Födda: 2006

Sv: Födda: 2006

Jag väntar.

Nu är fokus på att han ska förstå framåtdrivning, förhållande och vändande hjälper. Vilken gångart han väljer att gå iväg i spelar ingen som helst roll, det börjar jag inte bestämma förrän senare när han är mer ridbar.
Moldi töltar av sig själv vissa stunder, vid nedtagning o.s.v. så kan han slå över i tölt men det är inget jag eftersträvar/bestraffar.

KL.
Idag red vi själva på ridbanan ! Han är så duktig, men han höll stenkoll på utgången HELA TIDEN !
Bilder kommer antingen ikväll eller imorgon.
imorgon ska vi rida ut en sväng :)

Ah, tack. Det var så jag med hade tänkt. Fast min är mer tregångare just nu;). Känner mig lite osäker då jag aldrig haft islänning innan, så blir ju en extra gångart att tänka på, men fortsätter som jag gjort med andra hästar tidigare då, och hoppas på att kanske någon annan kan hitta tölten sen om inte jag själv lyckas.

Hehe, min har med stenkoll på var utgången är. Man vet ju aldrig när man är klar på banan:D

Han ska läras grunderna nu innan kastreringen och sen ska han troligtvis vila ett tag innan vidareutbildning om han inte säljs innan.

Han är inte min utan chefens, men jag tränar honom :)

Om du har en "tregångare" så låt tölten vara helt och hållet tills h*n är ordentligt grundutbildad ! :)
Om du sen inte själv känner att du har kunskapen att töltsätta själv så skicka iväg, det är det bästa.

Den som jag rider in nu har väldigt väldigt nära till tölten så det kommer nog komma av sig själv när han är mogen för det ! Först så ska han kastreras och sen får vi se vad chefen säger :)

http://www.youtube.com/watch?v=taZhlXiA7uQ

Här har det hänt både tråkiga och roliga saker. På väg till unghästmönstring gick Undri över bommen:(. Vi hade änglavakt och han kom undan med en lite skrapsår på senan. Han fick bra omdöme på unghästmönstringen och trodde att han skulle hålla exteriört för att visas som hingst:) Men lutar åt att jag vill ha en valack till. Vi får se.

Filmen är från fjärde gången jag tömkör Undri. Obs jag gör fel som låter linorna löpa efter mig, kan vara farligt om jag skulle fastna. Ska inte göra så nästa gång;)

Kram!

Han ser fin ut. Lite annat än min tjockis:D
Finns det någon speciell anledning till att du har boots? Eller är det bara för att skydda från stubben på åkern?
Vill du tömköra på volt kan jag rekommendera att stå i mitten så du inte behöver springa så mycket:p Sätter du ringarna högra upp så kan det vara lättare att byta varv med, även om man tappar lite av funktionen att lättare få dem att söka sig fram och ner

Tack Orion!:)

Nej bara för att vänja sig vid ett par boots. Jag har tömkört honom på volt, men nu är det för att träna honom för uppsittning och då tycker jag det ger mer effekt om man är bakom. Blir mest likt uppsutten. Och så vänjer han sig vid linorna på bakbenen. Inte för att han är så känslig;) Han är faktist rätt cool.

Kram till dig!

kl
Igår galopperade vi för första gången. Hon bockade en gång i fattningen och sen galopperade hon på. Passade på att rida på stubbåkern där det var gott om svängrum. Hin tycker det är kul för det mesta, men orkar väldigt lite så det blir bara korta kota pass om totalt 15-20 min. Ska ta och sko henne med så det går att rida ut lite mer. Hon har börjat ömma lite på vägen.
Annars börjar hon redan lära sig att skänkel betyder gå framåt, utan att man behöver smacka speciellt eller peta med pisken.

ni med 3,5åringar har ni redan ridit in dem? eller det varierar här i tråden?

vilket ålder anser ni är bäst att börja träna/rida in?

Det varierar nog väldigt i tråden. Jag skulle inte kalla min inriden, utan snarare påbörjad inridning. Hon är sutten på ca 10 ggr totalt nu, men har otroligt lätt för sig, så pysslar mycket korta stunder med henne.
Vet inte riktigt vilken ålder man ska börja i, men vet att tidig träning i lagom intensitet ger en hållbar häst i slutändan och jämför man med de ponnyer och hästar jag ridit/kört in tidigare så är hon sen i jämförelse. Men man får nog lyssna lite på sin häst där.

Det varierar väldigt.

Några har "inte ens" börjat med sina hästar medan några (min och orion_x's tror jag) rids ...

ni med 3,5åringar har ni redan ridit in dem? eller det varierar här i tråden?

vilket ålder anser ni är bäst att börja träna/rida in?

Tycker 3,5 är en lagom "börja med hästen" - tid. Vid 3 år startade jag med små övningar, prova bett, sadel, träna med grimma.....NH-övningar, böja hals etc grundövningar.

dokkvi4.jpg
Min 06 a.Dökkvi fr Jupitertorp Nu är han hämtad från betet o "riden " 5-6 ggr ,Går glatt framåt ,o kan stanna o skritta fram igen.Dags att sko innan vi fortsätter mer,har hårda hovar men grusvägen sliter mkt.

Det varierar nog väldigt i tråden. Jag skulle inte kalla min inriden, utan snarare påbörjad inridning. Hon är sutten på ca 10 ggr totalt nu, men har otroligt lätt för sig, så pysslar mycket korta stunder med henne.
Vet inte riktigt vilken ålder man ska börja i, men vet att tidig träning i lagom intensitet ger en hållbar häst i slutändan och jämför man med de ponnyer och hästar jag ridit/kört in tidigare så är hon sen i jämförelse. Men man får nog lyssna lite på sin häst där.

Men det är väl en islandshäst du har? då är det väl inte konstigt att du började senare med henne?

Ja det är en islandshäst jag har. Har inte haft henne så länge, men om jag köpt henne tidigare är det möjligt att jag hade pysslat mer tidigare, kanske inte ridit, men kört m.m.

Min lilla 3åring har nu börjat få lite muskler och extra hull!!
En bild från i veckan (gullskjona& Dimmalilmm är nu jätte kompisar!)

Söt!

min 06a står fortfarande. Den 1 oktober åker han iväg på inridning. Till Eyvi kommer han att åka!
Jag har dock suttit på honom med sadel och skrittat, men inget mer än så. Han är duktig och tycker allt är roligt! :)

bild-011_50978600.jpg

ridning-007_45426690.jpg

Bild uppsutten :)

Liknande trådar

Kultur Jag pratar nästan uteslutande engelska i vardagen, men ett svenskt ord som slinker ur mig lite då och då är "nämen". Min man frågade...
2
Svar
34
· Visningar
1 568
Senast: hastflicka
·
Katthälsa Hej, Letat bland andra trådar, men försöker med en ny fråga. Katten kom in i går morse och var förlamad i svansen. Akutbesök till...
Svar
19
· Visningar
1 298
Senast: Googlarn
·
Kropp & Själ Tänkte skriva i den andra tråden men det fick bli en egen tråd . Jag ska åka på semester och i samband med det så vill jag snorkla...
2
Svar
29
· Visningar
1 100
Senast: MiniLi
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
9 541
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar