Födda: 2006

Sv: Födda: 2006

Min har vilat 1,5 vecka och har bara skrittat ett par gånger efter det, samt att jag tömkörde henne idag.
La ut några bommar som hon fick trava över och det löste hon super. Börjar söka sig lite i form emellanåt och idag var hon inte så framtung i galoppen utan hon kom upp lite.
Hon älskar fortfarande när vi gör saker och vi skrittar ut med grannen lite då och då så hon får sällskap och det tycker hon är superkul.

Här i tråden kommer det upp förklaringar om att hästen blir hållbarare om man börjar träna tidigt. Ingen träning i ung ålder kan motsvara omväxlande hagar och lek. Lagom hull och bra foder.

En islandshäst är färdig att börja rida in vid fyra års ålder. Att börja förbereda för inridning lite tidigare är en annan sak. Det tycker jag är ok. Men inte att rida in en treårig islandshäst. Rätt var det är blir det också "allmänt accepterat" att det är OK att börja rida in vid två års ålder som sedan inte blir "börja" utan istället helt och hållet "rida in"...

Håller verkligen med dig! Det är verkligen tråkigt att det blir mer och mer vanligt att rida in treåringar.

En frågeställning: Varför har de så bråttom med sina hästar att de inte kan vänta ett ynka år till, när de ändå har väntat i tre år?

Tror inte att det är bra för hästarna varken fysiskt eller psykiskt..

Är många som har den åsikten att när en islandshäst visas på bedömning som fyraåring och får bra poäng är den en bättre häst än den som visas som femåring. För då blir den som är fyra med större säkerhet en bättre häst...

Eftersom den har lättare för sig i inridningen, en ärligare gång och ej "manipulerad".

Logiken i detta är..?

Vad är skillnaden att rida in en treåring än att rida in en fyraåring om det är med exakt samma träningmetod och lika lång inridningstid?

Detta är indirekt till er i tråden utan allmänt men ni som rider era treåringar. Vad är anledningen till det?

Mvh/ Jeanette

En fyraårssvisning ger högre blup än en femårsvisning med samma poäng. Vissa är blupkåta. :grin:

Min är jättebarnslig ännu och käkar på tyglarna så fort han kommer åt, gimskaftet om han har det....*suckar* Han följer mej överallt, även fritt, backar, flyttar bakdel, hals mm men kan inte gå före mej... Så det här med att sitta upp o rida får ta den tid som behövs. Han är stor och rejäl fysiskt men inte i huvudet ;-)

Jag håller med om att jag tycker det är tidigt för en islandshäst att vara helt inriden och "klar" när den bara är tre år.Jag tror att den bästa starten på livet för en unghäst är att gå på stort bete med andra hästar och leka av sig.
Men samtidigt så tycker jag att varför inte börja vänja hästen vid oss människor ,börja hantera och kunna leda den.
Tycker att när hästen är ungefär 3-4 år börja hantera, det behöver inte betyda att dom då rids in utan bara blir hanterade.
I stället för att låta unghästen gå i stor flock tills dom är 4-5 år och då plötsligt på bara någon månad rida in hästen.
Men håller med om att man apsolut inte behöver ha brottom med sin unghäst att rida in den när hästen bara är tre år gammal.:)

Tycker det är självklart man har koll på hästen, ser att den mår bra, kan lyfta hovarna och verkas, vaccineras. Chip ska ju göras tidigt också så nog blir det väl en del hantering ändå. Det betyder inte man ska pyssla o gulla med ett-tvååringarna heller, tömköra dem och vad man nu kan komma på för ideér. En stor, bra hage på flera ha med mycket rörelse och många kompisar är alltid det bästa.

Men samtidigt så tycker jag att varför inte börja vänja hästen vid oss människor ,börja hantera och kunna leda den.
Tycker att när hästen är ungefär 3-4 år börja hantera, det behöver inte betyda att dom då rids in utan bara blir hanterade.
I stället för att låta unghästen gå i stor flock tills dom är 4-5 år och då plötsligt på bara någon månad rida in hästen.
Men håller med om att man apsolut inte behöver ha brottom med sin unghäst att rida in den när hästen bara är tre år gammal.:)
Flockuppväxt innebär inte att hästen går vind för våg och inte hanteras alls.
Hästen ska tidigt klara dom vanliga sakerna, dvs en kort visitering plus att man kan kolla av hovarna. Verkning. Kunna ta på grimman ute i hage. Stå uppbunden en stund. Flytta på sej när man ber. Det gör man tidigare än vid 3-4 år ålder. Annars får både hästägaren och hästen det jobbigt. Men när fölen/hästarna kan det behöver man inte nöta utan man gör det när det behövs. Visiteringen sker ju ofta men inte det andra.

(KL)

Laufi från Hvidagården. 3 år och 3 månader (Bild från september). Han ska insittas hösten -10. Som jag nämnt tidigare har jag ingen brådska och han ska få all tid i världen. Idag kan han ledas, stå uppbunden, lyfta hovar och enklare röstkommandon som "backa backa backa" och "brrr-stanna". Min absoluta drömhäst i hela vida världen. :love:

IMG_1316.jpg

KL

Idag har jag provat ut ett träns åt Styggur, dvs efter att jag gett dem frukost så gick jag och hämtade tränset och trädde på grabben det. Eftersom jag skulle iväg och handla ville jag kolla om bettet jag hade passade eller om jag skulle köpa större/mindre.

Styggur tyckte jag var lite konstig som kom och stoppade in plåtbitar i munnen på honom medan han höll på med sin frukost, inte gick det att spotta ut heller. Men det tog ju bara några sekunder att konstatera att allt satt som det skulle, så då tog jag av det igen.

Nästa gång ska det få sitta på lite längre.

Mina två 06or är ston och är dräktiga. De är grundhanterade (som alla våra hästar även fölen). Vill säga de går att leda, lasta, kan stå i box och är snälla att verka. Mer gör jag inte med dem och ingen av mina kommer att visas som 4:a åringar.

Hur många av de hingstar som visades med super poäng som unghästar är aktiva ridhästar idag, hur många av dessa har inte varit skadade under sin träning.

Syn vi inte har det som storhästarna i dressyren. Går där hästarna för bra för sin ålder i en för högt och rest form blir de avblåsta och få inte fortsätta bedömningen för man vill inte att unghästar ska pressas så mycket.
Hade varit bättre man gör om bedömningen för 4åringar, exteriört och sen lösa så de kan visa rörelserna. Och göra som halvblod erbjuda stona som utmärker sig ett stimulanspaket så de få ett föl och sedan sätts i träning igen och då få starta i en åldersklass lägre. De som är 6 år och haft föl få starta i 5års klassen då de ju tappat ett år med fölet.

Vi skynda för snabbt med hästarnas träning. Varför är skadorna fler idag för inte kan ridningen blivit så mycket sämre.

Jag håller helt med dig!

Tycker att vi ska sträva efter att Islandshästarna ska förbli tåliga och hållbara, som de är kända för. Nu är det "mode" att rida sönder hästarna innan dom ens har fyllt fyra år. För att få så hög BLUP som möjligt samt en hög bedömning när den är just fyra år.

(KL)

Laufi från Hvidagården. 3 år och 3 månader (Bild från september). Han ska insittas hösten -10. Som jag nämnt tidigare har jag ingen brådska och han ska få all tid i världen. Idag kan han ledas, stå uppbunden, lyfta hovar och enklare röstkommandon som "backa backa backa" och "brrr-stanna". Min absoluta drömhäst i hela vida världen. :love:

IMG_1316.jpg

Din och min gick tillsammans som föl :) De kallades för Knoll och Tott eller något sånt ;)

Mina två 06or är ston och är dräktiga. De är grundhanterade (som alla våra hästar även fölen). Vill säga de går att leda, lasta, kan stå i box och är snälla att verka. Mer gör jag inte med dem och ingen av mina kommer att visas som 4:a åringar.

Hur många av de hingstar som visades med super poäng som unghästar är aktiva ridhästar idag, hur många av dessa har inte varit skadade under sin träning.

Syn vi inte har det som storhästarna i dressyren. Går där hästarna för bra för sin ålder i en för högt och rest form blir de avblåsta och få inte fortsätta bedömningen för man vill inte att unghästar ska pressas så mycket.
Hade varit bättre man gör om bedömningen för 4åringar, exteriört och sen lösa så de kan visa rörelserna. Och göra som halvblod erbjuda stona som utmärker sig ett stimulanspaket så de få ett föl och sedan sätts i träning igen och då få starta i en åldersklass lägre. De som är 6 år och haft föl få starta i 5års klassen då de ju tappat ett år med fölet.

Vi skynda för snabbt med hästarnas träning. Varför är skadorna fler idag för inte kan ridningen blivit så mycket sämre.

Har följt den här tråden en del och kan bara säga :bow::bow::bow::bow: till detta kloka inlägg!

Var man blir givetvis salig på sin tro, men om man nu har en häst som inte ska visas förstår jag ännu mindre varför det ska börjas så tidigt.. Ni som börjat rida era treåringar får gärna berätta hur ni tänker.

Själv tänker jag bara på att det brukar hända rätt mkt med hästen mellan den är tre och fyra, hur ser ni på det?

HAHA! :D MIN HÄST! :D OJ! Är fuxskäcken din alltså? Han är ju så vacker. Titta så liten Laufi är. Nu kan jag visa för alla att manen minsann visst har vuxit. Haha! :D

Kul du köpte Laufi, det är en gó häst! Japp, fuxskäcken är min. Han är rejält stor, tippar 140 men kan vara mer också. Mamman däremot är bara något över 130.

Jag tänker som så att lagom träning i tidig ålder stärker hästen och gör den mer hållbar som äldre. Tror inte att någon av de som rider sina treåringar här susar runt i hög form på någon ovalbana eller ridbana.
Jag lyssnar på hästen och vi "tränar" inte mer än vad hon tycker är kul. Har aldrig tidigare stött på en häst som tycker det är tråkigt att vända hemåt och då börjar dra benen efter sig:D.
Men det är väl bra att vi kan göra olika?
Själv ska min dam få sommarvila, då hon ändå ska föla. Därför tyckte jag det var bra att påbörja utbildningen redan nu, sen är det ju bara att fortsätta på det nästa höst.

Liknande trådar

Kultur Jag pratar nästan uteslutande engelska i vardagen, men ett svenskt ord som slinker ur mig lite då och då är "nämen". Min man frågade...
2
Svar
34
· Visningar
1 571
Senast: hastflicka
·
Katthälsa Hej, Letat bland andra trådar, men försöker med en ny fråga. Katten kom in i går morse och var förlamad i svansen. Akutbesök till...
Svar
19
· Visningar
1 298
Senast: Googlarn
·
Kropp & Själ Tänkte skriva i den andra tråden men det fick bli en egen tråd . Jag ska åka på semester och i samband med det så vill jag snorkla...
2
Svar
29
· Visningar
1 100
Senast: MiniLi
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 617
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar