Födda: 2006

Sv: Födda: 2006

Tack så mycket för kommentarerna, vad glad jag blir!
Visst är hon fiiiin, eller ja, hon var fin.
Just nu inte riktigt så fin. Ska se om jag kan lägga upp fler bilder i helgen så ni får se den nya "älg m korta ben" looken...

//Sara

Jo, bättre hals än sin mor håller jag med om. Skulle bara vilja ha den liiite längre och ngt mindre grov. Hoppas verkligen att det är som du säger att hon växer en del till, just nu är hon i sin mors höjd (ca 130) skulle gärna se att hon blir högre.

Tycker själv att hon är en väldigt trevlig häst (inte alls partisk :angel:)
Sist vi var uppe o hälsade på hade jag inte varit där på 4 månader men ändå så kom hon när jag visslade! :love: Snacka om att hjärtat smälter! Och man märker att det har gjort henne gott att vara iväg, hon är inte alls lika på som innan. Förr skulle hon gärna hoppat upp i famnen på en om hon kunnat, mer som en hund än häst så det var helt klart rätt att skicka iväg henne. Skulle eg gjort det redan när hon var två men bättre ett år än inget.

Är väldigt kritisk när det kommer till mina egna hästar, jag vet...

Det är tur att jag inte ska köpa ny häst i alla fall. Kan hitta brister på de flesta hästar, tyvärr. Inte många som kommer igenom nålsögat, jag är för petig...tänker lite väl mycket med hjärnan och för lite med hjärtat då (på gott o ont).

//Sara

Kan bara berätta att jag under 2-3 veckor börjat hänga på Gullskjona, och i går för första gången satt jag på henne :banana::rofl::bump::laugh::D:p
Jätte kul, hon e så duktig!!!Hon stog helt lugnt och fick massor med godis!!

Ja det känns jätte bra!
Har suttit på henne två gånger till nu, och hon står helt stilla och får en massa godis :)
Har haft sadel på henne nu också, funkade också jätte bra, bara la den på ryggen en liten stund och hon var helt cool!
Nu känns det verkligen som om vi börjar komma i gång lite,kanske blir en ridhäst av henne också en vacker dag!!:D:love:

Härligt!
Det är en sån otrolig känsla att sitta på dem allra första gången, och veta att INGEN gjort detta tidigare :love:
Iaf är det så för mig, det här är andra hästen jag rider in, så man är lite nybörjarrusig fortfarande.

Fast egentligen går allt så lätt så man känner sig lite fånig :p ena dagen är han inte sadelvan, nästa dag får han bära sadeln från hagen, lägger bara på den, spänner fast.. och så var han sadelvan :p

Satt på Oliver lite igår i hagen när de fått kvällshö, bara njuuuter av att sitta där :love: han knallade runt och käkade och brydde sig inte ett skvatt. Jag vill börja rida honom NUUUUUU!!! Men ska låta bli till jag stärkt upp hans bakdel från marken så han lär sig att bära sig korrekt utan ryttare först... är så trist bara.... :crazy:

Min kille bråkade ordentligt med prins igår. Tidigare har de fajtats lite, men nu var det allvar.
Har problem med hagplats, han kan inte gå ensam.
Får helt enkelt ringa vet fortast möjligt, för såhär kan han inte vara.

Han har blivit betydligt snällare att hantera sen jag började flytta honom. Men ja.
Surt.

Han får helt enkelt acceptera gå ensam ett tag till kastration är gjord. Kan han gå i en hage där han har de andra runt om??? Så gick min Fasi i några månader innan o efter kastration, tog det helt coolt.

Har lite problem med att ha honom ensam, inte pga honom utan plats.
Ska han stå omringad av andra så ser han flickorna, och kommer inte göra annat än att stå och glo.

Sen efter kastration borde det bli lättare, hoppas jag. Har ingen koll på hur mycket de spanar tjejer efter, men antar att det är betydligt mindre.

Usch, jag har ingen koll alls på det där :(

Får prata med vet sen, och försöka reda ut allt.

Tack för tips :)

Klart det är jobbigt. Om vet kommer o kastrerar ha två till som hjälper, vatten mm.... Vila ett dygn efter, sedan ska hästen röra på sej, såret ska vara öppet. Bra göra nu medan det är snö och "rent" i hagarna. Vet informerar dej ju om allt du behöver veta. Kastr kan göras på klinik också, Bollerup t ex. Kanske ni kan dela på hagarna så damerna går för sej, så kan din gå med de andra? Bra om det löses.

Frågade här på bukefalos om när man ska kastrera, och fick svaret att det var bättre att vänta till mer värme och mer blodcirkulation. Har därför väntat...

Såmlänge han är snäll och inte slåss fungerar hagarna, annars har vi bara rundcorallen... :crazy: och där rör han sig ju inte särskilt mycket.

Har tre hagar ( plus paddocken) , och tre "flockar".
En med damerna, en med två herrar+en dam och en med herrarna(hingsten bla).
Hage 1 och 2 är väl separerade, men mellan hage 1 och 3 är det bara 50 meter, och ganska fri sikt.

mellan hage 1 och 2 ligger paddocken, vilken är osynlig från hage 3.

Det är ett jäkla pussel...

Eh... så kallt har vi inte i Skåne, heller? Jag tycker nu är perfekt, ingen lera, rena hagar. Det är väl mer seriöst kolla med veterinärn än Bukefaos.

ptja, vi har haft -19 grader...

flera personers erfarenhet ser jag som positivt, känner även en av dem...

Annars är ju värme ganska dåligt för öppna sår, men jag vet inget om kastrering så det kanske inte gäller då?

Tycker också nu är bästa tiden för sår överhuvudtaget, oavsett om det är ett broddsår eller öppet sår i form av kastrering.. ;)

Vi pratade med vår veterinär i början av kylan, och han klagade över en kastrering han snart skulle utföra, och hur dåligt det var av ägarna att vilja kastrera just nu när det är minusgrader. Även bukefalister tyckte så, och då tänkte jag att visst, det låter ju klokt.

Men ja, det har ju sina fördelar också. Och man kan ju aldrig vara helt säker...

Ringer vet imorgon, och ber honom komma ut snabbast möjligt ;) :)

ptja, vi har haft -19 grader...

flera personers erfarenhet ser jag som positivt, känner även en av dem...

Eh, jag bor 2 mil ifrån o här har vi bara haft -12 en dag? Annars kring noll till -5 dagtid. Men det blir kallare vid havet såklart.

Jaja, det är väl veterinärns händer som fryser :grin:

Liknande trådar

Kultur Jag pratar nästan uteslutande engelska i vardagen, men ett svenskt ord som slinker ur mig lite då och då är "nämen". Min man frågade...
2
Svar
34
· Visningar
1 571
Senast: hastflicka
·
Katthälsa Hej, Letat bland andra trådar, men försöker med en ny fråga. Katten kom in i går morse och var förlamad i svansen. Akutbesök till...
Svar
19
· Visningar
1 298
Senast: Googlarn
·
Kropp & Själ Tänkte skriva i den andra tråden men det fick bli en egen tråd . Jag ska åka på semester och i samband med det så vill jag snorkla...
2
Svar
29
· Visningar
1 105
Senast: MiniLi
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 907
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025