Föda upp kattungar ?

KisseNova

Trådstartare
Jag ska eventuellt ta en katthona på foder, jag och min mamma ska besöka uppfödare på onsdag. Uppfödaren ska ha 2 kullar på honan vilket jag tycker är helt okej, men vi pratade lite allmänt om vart kattungarna ska födas upp. Vi kommer prata mer om detta på onsdag, men jag skulle ha lite mer fakta om vad ni tycker. Det finns ju ändå några kattuppfödare här inne ;)

Det vi har pratat lite allmänt om är ifall honan ska bo hos henne i 6 veckor (2 veckor innan bf och tills kattungarna är 4 veckor) eller om jag ska föda upp kattungarna hemma. Med tanke på att det rör sig om 2 kullar så kanske det är bättre att ha kvar honan hemma ? Jag har inte fött upp en kull kattungar innan, eller nja jag tog hem en bondkatt när hon var 1 dag gammal ihop med mamman. Men jag vet inte hur man "hjälper" till vid en kattförlossning.

Gällande avelsregler, val av avelshane och dylikt sköter uppfödare. Allt jag behöver veta är det praktiska runt en dräktig hona och digivande hona.

Sv: Föda upp kattungar ?

Det där är ju lite som man känner själv. När jag satte ut en hona på foder kom vi överens om att kattungarna skulle födas upp hos mig. Honkatten skulle således komma hem till mig 2 veckor innan förlossningen och stanna hos mig med kattungarna tills de blivit 12 veckor gamla. Hon skulle vara borta hemifrån rätt så länge alltså. Under tiden skulle fodervärden få låna en vuxen kastrat av mig (om hon ville, för sällskapet).

Nu är det inte alltid det funkar att flytta på en katt på det viset, men för oss gick det bra eftersom vi delvis pga. avtalet såg till att katten var bekant med miljön hemma hos mig. Jag var kattvakt ganska ofta, jag ställde ut katten och jag var ofta hemma hos fodervärden och hanterade katten så hon kände på mig och min hemmiljö.

För mig är detta det enda alternativet. Jag vill vara ansvarig för förlossningen och för kattungarna. Detta innebär i praktiken att jag sällan kommer sätta ut honor på foder eftersom det krävs rätt så speciell kontakt med både katt och fodervärd för att denna metod ska funka bra.

Om du inte vill vara ansvarig för förlossningen finns som jag ser det två alternativ, antingen det ni redan pratat om dvs. att lämna honan hos uppfödaren en period eller så kommer uppfödaren till dig när det är dags för förlossning. En kattförlossning behöver man i bästa fall inte ingripa i, men i värsta fall måste man kunna ingripa och veta när det är dags att åka till veterinären så det är bra med stöd från en med erfarenhet.

En dräktig och digivande hona skiljer sig inte så mycket från en vanlig hona. Hon har ett större energibehov och hormonerna kan påverka henne på olika sätt. Ofta blir dräktiga honor mer tillgivna och de brukar sova mycket. Den digivande honan kan vara väldigt tillgiven och ibland kan hon vilja ha sällskap när hon matar sina ungar men en del honor blir det motsatta, de vill absolut inte släppa någon i närheten av hennes ungar.

Köp eller låna Kattens sjukdomar av Anne-Marie Nilsson. Den är allmänt bra att ha om man har katt, men den är även bra för den går igenom avelsbiten också. Vad som händer under dräktigheten, förlossningen och tiden efteråt.

Sv: Föda upp kattungar ?

Jag har gjort som Sol, placerat min hona så att hon kan vara bekant med mitt hem och bo hos mig under kattungetiden. Under tiden får fodervärden ha mina två hemmaboende kastrater, så att honan slipper stressas av "halvbekanta" katter med ungarna.

Det mest viktiga när det gäller uppfödning är att det tar mycket mer tid än man tror! Kattungar är experter på att stöka till och göra sönder. En kull är en helt annan sak än en unge när man får hem den... Sedan kräver de en hel del arbete för att bli lätthanterliga, trevliga och sociala i alla situationer.

Liknande trådar

Övr. Katt Som titeln säger. En människa i min närhet (d.v.s. inte jag obviously) vill att deras katt ska få en kull kattungar. Anledningen är helt...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
7 890
Senast: Badger
·
Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
3 385
Senast: Sel
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
1 249
Senast: Bison
·
Relationer Hej! Undrar om någon här varit i liknande sits och som kan dela med sig av sina erfarenheter. Jag har träffat min kille snart ett år, i...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
6 610
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar