Födda: 2006

Sv: Födda: 2006

Ptja. Eftersom vi inte har någon termoneter hemma får jag förlita mig på väderstationen 1 km bort, vilken visat -19,1 grader.

Om det är min veterinär som har fel eller ej vet jag inte, men när två personer jag litar på (vet och valvis här på buke) säger att vintern inte är särskilt bra pga temperaturen litar jag hellre på dem än på dig.

Jag har jobbat en del inom både djur och humansjukvården och sår mår inte bra av kylan. Det blir en mycket sämre genomblödning i vävnaderna och läkningen går sakta, det är mer infektionsrisk på vintern än sommaren just på grunda av störningar i blodgenomströmningen och såren är öppna så länge.
Ska man kastrera på vintern bör man göra det liggandes på klinik så de kan sy.

Vi har nu i vinter haft mycket problem med sårläkningar på de Konvalescens hästar vi ta emot för rehab. Och den kastrationen som vi hade (blev tyvärr kalt fast de lovade plusgrader) hade en ordenlig sårinfektion, han blev ändå tagen liggandes här hemma med mycket utevistelse.

Enda problemet jag haft med kastration är en gjord under hösten då det svängde o blev varmt. Där fick jag karva i såret och klämma ut tjockvis med var. De andra är gjorda på vintern med bra läkning, snabbt gick det med. Sår läks snabbt på vintern på mina.

Frågan är ju hur kalt det var då.
Som det är nu med 5 minus mitt på dagen och ner mot 10 minus nästan varje kväll är ingen bra sår tid.

Det är väl ungeför som det varit. Det har gått bra. Aldrig jag kastrerar efter maj månad ut om ens det och inte innan nov månad kommit.

Och detta genom ha rådgört med veterinär, duktiga sådana som kastrerar ofta.

Ja der verka ju råda olika meningar bland duktiga veterinärer som kastrera ofta.

Ingen av mina, Atg eller Helsingborg tycker det är bra med minus grader och kastrering.
Vi kastrerade alltid hingstarna på Bollerup i början av sommaren när det var betessläpp eller i slutet innan de kom inte på stall. Ingen har haft problem.

Erfarenheterna är olika.

Nu är Silkesif lilla kastrerat och vi få se hur det går.

Tur att dina gick bra. Vi kämpa på med griffelbenshästarna där såren ta tid att läka.

Än så länge går det bra, liite svullen men det går ner fort så fort han är ute och rör på sig. Han äter som vanligt (massvis) och har ingen feber.

Hoppas det går bra :)

Usch, ni får krya på era hästar! Sånt tar lång tid...

Håll kolla på honom, Mimir fick aldrig feber och var helt ok i så där 5-6 dagar sen började det. Blev dock snabbt bra sen efter 10 dagar behandling.

Det gör jag. Hoppas bli insnöad imorgon, annars kommer jag inte hem före 5. Hoppar över träningar i veckan, det känns obehagligt att ha kastrerat nu och jag vill INTE att det ska hända något...

Och ändå har jag bott mer norrut (kallare) när jag gjort de första kastreringarna. Klart man följer det man tycker gått bra att göra.

Han behöver röra sej nu, ordentligt, kan du släppa han i en paddock att springa runt i? Såret ska hållas öppet.

Tror tyvärr inte det blir så mkt snö till imorgon enl prognosen - du får hoppas de har fel. Jag vill gärna komma till jobbet, fick ta flex förra ggn :-/

Han går på 3 ha. Går runt en del.

Tyvärr inte mer snö? Vill vi ha mer snö? ;)
Jag vill, för då är mina bussar inställda :angel:

Har börjat longera Gullskjona nu, hon har haft Bett i munnen 3 gånger nu, har gått jätte bra!:) Sitter nu på henne utan några problem!har också haft sadel på ryggen några gånger:DHon är verkligen jätte duktig!!

Har två nya bilder på min lilla älg från sist jag såg henne. Fritt fram att kommentera hennes exteriör... :laugh:

30457388.jpg

30457386.jpg

O en bara för att hon är världens fiiinaste!!! :D

30457387.jpg

//Sara

*KL*
Nu har jag kommit en bit med Tölva. Jag rider henne i fyra gångarter och hon är mycket positiv till arbete. I samråd med en tränare börjar det luta åt att visa henne som fyraåring. Hon har så lätt för sig och inga taktproblem i tölten. Ska bara stärka henne lite och börja kräva lite mer nu tyckte han. Ska bli ett sant nöje :D Hon är så rolig att rida!

KL

Så här såg Fáni ut idag! (Svårt att ta bilder på svart häst i halvbra ljus och småsnöande...)

DSC_0326.jpg
[/IMG]
DSC_0333.jpg
[/IMG]

Han är u. min "guldgruva" Kolfreyja (e. Kveikur frá Midsitju) och e. Sveinn-Hervar frá Thúfu (e. Orri frá Thúfu). Orkar inte leta reda på isländska bokstäver just nu men....Samma mamma som tex min Mist på avataren fast Fáni är ca 20 cm högre, jag tror aldrig jag haft en så hög häst.

Jag har lärt mig att det är ingen idé att ens titta på Kolfreyjabarnen förrän i den här åldern, de växer konstigt och börjar inte röra sig alls förrn de börjar närma sig 4 år.

Liknande trådar

Kultur Jag pratar nästan uteslutande engelska i vardagen, men ett svenskt ord som slinker ur mig lite då och då är "nämen". Min man frågade...
2
Svar
34
· Visningar
1 571
Senast: hastflicka
·
Katthälsa Hej, Letat bland andra trådar, men försöker med en ny fråga. Katten kom in i går morse och var förlamad i svansen. Akutbesök till...
Svar
19
· Visningar
1 298
Senast: Googlarn
·
Kropp & Själ Tänkte skriva i den andra tråden men det fick bli en egen tråd . Jag ska åka på semester och i samband med det så vill jag snorkla...
2
Svar
29
· Visningar
1 100
Senast: MiniLi
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 771
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar