focala seizures hos valp.. :/

Sv: focala seizures hos valp.. :/

Det är Borelia du menar och sen finns det även Ehrlichia (anaplasma) och TBE (tick borne encephalitis). Hjortfästingar och de är bruna och hårda säger du, undrar om det är de som kallas för brun hundfästing här. I så fall kan de även sprida andra sjukdomar som än så länge inte finns i Sverige eftersom den bruna hundfästingen än så länge endast finns längre söderut i Europa. Ibland är fästingar så små att man inte upptäcker dem.

de jag tanker pa ar ratt stora, hade manga pa mig i somras nar vi grejjade staket... Som mest sopade jag av ett 50-tal fran brallorna. (Skitackligt!) De sma mjuka, rosaaktiga, oroar man sig oftast inte for har, utan det ar de stora jaklarna. Vi haller hundarna borta fran sarskilda buskar dar de hanger, verkar inte finnas sa mkt av dom i gras utan verkar foredra en speciell sorts buskar att hanga i.

Vettarna tror inte pa fastingburen sjuka.

Vovven med forkylning har lag kroppstemp, 33-34 grader... sa rejalt under temp, men pigg o glad, lite nysig. Vet inte om det intresserar dig i sammanhanget men kande jag ville saga det anda. Jag tror inte deras "sjukor" ar relaterade, men tja.. man vet ju aldrig.. uppenbarligen.

Nej, det är inte lätt att veta vad det beror på. Det verkar inte vara samma som den andra hunden. Just nu har jag idétorka. Du får uppdatera efterhand hur det går. Hoppas de kommer fram till något snabbt och att hon blir bättre antingen med behandling eller av sig själv.

misstankt, kan vara femtioelva andra grejer med. Som sagt tidigare i traden, hon saknar sjukdomsbeloppet och manga av de andra symptomen.

inte bra idag.

Drastisk forandring over natten.

dricker/ater men ja... inte bra alls.

Vad tråkigt att läsa o din lilla valp. Ja har tyvärr inga råd att komma med men håller tummarna för att hon /han blir bättre. Förstår att det måste vara sjukt jobbigt.

allman uppdatering eller nagot

inga stora anfall idag, men mktmkt trott valp med ticks.

Fick precis ett telefonsamtal

en muterad variant av parvo/cocsidiosis har utvecklats och ploppar upp -overallt-. Blandade symptom.

Finns ingen behandling. Nagra experimenterar med cocsidiosis medicin, pa order av vet har Hera nu fatt 1 cc pencillin.

Hundar med parvo vaccin under aret verkar fa det varst.

Flera valpar som fatt lokala ep anfall i trakten (Vad FAN sa inte vettarna det for?! det har ar alltsa info som kommer fran en mkt alskad och just nu hogaktad svarfar som sjalv har hundar och har spenderat lite drygt ett och ett halvt dygn vid telefonen) Forsta fallet i omradet var hos en av vettarna. Han kampar just nu med 2 valpkullar och sina egna hundar.

ingen annan hund har visar nagra som helst symptom pa att ma daligt. Hoppas det fortsatter sa.

fortfarande bara gissningar.

fortfarande ar tanken: javla skit.

Skriver det har, aven om det inte lar dyka upp i sverige rent informativt sa gott jag kan i nulaget. Det kanske hjalper nagon, nagon gang aven om det inte verkar hjalpa oss alls.

Det ar jag och mitt desinficerande spray idag.

Usch usch då kan vi bara hålla tummarna.

Om detta är något nytt så får vi hoppas att det inte sprider sig. Menar du att de hundar som är parvovaccinerade och ännu inte har fyllt 1 år drabbas värst?

Att vetten inte sagt något kan kanske bero på att man inte varit säker på att det var/är samma.

japp... verkar sprida sig som en lopeld. Oavsett om det ar det vi fatt, eller nagot annat sa ar det TOTAL lockdown har for folk som ager hundar. Ar det inte det, sa vill vi inte ta risken att fa hit det uppe pa "allt annat", ar det det sa vill vi inte riskera nagon annans hund.

an sa lange sa slar vi oddsen. Men vi tar det timme for timme.

Nagot hander, nu har hon gult ackel ur ogonen. :crazy: lite feber nu med. Vet inte om det ar en underliggande infektion som visar sig forst nu, eller om hon snappat upp nagot annat pa vagen.

Enligt "de flesta" med "kvalificerade gissningar" sa klarar de sig igenom ep anfallen och hamnar i "tick" stadiet (tydligen overgripande nar det kommer till virala sjukor som paverkar nervsystemet) sa ar chansen att de klarar sig hogre - om man kan se till att de inte far vatskebrist eller "sekundara infektioner", lunginflammation i de flesta fall. Daremot kan det bli bestaende nervskador, sadar lagom positivt. Sa lange de inte ar grava sa mildras de med tiden..

..sa vi har gatt fran "genetisk defekt vid vaxt" till "viral sjuka".
..bara snyggare satt att saga: ja inte fan vet vi...

forbaskat svart det har. Jag pendlar hela tiden. Hade varit sa skont om nagon bara Vetat liksom.

Maken ar inte redo att ge upp an.
Inte jag heller. Fast det gar upp och ner. Tror vi ser en vandning, eller ja, jag -vet- att vi ser en vandning... vet bara inte pa vilket hall... ar iaf glad att hon inte langre far kramper. Ticksen vickar bara pa oronen.

...kanner mig som en avstangd robot. Redogjort for sa manga idag vad som hander och inte hander. Egentligen vill jag bara grava ner mig sjalv. Maken ar helt handfallen, 27 ar med hund - MANGA hundar, aldrig sett eller hort om nagot liknande. Verkar inte som nagon har.

Vi kampar pa, Heragumman o jag. Men allt ar redo for att ta bort henne snabbt, for hennes skull. Och det kanns ju sadar det med :/

javla urusel hundagare jag ar :(

Det sista håller jag inte med om. Man kan bara lyssna på expertisen och när de inte vet vad gör man då. Man kan bara hålla tummarna för att det blir bra till slut även om det är kämpigt på vägen.

Vi håller tummarna och tassar för att din lilla Hera klarar av det här och blir frisk igen.

Tack!

pa satt o vis ar jag glad att jag startade traden fastan den ar mer monolog an nagot annat.. hade hoppats nan sett/hort om nagot som kunde stamma in men bara att fa skriva ur mig hjalper mig halla mig nagorlunda sansad o flytande.

De vill inte ha in henne till nagon vet station. Daremot har vi en som kan komma ut och satta drop har om hon blir uttorkad.

jagar -ytterligare- en veterinar, en tockendar gammal gobbe som alla svar vid. Med minne som en elefant o nyfikenhet som en katt o ja.. fafangt hopp kanske men kanske, kanske, kanske, har han nagra ess i armen. Inget o forlora pa ett telefonsamtal till.

Jag tycker absolut inte som att du låter som en dålig hundägare, tvärt om!

Kan bara föreställa mig sorgen och smärtan att se sin valp insjukna och stå maktlös brevid:(

tack Migo...

kan inte satta ord pa hur mkt det betyder att lasa dom orden, fran er bada tva.

Jag skamtade lite for nagra manader sedan om att jag borde ha studerat till veterinar - nu onskar jag att jag hade gjort det.

Så fruktansvärt ledsamt att läsa om din valp :cry:
Jag har inga råd att ge men jag vill bara skriva att du verkligen inte är en dålig hundägare. Du har ju gjort allt du kan och lite till.
Jag håller tummarna för att du och din lilla valp får en framtid tillsammans.
Så länge det finns liv så finns det hopp.

Så fruktansvärt! Ja håller tummarna fr att hon tillfrisknar!

Om någon kan komma och sätta dropp vore väl det bra? Det är ju så lätt att de blir uttorkade..

Du är verkligen dålig hundägare! Du gör ju allt som står i din makt för valpen. Även om man är veterinär eller djursjukvårdare så finns det alltid en gräns för vad man kan göra.

Förhindra uttorkning torde vara a och o, så dropp eller åtminstone ge vätska subkutant vore nog ingen dum idé.

Jag fortsätter att hålla tummarna för valpen.

tack...

stodvattnar med liten spruta, elektrolyter. Hittills gar det ok. Ticksen ar i stort sett borta, men nu har vi lite feber och helt plotsligt ar vi snorig.

Tillrackligt krut i den lilla for att hon ska morra och visa bissingarna som vanligt nar hon tycker "morsan" ar dryg.

...sa lange det finns temperament och attityd finns det hopp eftersom det ar helt normalt for henne. Sa lange hon har energi nog att vara pissy pa mig sa vagar jag ha lite hopp att vi kanske slar det har vad det nu ar.

Vi tar skift nu, sa jag ar uppe i natt sa tar maken over sa jag far sova lite i morron bitti.

Ska sanningen fram fattar jag inte hur vi hallit vatskebristen borta. Men det gor vi hittills!

..mera kaffe.. igen tack. Klarar vi oss igenom det har kommer jag sammanstalla en serios not pa engelska gallande symptomen och vad vi gjorde/inte gjorde och skicka det till varenda veterinar i omradet.

Usch, har inga råd att komma med men jag hoppas verkligen att det går bra :(

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Hur får man barn att leka hemma?
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat