. Min studentplånbok hade klagat för mycket, får hon något problem får jag kolla upp det då och med min trasiga kropp läre jag inte kunna hoppas på att rida några högre klasser så håller tummarna att hon håller som mattes fräsiga hobbyhäst trots att hon inte röntgas nu. :D

För övrigt har jag fått se filmer på hennes andra bror som står på Irland, en sån guldhjärtad häst alltså. :love: Precis som sin mor, men inte riktigt lika het. :D

@CaisaLundblad du har säkert skrivit det men jag har glömt, var är mamman nu?

Frans mättes igår, ca 156 nu så han växer stadigt. Vi åkte till ridhus och busade igår och Frans råkade hoppa ett vitt plank. Första skuttet över riktigt hinder gjort :)
vi filmade de vid lastningen för hur visa hur enkla de är, två 2års hingstar som knatar rakt på och 2 människor för att lasta båda på mindre än typ 3 min. Tyvärr är filmen inte öppen så jag kan visa men jag är sååå nöjd med min skrutt.

@Pontevecchio
Mammahäst är kvar i mina hemtrakter hos en tjej som har henne till lättare ridning och träning, med lite av allt möjligt men mest i skogen än så länge. Hon hade musklat på sig jättefint när jag var uppe och hälsade på i vintras och kändes superfin att rida. :love:
Det var en sån lättnad att slippa ta bort henne, min once-in-a-lifetime-häst. Dotra har en del att leva upp till, kan man säga... :cautious: :p

Kul att Frans är så duktig och lätt att ha och göra med!

@Verlin Vilken rysare, fy så obehagligt. Hoppas det har gått fortsatt bra med pärlan.

@Festina_Lente Jag röntgade ju min förra våren. Min jämngamla inackordering röntgades igenom i höstas då den var inne på klinik för kastrering.

Min lilla skrutta fick göra ridhusdebut igår, lite löshoppning på små små hinder. Det gick bra! Hon fattade ganska snabbt var poängen var. Svettig blev hon, men det var tokvarmt igår! Överbyggd som den bak, inte lätt att springa då!
2q187km.jpg

29m9jxj.jpg

Jätte kul att se alla små raringar! Och vad SKÖNT att det koliken släppte Verlin!!!!

Min bjässe är valack sedan 1,5 månad och jag har inte ångrat det en sekund :) Jag har liksom tappat känslan över hur stor Helix faktiskt är så jag passade på när pappa var på besök att jämföra H och hans mamma (172 mhk)

H tycker livet med mig är askul och han är med på alla upptåg... men några hittar han på själv. Fascinationen över snöhögar ligger i topp för tillfället, han skulle kunna stå och gräva hela dagen (stallägaren har ringde i början och trodde han hade kolik. Jag tror det är mer ett tvångssyndrom, gräva i snöhög... jovisst!)

Och eftersom jag är som jag är kan jag ju inte låta bli att se vad lilla hjärtat gör för mig. Och följa efter över snön var liksom inget problem, bara kul!

Mina hästar är som väluppfostrade knähundar :P

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Vi har ingen "riktig" tråd för våra telningar från i våras och somras. Här kan vi följas åt! Min gosse efter King Olymbrio L är...
Svar
2
· Visningar
282
Senast: Hedwig
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 022
Senast: Piaff
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
12 13 14
Svar
267
· Visningar
5 323
Senast: pepp
·
Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 784
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar