Födda: 2006

Sv: Födda: 2006

Trölli går på bete än, men grejar o borstar av dem m jämna mellanrum... Har funderat på att ta hem dem o börja träna lite mer, men det är gott om mat o bra hage... så kanske att de får vara kvar tills vi stallar in för vintern...

Har inget vindskydd ute och gillar att ha dem på stall på vintern... men det blir nog ett vindskyddsbygge framöver.. Jag som kommer från vanliga engelska ridstilen har inte ställt om vanorna o tänket helt än... känns som om man tappar en del kontakt.. men det är nog en omställning som sagt.. ;)

Ååååh, vad sugen jag blir!! Trölli är himla cool med, så jag hoppas att det ska flyta på lugnt... jag har suttitt några gånger och skrittat runt hemma på gårdsplanen m ledare en gång... men då satte jag upp sambon först ;) o mej på marken...

ni med 3,5åringar har ni redan ridit in dem? eller det varierar här i tråden?

vilket ålder anser ni är bäst att börja träna/rida in?

Här är en som inte ens suttit på sin drygt 3-åriga häst. planen är att vänja honom vid sadel och träns och promenader under hösten och sedan sitta upp efter nyår. "Ridas" fram till mars någon gång och sedan vila under sommaren 2010. Jag väntar eftersom jag kan se att Styggur växer fortfarande och jag vill inte fresta på leder och muskler i tillväxt.

kl.

Här kommer min träningshäst Sóley från Tavelsjö. Vi har börjat nu i veckan och fokus ligger på att respektera mig och vilja vara jobba med mig och inte emot mig. Hittils är alltså den ända utrustningen en repgrimma och ett rep. Sóley har massor av tölt men också väldigt fin trav. Hon är redan ca 140cm i mkh och kommer som sin mamma bli stoor. Hon är nu betäckt med Isar så vi ska påbörja förarbetet med henne nu i höst bara.

Sóley är e. Mökkur

u. 7.93 sto som är e.Svalur frá Glæsibæ

29402630.jpg

29402643.jpg

Min andra träningshäst Fljóð frá Öxl. henne fick min chef som "tröst" för att det hade blivit krångel med transporten av den andra hästen hon hade köpt från island. Hon kom till Sverige som 1åring. Nu är hon dräktig med Veigar frá Vakurstöðum och ska bara påbörjas i år, sen ska hon vara mammaledig. det stora plusset med henne är att hon har mycket bra psyke. Troligen 4gångare.

Precis som med Sóley har vi mest lekt lite i repgrimma.

29402633.jpg

Min man har idag gått i tölt/trav för första gången i sitt liv med ryttare! :love:
Han är så cool, tar allt som om han vore inriden och klar.

KL

Min 06a går också fortfarande på bete men planen är att ta in honom några veckor i höst och jobba honom lite från marken och vänja honom vid sadel och träns.
Han är ganska ranglig fortfarande så ridning kommer jag att vänta med.

Min Oliver är också himla ranglig, börjar biffa på sig nu dock. Om underlaget är bra i vinter börjar vi kanske jobba lite mer uppsuttet då.
Lääääängtar!!

Nä svala är inte mamma till henne men vi har en liten Villimey som är e.Gaukur U. Svala som är mkt lovande! Hon blir ju väldigt släkt med din oliver!

kl
Jag skulle nog kalla min dam inriden nu. Hon går att rida i skritt, trav, galopp utan problem. Även om hon inte har kopplar detta med galoppfattning är så går hon ändå i båda galopperna.
Galoppen är något vi inte jobbar speciellt på, Hon orkar inte riktigt, så vi tar det lugnt.
Hittar på något varannan, var tredje dag ungefär. Rider, löshoppar, tömkör och longerar.
Hon tycker det är dökul och uppskattar verkligen när vi gör saker. Ska se om jag kan få någon till att ta bilder på oss en dag

KL

Jag har inte jobbat så mycket med Styggur under sommaren, och så han har växt upptäckte jag nu! Han har nog lagt till ca 5 centimeter över sommaren, han som var så liten i våras, nu är han ju snart normalstorlek, dvs runt 135 cm i manken.

Jag är väldigt glad för detta och misstänker att han nog kan lägga på sig ytterligare centimetrar till nästa sommar. Han känns inte färdig i kroppen ännu.

Hur är det med era? Har de växt nått under sommaren? Känns de färdiga på höjden?

Jag tycker nog min är stor..... Över 140. har inte mätt ordentligt men har mätt min andra valack som är lagom med sina 137 o den här är större. Räknar med att han växer lite till som sin havlbror, fram till 6 år.

Jo, Oliver har växt både på bredden och höjden sista månaderna. Känns fortfarande liten dock, har suttit några gånger med bara repgrimma, gått en liten bit, stannat och övet one-rein-stop och sedan suttit av.
Ska ta ut ET nu då vi upptäckte en massa spänningar osv i länden i början av sommaren, vill inte sitta på honom eller kräva för mycket innan han är jämn och bra.

*KL*

Jag har kommit till att jag sitter på Theyr barbacka i grimma till hagen varje morgon. Ca 30 meter.
Går hur bra som helst, bjuder frammåt och travar och töltar några steg då och då, låter honom hållas och tar inte i honom annat än när det är dax att hoppa av!

Liknande trådar

Kultur Jag pratar nästan uteslutande engelska i vardagen, men ett svenskt ord som slinker ur mig lite då och då är "nämen". Min man frågade...
2
Svar
34
· Visningar
1 568
Senast: hastflicka
·
Katthälsa Hej, Letat bland andra trådar, men försöker med en ny fråga. Katten kom in i går morse och var förlamad i svansen. Akutbesök till...
Svar
19
· Visningar
1 298
Senast: Googlarn
·
Kropp & Själ Tänkte skriva i den andra tråden men det fick bli en egen tråd . Jag ska åka på semester och i samband med det så vill jag snorkla...
2
Svar
29
· Visningar
1 100
Senast: MiniLi
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
9 537
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar