Födda 2013 del III

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu har alla hästar en svart grund sen går agouti genen in och talar om om det blir brunt . Typ förklaring
Det man vet nu är att hon har ett fuxanlag .

Fuxar har väl ingen svart grund? :o (kanske jag som tänker tokigt/man ser det på olika sätt)
Att hon hade ett fuxanlag visste vi redan, anledningen till att hon testades var för att kolla om hon hade två. :)

Fuxar har väl ingen svart grund? :o (kanske jag som tänker tokigt/man ser det på olika sätt)
Att hon hade ett fuxanlag visste vi redan, anledningen till att hon testades var för att kolla om hon hade två. :)
Men hon är inte fux eftersom hon är Ee hade hon varit ee så hade hon varit fux.
Sen kollar man om de har agouti ( brunanlaget dom bleker det svarta typ ) antingen Aa och då är de svartbruna eller så har de 2 agoutianlag och då är de bruna .
När du ändå gjorde dig jobbet och skickade tagel för dna tog du inte Agouti genen ?
Jag har för mig att jag skrev det till dig för att kunna färgbestämma henne .?

Sen kollar man om de har agouti ( brunanlaget dom bleker det svarta typ ) antingen Aa och då är de svartbruna eller så har de 2 agoutianlag och då är de bruna .
När du ändå gjorde dig jobbet och skickade tagel för dna tog du inte Agouti genen ?

Ja, jag vet det. Jag frågade eftersom du sa att "Alla hästar har svart grund"...
Agouti kan jag vara dåligt uppläst på isåfall, jag har fått lära mig att Agouti i en eller två upplagor ger olika nyanser av brunt. Svartbrun hade någon annan beteckning, a^t? Eller ingen alls. Men jag kan minnas fel.
För att det kostade pengar och jag ville veta vilken grundfärg hon hade (svart/fux) för att sia mer i huruvida hon skulle skimla längre fram eller inte. Något blodprov för att kolla skimmelgen ville jag inte mecka med.

Fast det där stämmer inte. Jag vet bruna som är både AA och Aa fast samma nyans. Jag har fått lära mig att svartbrun är en svart häst med pangare, den gen som bland annat ger mjölmule. Dvs aa E- Pa-. Nu har jag förvisso inte följt senaste forskningen, men AA och Aa stämmer i alla fall inte i praktiken.

Min lille skrutt växer så man nästan ser det och det gäller både mentalt och på höjden.
Efter att ha jobbat med honom och farliga saker i hagen så börjar han äntligen bli lite tuffare, om inte annat hänger han på sin tuffa syster. I söndags dro jag ut ett fång silage på pulka i hagen vilken han genast började undersöka. Efter lite kort övetalning gick han med på att jag fick lägga pulkan på ryggen. För en månad sedan hade det varit helt otänkbart.

Jack fick gå med som handhäst idag, jämte min tioåriga nsv brukshingst som är under igångsättning efter skada. Slängde på träns och sadel också, bara för sakens skull. Han skötte sig helt okej trots myror i brallan, men ett par varv i trav i snön uppför och nedför lugnade ner honom. :)

10944398_607585346052771_4056931524997162937_n.jpg

*kl*

Jag blev GODKÄND på salstentan!! :D
Så kan fortsätta med pluggandet.

Här har det kommit en del snö under natten, blir flytt till det nya stallet i månadsskiftet feb. - mars (stallet har ridhus också! :) )

Hur har ni tänkt med inridningen? , börjar ni med att hänga o så småningom hoppa upp m.m.under hösten? , hur brukar man göra?.

Typ av sadel, bett, nos-grimma etc.?.

@Nougat Grattis! Så skönt att ha det avklarat. :)

Jag väntar till nästa höst med insittning, men gör alltid likadant (herregud, det blir fjärde och femte unghästen jag rider in!), det viktigaste för mig, då jag är själv, är att läsa av hästen.

Jag börjar alltid med att sitta på dem i hagen när de ligger ned. Från början, när de är små (som nu) gör jag det utan att belasta ryggen. Då vänjer de sig vid att jag kan vara där. Sedan tror jag det också hjälper om de går som handhäst, eftersom de då ser mig sitta på deras flockledare.

Jag vänjer vid sadel och träns långt innan, samt förstås alla hjälper utom vikt och skänkel. När det sedan är dags, så brukar jag först hänga lite på dem och läsa av dem. Ingen reaktion, då fortsätter vi. Annars kan jag hänga länge.

Fungerar hängandet så lyfter jag över benet och sitter gränsle, men utan att höja överlivet. Fungerar det sätter jag mig försiktigt i rätt position.

Sedan repeterar jag dessa steg tills de sitter helt 100 innan jag börjar skritta ut i skogen. Försöker ha sällskap, men går inte det rider jag i dagsljus på vägar jag vet hästen är trygg med.

Jag ser ingen prestige i att insittningen måste göras vid en viss tid, märker jag på hästen att den inte är redo, så väntar jag ännu längre. Min gamla valack var sådan, han började jag sitta in på våren som treåring, men märkte att han inte hängde med mentalt, så han fick vänta ett halvår. Sedan var det inga bekymmer. :)

Hm... Grålle blir nog en lite svårare nöt att knäcka. :p Tog på honom träns (för första gången i år och andra gången någonsin) igår, tillsammans med "nya" selen som har lite mer formsydd däckel. Det blev stora protester. :devil: Först skulle han försöka lägga sig ned i stallgången för att slippa grejerna, sedan när vi var ute och promenerade så försökte han lägga sig i en snödriva... Men matte envisades och vi tog oss runt gården i alla fall.

Tror jag får ge honom mycket tid på sig att vänja sig vid utrustningen. Skönt att vi inte har någon brådska öht. :)

10390425_609730179171621_5671235985917576421_n.jpg

Jacken imorse.
Letat lite längre bak i stamtavlan också på farfars sida. Där ligger spansk mustang i tredje led bakom farfar, så det är kanske inte konstigt att både Jack och framförallt Jacks pappa är av lite annan natur än "vanliga" pållar. Farmor är ju ren vildhäst också, för er som inte visste det. :)
Jack är inne i en liten trotsperiod, men det går nog över snart skulle jag tro. Han höll på att ha ihjäl en hund häromdagen också.. :angel:

även om jag förstår att det är frustrerande så är det nåt väldigt gulligt över en fjordign som lägger sig i en snödriva :D

Frans skulle nog aldrig komma på tanken, kan ju vara kallt eller smutsigt. Han är mer flyktbenägen om det är läskigt.

Nädå, frustrerande är det inte, mest komiskt hur han försöker komma undan. Skulle han däremot försöka sig på det som vuxen, då skulle jag bli frustrerad. ;)

Han har rätt mycket flykt i sig, jämfört med mina andra tre. Men i just den här situationen var han mer "vill inte" än "hjälp farligt!" Hade han varit rädd hade jag nöjt mig med att prova grejerna i stallet.

Han är rätt svår att läsa också, i början när han kom drog han sig inåt i sin rädsla och när det blev för mycket exploderade han "helt plötsligt" Jag har tack och lov blivit lite bättre på att läsa honom nu, men det kommer kräva helt andra rutiner med honom jämfört med Ricky. Vilket jag ser som en rolig utmaning! :)

Jag har länge velat låta min lilla dra något men föredrar att man inte ä'r själv när det ska ske. Så i söndags provade vi med snowracer och det gick hur bra som helst. Jag kanske borde satsa på att göra körhäst av henne?
(Är så förtjust i hennes temperment :love:)
IMG_2931_resize.jpg

Jag tror inte Iska hade lagt sig i en snöhög heller (även om hon på äldre dar verkat ändra uppfattning om lera - skönt att rulla i!), hon är lite mer att hon försöker krypa ur läskig utrustning. I 10 sekunder tills hon inser att den inte bitit henne, sen bryr hon sig inte nämnvärt längre. Väldigt simpel trollunge. :o

@Niki Gud vad duktig hon är!! :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Vi har ingen "riktig" tråd för våra telningar från i våras och somras. Här kan vi följas åt! Min gosse efter King Olymbrio L är...
Svar
2
· Visningar
284
Senast: Hedwig
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 024
Senast: Piaff
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
12 13 14
Svar
267
· Visningar
5 327
Senast: pepp
·
Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 784
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar