focala seizures hos valp.. :/

Sv: focala seizures hos valp.. :/

langsamt frammat! Febern tog mkt ur henne, men nu verkar hon borja komma igang igen. Hon har borjat forsoka folja efter mig om jag lamnar vardagsrummet, det gar inte sa bra, men det ar en stark glimt av min friska Hera som -alltid- kom med mig och lag ner pa badrumsmattan... Morrig, har antligen borjat prata igen nar hon vill nagot. Hennes "surknorr". Inga lustiga anfall!

Nu ar ett stort bekymmer att hon blir sa forbaskat tappt i nosen... sa sote herr make fick snallt aka in till stan pa jakt efter nasdroppar till spadbarn sa far vi se om det funkar... hon borjar bli ratt sur pa mig nar jag ar i hennes nos och rengor.

Borjar kannas i kroppen att jag inte sovit vettigt pa ett tag nu, ligger pa golvet med henne pa natterna. Hon har ingen matlust, men dricker okey iaf. Hon fick lite soppa tidigare idag, snall o valdigt mild med betoning pa "valdigt" och det slank ner.

Marks att hon borjar ma battre dock, hon blir frustrerad pa sig sjalv och muttrar nar hennes kropp ar lite trottare an hennes huvud. Sover mkt, men det ar "normal" valpsomn nu, med lite prat och drommar i stallet for den dar "helt utslagna jag ser dod ut" somnen.

Peppar, peppar ta i tra... men borjar kannas ljusare.

tankte slanga in nagra bilder pa henne sa ni far se min morrhoppa till valp..

Hera hjalper mig skriva av virkmonster... Hon hjalper mig ofta med manga saker.. socksamlande, riva up virkprojekt, samla mitt garn, badda sangen. Stada... (genom att gomma diverse spannande "fynd" under hundbadden..)
DSCF3685.jpg

Storebror Rocket ar en perfekt huvudkudde...
DSCF3687.jpg

Jag har följt er i tysthet, men skriver och hoppas att det fortsätter i rätt riktning!! Håller alla tummar. Och så fin! Även om en ansiktsbild hade varit att föredra ;).

Det verkar som om vi ar pa god vag pa ratt hall! Skillnaden i hur hon dricker ar enorm, o fatt i sig lite uppblot mat ocksa i natt. Nasdropparna har gjort underverk!

snabbis uppdatering: HON LEKER! Visserligen liggandes, men just i detta nu kampas det tappert for att dra sonder pladen hon har osm badd...

bitit matte idag: 3 ganger. Tuggat i sig lite mer uppblott foder (pyyyyyttegivor), glatt tuggat pa sin lilla vattenskal samt bitit sig sjalv i tassen. (Det ar nagot hon och hennes "storebror" har gemensamt - tassar kan man halla i kaften om man ar uttrakad, o sa "tuggar" man lite glatt.. skitkul >.<)

Jattestort!! Hon har varit sa om i munnen att hon inte ens velat gaspa.. sa att hon biter och drar i saker ar enormt.. Jag ar fanken nara tararna just nu hahaha...

Så fin hon är, ser riktigt busig ut. Och så skönt att hon är bättre. Hon blir säkert snart sitt vanliga jag igen nu när hon har börjat äta. De återhämtar sig snabbt när de är så unga. Håller fortfarande tummarna.

Hon ar en handfull nar hon mar bra ska jag saga... lar sig saker skitfort, men -kraver- ocksa mycket. Att tro att man ska kunna fa gora nagot i fred nar hon ar igang ar att lura sig sjalv. Man far utskallningar och bitna tar. Tog mig 2 fem minuters sessioner att lara henne "sitt". Vi hade "konversationer", hon snarjde o jag svarade. Rackte med att fraga henne om hon ahde nagot att saga sa satte hon igang lol

alla hallna tummar ar uppskattade!

Har också läst tråden i tysthet. Så fint att se och läsa att det går åt rätt håll. Tummar såklart hållna!

inte atit i natt, men druckit friskt. Daremot har en ny variant av kramp dykt upp (jaaavla skiiit) men -bara- nar hon sover, och de slutar pa en gang nar man vacker henne. o0 Annars har vi traskat runt vardagsrummet hela 4 ganger i natt och ut ville hon en vanda sa da gick vi och satt pa uteplatsen i typ.. 5 minuter. Och ytterligare har min Friska Hera dykt upp, hon har satt sig upp och skallt ilsket flera ganger! (later ju jattenormalt, hejhej min sjuka valp sitter upp och gormar rakt ut... men det ar en sandar grej hon gor om hon ar missnojd eller sur eller inte far sin vilja igenom eller.. ja.. ni fattar)

krampen, i brist pa battre ord, ett eller tva ben som blir "stela", huvudet vinklas bakat o sa tuggar hon samt slickar sig om lapparna. Det ar inte valdsamt eller okontrollerat, inte heller ar musklerna "lasta" i sina lagen utan man kan jatteforsiktigt rata ut och boja benen, eller andra hennes huvudvinkel. Sa jag funderar pa vad det egentligen ar... alla teorier och ideer ar valkomna! Min hjarna ar lite dod, och inte tusan hittar jag nagot matnyttigt oavsett vilket sprak jag soker pa... >.< lite feber igen nu i natt. Kanske det har ar feberkramp?

och tack, vad ni ar sota... alla ord varmer!

Jag har inte läst igenom hela tråden, men "vingelsjuka" förekommer hos bl a rasen lagotto romagnolo.
Kopierar ur länken:

"Benign Familjär Juvenil Epilepsi

Upptäckten om Benign Familjär Juvenil Epilepsi var publicerad i tidskriften Journal of Veterinary Internal Medicine 2007; 21:464-471. I april 2008 offentliggjordes så nyheten att man i Finland funnit genen för den sjukdom, som vi i Sverige tidigare allmänt kallade för ”skakvalpar” eller ”vingelvalpar”. Sjukdomen omnämns nu som Benign Familjär Juvenil Epilepsi (fritt översatt till godartad ärftlig ungdomsepilepsi), och drabbar valpar oftast i åldern 5-9 veckor.

Vanligtvis uppvisar drabbade valpar symtom såsom vinglighet, rörelsestörningar men även olika sorters kramper, som kan pågå från några sekunder till någon minut. Däremellan verkar valparna vara helt friska och utan problem. Det är fastslaget att störningarna finns i lillhjärnan. Vanligtvis upphör symtomen vid ca. 13 veckors ålder. "
http://www.lagotto.org/avel/bfje_1.shtm

Detta verkar inte vara något som man i allmänhet behöver oroa sig för, eftersom det växer bort.

Annat som kan ge neurologiska störningar är B-12 brist. Hundar som fått det konstaterat har fått B-12-sprutor under en tid och blivit återställda. Orsaken har varit att hunden inte tagit upp B-12 av någon anledning. Kanske pga av fodret eller att tarmluddet inte varit bra.

Hoppas du hittar en bra förklaring och att din valp blir frisk

Oh vilket intressant inlagg!! Tack! Ska lasa pa om "vingelsjuka" nu.. och tack for bvitamin tipset... ska lasa pa om det med :)

snabb uppdatering:
TJURIG
Men peppar, peppar, ta i tra, inga mysko "kramper" vad jag sett de senaste typ 6 timmarna. Atit lite till, dricker finfint. Gick pa "promenad" runt vardagsrummet igen samt skallde ut mig, och lyckades nypa mig igen nar hon at... kakarnas muskelstyrka ar det inget fel pa iaf.

Nu borjar det kannas som om vi nog faktiskt vunnit pa riktigt..

hon har en javulsk aptit, bajsar okey (yeeey), dricker jattebra OCH vill nu ga ut nar hon behover gora sina "behov". Hon verkar bli starkare och starkare, vingligt sa hon gar med stod fortfarande men hon knallar glatt pa och ville bestamt ga for att sova i sovrummet (vi har bott i vardagsrummet hela tiden).

:banana:

Åh vad skönt att höra, hoppas verkligen att det fortsätter åt rätt håll nu! Håller alla tummarna för er!

Så skönt att hon blir bättre hela tiden.

Kan det vara så att hon drömmer och därför sparkar eller rör på kroppen? Mina gör ofta det, och ibland småvoffar de också.

Prova att ge henne B-vitaminer. Här kan man köpa receptfritt på apoteket och det är samma sort som man ger till människor. En av mina tidigare hundar hade B- och E-vitaminbrist när han var gammal. B-vitamin är vattenlösliga så det som inte kroppen behöver går ut med urinen.

ska kopa bvitaminer idag ar tanken :) som du sager, det lar ju inte skada.

Tror inte att det ar som hon drommer, det har upprepats igen och gar lite i vagor.

Annars gor vi lite framsteg, sa sma de nu ar. Bestamdare for varje timme typ.

Skrev först ett ledsamt inlägg, men får nu ändra mig när jag läser. Så himla skönt att hon börjar äta och jävlas! :love:

Och du... säg inte att du är en dålig hundägare! Du vakar och lägger ner hela din själ just nu för att få svar, det är långt ifrån alla som hade gjort det.

Jag vet vad dina hundar betyder för dig och vad du gör för dom, det vet säkert du med om du bara samlar dig lite och tänker efter.

Underbara du.... hoppas och hoppas igen att detta slutar väl för er!

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

• Svullen över ögonen
  • Utbilda själv
  • Dressyrsnack nummer 18

Omröstningar