Födda: 2006

Sv: Födda: 2006

Vi har inte kommit så långt ännu med Gullskjona,men hon har börjat få mer muskler och jag har börjat att löslongera henne lite..Det går iallafall jätte bra:pVar på unghästmönstring förra veckan med henne det gick bra,hon fick omdömmet:Ungsto med tilltalande huvud.Medelrest med något kort hals.
Mycket bra rygg och långt,kraftigt kors.
Normala rörelser i skritt och visar trav och galopp och lite tölt med goda rörelser.Vaken och positiv.
Medelgod!!
Någon mer som har bedömt sin treåring?

kl

Några bilder från idag
29723526.jpg

29723531.jpg

29723505.jpg

jag var o bedömde mitt sto förra helgen jag med, men vi fick bedömning i poäng bara...

Fick en totalpoäng på 8,01 vilket blev 3:e bäst av 12 stycken,
för rörelsemomentet fick hon komentaren: Säker trav, bra tempo. Visar spår av tölt, medelbra aktion.

var ute o tömkörde henne igår, var nån vecka sen jag gjorde det sist, och hon blev verkligen superglad!
hon sprang som en dåre, gick inte att få stopp på henne nästan,
höll inte på alls länge men hon stressade upp sig riktigt rejält så hon var som en uppblåst balong helt genomdränkt i svett.... suck...
ska försöka imon igen o hoppas på att honär lite lugnare o kan konsentrerasig på o jobba ist....

Grattis det lät ju som om det gick jättebra:laugh:

Kul med pigg och glad häst, det är ju det man eftersträvar!

Är stolt över min lille hingst idag, vaccinering på schemat så han fick stå inne med alla tjejerna. Givetvis med lagom avstånd för att inte uppmuntra oegentligheter. Han uppförde sig i alla fall som ett litet ljus, inget skrik, inget stoj. Mycket spetsade öron och lite hummande, jag hoppas så att han ska hålla den här låga profilen som hingst. För jag tror en hel del av hans utstrålning skulle försvinna om vi kastrerade honom.

I övrigt ligger vi lååångt efter alla andra i den här tråden på träningsnivå.

Hahha, vad skönt då är det inte bara jag och Gullskjona som är lite efter med träningen.:D
Hogstorp: Det låter ju jätte bra,Grattis!!!

Vi är en tredje som är långt efter.
Draumur står på stall, blev installad förra helgen. Perfekta tillfällen att hänga, klänga, vänja vid sadel, bett, täcke osv.
Så länge han äter så är han hur lugn som helst, pojkvännen hängde på honom, jag har hoppat som en tok vid sidan om. Han har haft bett i munnen när han står och äter, och sadel har legat på. Han vill lukta först, sen är han helt lugn.

Har haft honom i rundcorallen en gång, men vågar inte gå dit själv med honom då de snygga tjejerna är för nära.

Är för övrigt jätteglad för honom, han skriker inte och slåss inte. Prins är över honom i rang dessutom, så där har han en trygghet.

Han är, till skillnad för hur era hästar verkar vara, väldigt "rädd" av sig. Lite synd, men det kommer väl. :)

Nja om du tycker att du är "efter" kan jag upplysa om att min fortfarande går i hagen och jag tycker det är precis lagom!
Han är lätt att fånga, van att ledas fram och tillbaka till olika beten och kan stå bunden när man verkar honom, precis lagom!
Så här såg han ut i Augusti
20090802004.jpg
[/IMG]
Och såhär i våras
DSC_0058.jpg
[/IMG]

Jag har haft honom hemma i en vecka, och han är i princip bara ledd mellan hage och stall dvs ungefär 15 meter. Sen har jag testat hoppa lite, sadla, provat bett. Efterson han är så lugn tycker jag att han lika gärna kan få prova lite allt stillastående, så blir det ingen chock sen. Förhoppningsvis :p

Så jo, lite efter är vi nog ;)

Det var en väldans gullig kille du har, för övrigt :)

Haha!:laugh: Hur har du gått tillväga för att få henne trygg i all hantering? Speciellt tömkörning etc.

Hahha:D Lycka till det kommer att gå jätte bra.Min lilla 3åring verkar också vara ganska lugn och tycka att det är helt okej att hålla på med henne.Hade tänkt låta Gullskjona följa med som handhäst och bygga muskler.;)

Tja, hon bara är väl sådan antar jag. Förra ägaren gjorde nog ett bra jobb innan med kanske. Hon är ju hanterad sen hon var liten. Sen blev hon supernöjd när hon kom hit och fick full uppmärksamhet, istället för att en hel flock skulle dela på den:p
Hon är väldigt cool av sig. Hade medhjälpare en gång när jag tömkörde, sen var det bara att pinna på

Snart kommer jag igång med longering, vänja henne vid sadel, bett mm. För Vaena är nu inbokad att åka till en superbra ryttare för inridning nästa sommar. ( Jag har absolut ingen unghästvana än, så känner mig säkrare att skicka iväg henne, så att det blir rätt från början )

Vi skyndar långsamt här med. Vi har mycket tid på oss nu i vinter och i vår innan min lilla prinsessa åker iväg och blir en stor tjej....

Usch, vad tiden går foooort!!! Men det är helt fantastiskt att det är dags för inridning så snart. Hon är fortfarande min lilla bebis, som skuttade runt i hagen med mamma Vera i haserna som vaktade sin förstfödda..:love: Mina älsklingar!!!

Senast ändrad:

Nja om du tycker att du är "efter" kan jag upplysa om att min fortfarande går i hagen och jag tycker det är precis lagom!
Han är lätt att fånga, van att ledas fram och tillbaka till olika beten och kan stå bunden när man verkar honom, precis lagom!

:bow::bow::bow::bow: Varför denna allmäna stress? ;) Jag är helt på din linje Mist!

Det beror väl minst lika mycket på hur hästen ser ut, hur den har mognat, allt det där?
Samt hur mycket tid jag kan lägga ner på hästen, och när.
Om jag inte kommer kunna pilla lika mycket när jag har tunga veckor i skolan, så är det bara skönt för honom att bara gå, tror jag. Bättre med en välplanerad paus.
Sen när jag flyttar hemifrån har jag gärna en mer utbildad häst, som går lättare att sälja. Eftersom jag själv är en så pass dålig utbildare som jag är, ser jag gärna att det tar längre tid så jag hinner se felen.

Luddigt, men hoppas du förstod.

Jag tycker att alla får göra som de vill och jag är övertygad om att de allra flesta hästägare gör det som de tycker är bäst för sin häst. Däremot tycker jag att många i den här tråden har kommit rätt långt och att om man läser här och inte är så van unghästägare lätt får för sig att "man ligger efter" och att det är bråttom att komma igång.

Mina unghästar har alla haft ett bra lynne och lär sig extremt snabbt (eller faktiskt de allra flesta av de säkert hundratals unghästar jag jobbar med genom åren) därför tycker jag att det känns onödigt att tjata med något i flera månader som de lär sig på en vecka.

Men jag tror inte att det finns rätt eller fel när det gäller det här utan man får väl välja det man tycker passar en själv och sin häst bäst.

*KL*

Igår åkte "min" häst hem till sin matte på vintervila. Där kommer han gå stor hage med andra killar och ha det gott över vintern.
Han ska även öva lite på att gå som handhäst innan han kommer tillbaka i vår för att ridas in på "riktigt".

Han är helt trygg med att ha någon på ryggen, kan kommandot för att svänga åt bägge håll, stanna och gå fram för skänkel. det tog ca tio gånger.

Snäll och klok häst det där!

Ligger också efter i träningen jämförelsevis med er andra här men är helt nöjd med det, ;)tror att det är en fördel för min kille att vänta lite innan jag börjar uppsuttet på honom, vilket jag för övrigt inte kommer att göra själv utan jag ska skicka iväg honom för detta i januari någon gång. Han är dock väldigt ledvan och har inga som helst problem att vara själv i stall m m. Har löslongerat honom några gånger och han har haft en sadel på ryggen. Ska innan han åker iväg vänja honom vid att ha bett i munnen så att hon slipper vänja honom vid det. Ska bli intressant att se hur han reagerar på att bli ridhäst. :) Längtar!

Hur går det för era treåringar??
Själv har jag börjat ta med mig Gullskjona som handhäst.Det funkar jätte bra,och hon tycker det är jätte kul!:)
Har haft sadel på ryggen en gång nu..
Annars har jag bara löslongerat henne lite,för att se hur hon rör sig m,m.

Liknande trådar

Kultur Jag pratar nästan uteslutande engelska i vardagen, men ett svenskt ord som slinker ur mig lite då och då är "nämen". Min man frågade...
2
Svar
34
· Visningar
1 608
Senast: hastflicka
·
Katthälsa Hej, Letat bland andra trådar, men försöker med en ny fråga. Katten kom in i går morse och var förlamad i svansen. Akutbesök till...
Svar
19
· Visningar
1 350
Senast: Googlarn
·
Kropp & Själ Tänkte skriva i den andra tråden men det fick bli en egen tråd . Jag ska åka på semester och i samband med det så vill jag snorkla...
2
Svar
29
· Visningar
1 144
Senast: MiniLi
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 201
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar