Födda: 2006

Sv: Födda: 2006

kl
dags att försöka komma igång lite igen. Här är vi ute en sväng 1 jan
30204632.jpg

30204606.jpg

30204669.jpg

30204579.jpg

Hallå - kom och hämta mej!

Linslusen med full mundering:

30226991.jpg

Han är rolig att arbeta och alltid så full av glädje!!
Köpte en gammal Ulan (tror) sadel för det här, sadelgjorden kostade nästan lika mtk som sadeln :D

Undri är numera valack.

Han är uppsutten ett tiotal gånger. Mycket snäll och framåt:) Har ännu inga skor men ska bli riden lite mer framåt våren och då ska han skos.
Roligt med unghästar:love:

Kl
Ska ta hem min 06:a i april o börja så smått med henne. Måste fråga er andra vad ni har för erfarenhet. Har haft min tös "hemmavid" tills hon var två, då ivägskickad på sommarbete o även inackordering på vintern m stor flock och mycket fysisk aktivitet som massor av kompisar att busa o leka med i stoora backar. :laugh:

Tills jag skickade iväg henne har hon hela tiden växt jämt o fint, knappt varit överbyggd alls o bra proportioner. Har sett helt ok ut exteriörmässigt. Sist jag var o hälsade på henne var det mindre kul att titta på henne om man säger så. De föredetta ganska långa benen såg rätt så korta ut o halsen (som iofs aldrig varit superlång) såg väääldigt kort o liten ut till huvudet o kroppen såg lååång ut.
Vad tror ni, är hon inne i en stor växtperod nu? Är det inte sent för henne att växa mer nu? Hur gamla är de när skelettet slutar växa? Jag har helt glömt bort.

Med andra ord, tror ni att det kommer att rätta till sig exteriört eller kommer jag att få plocka hem en kortbent älg i april? :eek:

//Sara

Våran kille har väl inte haft den smäckraste halsen av de alla men den har blivit mycket bättre efter lite träning. Lek ger mer muskler på undersidan av halsen. Det kanske kan påverka lite iallafall. Tilläggas bör kanske göras att han går i hingsthage....

Vad vacker han är och så ovetande ;)

Här kommer ett par bilder på min Væna från Fors, hon är e: Mökkur frá Varmalæk och u: Mitt sto Vera frá Södulsholti.

Det är svårt att tro att hon kommer att bli stor i sommar. Hon är ju fortfarande min bebis:D

Bilderna tog vi precis innan jul -09. Hon ser rätt så kraftig ut i kroppen men hon hade/har så himla mycket päls, det lurar ögat mer än vad man tror. Får se hur hon ser ut sen i vår. För en mer rättvis bild. Hon är ändå min älskade prinsessa:love:

30283175.jpg

30283179.jpg

Senast ändrad:

jag funderar på en sak...

min 06:a har väldigt mkt pass i sig... om jag tömkör och råkar kräva lite för mkt av henne så slår hon över i pass (spec. från galoppen)
båda hennes föräldrar har också mycket pass, så det var ju inte så konstigt att hon fått det med...

men iaf, en häst som har så mkt pass, vad är bäst att göra under grundinridningen, bara rida 3 gångarter (skritt trav galopp) tills dessa sitter bra, eller ska man börja med tölten när det känns läge?

jag har hört så många olika åsikter om detta så jag vet inte vad jag ska tro på längre... Vill ju inte riskera att förstöra hennes gångarter...

Så vad blir bäst, rida henne som 3-gångare ett tag eller ta vara på pass-anlagen rätt snart?

Som det mesta finns det olika åskter om det. Jag hade nog siktat på mjukgörande och lösgörande övningar, lydnad. Det brukar lösa sej med gångarterna allt eftersom.

Hur tömkör du då? På volt och en massa krumelurer, kan vara jobbigt det med. Allt tar sin tid, vissa kan behöva lugnare tempo särskilt om hon blir stressad nu när du tömkör.

att springa lös i korallen och galoppera klarar hon jätte bra, men det är när jag kopplar på en töm som det inte alls går, men eftersom det går så bra utan töm så är det ju bara att öva lite då och då så blir det ju självklart bättre med tiden....

stressad blir hon inte när jag håller på med henne, hon är bara fruktansvärt pigg.... så jag brukar få släppa henne lös i paddocken först så hon får springa av sig...

har hört att 5-gångare har svårt för galoppen, särskilt på böjt spår... så därför har jag inga höga krav alls på det...

min fråga från början var ju om jag ska rida henne som 3-gångare ett tag först eller inte...

nu har hon vilat i snart 2 månader och lär få göra det ett tag till...

Kl
Ska ta hem min 06:a i april o börja så smått med henne. Måste fråga er andra vad ni har för erfarenhet. Har haft min tös "hemmavid" tills hon var två, då ivägskickad på sommarbete o även inackordering på vintern m stor flock och mycket fysisk aktivitet som massor av kompisar att busa o leka med i stoora backar. :laugh:

Tills jag skickade iväg henne har hon hela tiden växt jämt o fint, knappt varit överbyggd alls o bra proportioner. Har sett helt ok ut exteriörmässigt. Sist jag var o hälsade på henne var det mindre kul att titta på henne om man säger så. De föredetta ganska långa benen såg rätt så korta ut o halsen (som iofs aldrig varit superlång) såg väääldigt kort o liten ut till huvudet o kroppen såg lååång ut.
Vad tror ni, är hon inne i en stor växtperod nu? Är det inte sent för henne att växa mer nu? Hur gamla är de när skelettet slutar växa? Jag har helt glömt bort.

Med andra ord, tror ni att det kommer att rätta till sig exteriört eller kommer jag att få plocka hem en kortbent älg i april? :eek:

//Sara

Min Oliver har väl sett gräslig ut nästan hela tiden, nu senaste månaderna har han dock växt till sig, börjar komma ikapp älghuvudet osv ;):p känns tydligt när jag sitter på honom (sitter upp ibland i hagen bara för att jag är så sugen att rida honom..) att han breddat sig avsevärt de senaste månaderna.

Det är nog väldigt olika hur de växer, min Skuggi vart väl klar och fin först vid 8 års ålder, Olivers mamma var visst så sen och ful att de inte "kunde" visa henne som treåring(eller var det fyraåring?) som de tänkt. Jag räknar kallt med att han lär växa och ändra sig en hel del de närmaste åren.

Låter hoppfullt. Har hela tiden tyckt att hon varit så jämn o nu sist när vi var där så ser hon ut som en tax. Lååång kropp, stort huvud och världens kortaste hals.... (grovt generaliserat...och nej inget fel på taxar, bara inte den exteriören jag strävar efter hos Islandshästar :p)

Hon ska hem i April så då får jag se om jag tycker att hon verkar vara redo att sättas igång lite smått.

Kommer ihåg när hon föddes, hur lååååångt jag tyckte det var tills jag skulle få böra jobba med henne o rida in. Nu känns det som att det var igår...

Länk till lilltösen (har dock INTE lagt in några från sist vi var där...)

http://www.pixbox.se/pic_show_id29171910.html

Är det någon som vill förklara hur man lägger in bilder får ni gärna PM:a mig!

//Sara

Det finns någon fin beskrivning på hur man gör med bilder, om det var under datorer... Testa att söka så hittar du!

Ok, jag provar... :crazy:
Fungerar det så är detta min lilla skrutta (bilden tagen i somras) svårt att se exteriör med henns huvud nere men kanske ni kan kommentera något i alla fall?

29171910.jpg

//Sara

KL

Jag har börjat klänga! (Laufi 3,5 år). Medhjälpare tog tag i min fot och hävde mig upp och plötsligt hängde jag över hans rygg. Vi klickertränar väldigt mycket och han tyckte att jag bar mig väldigt konstigt åt, tog allt med ro och var väldigt nyfiken. Han är stor, grov och rätt så vinglig. Jag ska fortsätta att klänga och hänga. Snart kanske jag sitter på honom! :D

Det man kan se utifrån bilden är stt hon ser ut att ha långa och fina ben. Lång, smal hals. Kanske något överbyggd. Det kan också vara så att hon står i en backe, vilket lurar ögat samt att bilden då blir lite missvisande..

Hon har ett fint kors ur mitt tycke.

Jag tycker hon ser fin ut Sara! Tycker hon verkar ha en bättre hals än sin mor. Sen tror jag nog att hon kommer ändras en del i kroppen de närmaste åren, växer säkert lite till och sen kommer ju muskler och annat att ändra hennes utseende!

Jag tror det blir jättebra, det är ju en väldigt trevlig häst!:)

Åh, tack så mycket för svar! Vad glad jag blir. Känns alltid som att de gånger jag skriver så dööör tråden...

Hon står i en svag nerförsbacke. (svårt att få andra bilder på henne med det betet som består av bara backar!)

Halsen kan jag nog inte hålla med om (tyvärr), tror bilden luras lite.
Försökte leta fram två andra bilder (dock inga bra upställningsbiler) här kanske man kan se lite bättre.

29171908.jpg

27898714.jpg

//Sara

Liknande trådar

Kultur Jag pratar nästan uteslutande engelska i vardagen, men ett svenskt ord som slinker ur mig lite då och då är "nämen". Min man frågade...
2
Svar
34
· Visningar
1 571
Senast: hastflicka
·
Katthälsa Hej, Letat bland andra trådar, men försöker med en ny fråga. Katten kom in i går morse och var förlamad i svansen. Akutbesök till...
Svar
19
· Visningar
1 298
Senast: Googlarn
·
Kropp & Själ Tänkte skriva i den andra tråden men det fick bli en egen tråd . Jag ska åka på semester och i samband med det så vill jag snorkla...
2
Svar
29
· Visningar
1 100
Senast: MiniLi
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 751
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar