Flytta till Umeå?

nagelbitarn

Trådstartare
Jag undrar om det finns några fina Umeåbor här som kan hjälpa mig?
Jag har fått jobb i Umeå och om allt går vägen kan jag äntligen flytta ifrån mitt X.

Men eftersom jag bor jäkligt långt från Umeå så har jag inte möjlighet att "kolla läget".
Förlorade precis lägenheten jag skulle hyra till en annan familj och jag vet inte vilken förskola jag får plats på...hu!

Men från vilka orter/förorter går det bra att pendla från med buss?
( ska jobba på NUS )
Vilka områden bör man undvika som småbarnsmorsa?

Jag vill verkligen inte missa det här jobbet pga Umeås bostadsbrist :banghead:

All annan info om stan tas emot med glädje! Har syrran där och har bott där i 6 månader, men då veckopendlade jag till Luleå så jag blev aldrig bekant med stan

Tror att du kan åka buss/tåg från Sävar, Vännäs, Hörnefors, Holmsund och Obbola. Ev. Robertsfors. Vännäs och Hörnefors går det tåg ifrån iaf, men Vännäs går det bussar också vet inte riktigt hur det ser ut med buss från Hörnefors.

Jag har bott i Holmsund, jag trivdes jättebra. Tror att det fortfarande är lite lättare att få lägenhet där iaf. Bor mycket barnfamiljer både där och i Obbola.
Jag har inte jättebra koll på de övriga orterna men har fått för mig att Vännäs och Robertsfors kan vara lite stökigare områden.

Bara att hojta om du undrar över nått, har bott här i 10 år och maken är uppvuxen här :)

Går att pendla mest överallt. Det är ju bara att kolla upp bussar/tåg! Finns nog inget område i Umeå där jag inte skulle kunna tänka mig att bo med barn. Men ska du hyra hos bostaden lär du nog få nöja dig med vad du får, om du inte sitter på 15 års kötid...

Går att pendla mest överallt. Det är ju bara att kolla upp bussar/tåg! Finns nog inget område i Umeå där jag inte skulle kunna tänka mig att bo med barn. Men ska du hyra hos bostaden lär du nog få nöja dig med vad du får, om du inte sitter på 15 års kötid...
Nja, det beror ju lite på arbetstider samt om man har annat som måste passas in. Jag kunde tex inte pendla med buss från Holmsund när jag jobbade skift på Mariehem. Inte utan att det gick bort massvis med tid iallafall/komma försent till jobbet. Så det beror ju ändå lite på vilka arbetstider TS kommer ha.

Jag undrar om det finns några fina Umeåbor här som kan hjälpa mig?
Jag har fått jobb i Umeå och om allt går vägen kan jag äntligen flytta ifrån mitt X.

Men eftersom jag bor jäkligt långt från Umeå så har jag inte möjlighet att "kolla läget".
Förlorade precis lägenheten jag skulle hyra till en annan familj och jag vet inte vilken förskola jag får plats på...hu!

Men från vilka orter/förorter går det bra att pendla från med buss?
( ska jobba på NUS )
Vilka områden bör man undvika som småbarnsmorsa?

Jag vill verkligen inte missa det här jobbet pga Umeås bostadsbrist :banghead:

All annan info om stan tas emot med glädje! Har syrran där och har bott där i 6 månader, men då veckopendlade jag till Luleå så jag blev aldrig bekant med stan

Välkommen till stan! :) Som @bollen__ skriver finns ett gäng orter runt Umeå som är hyffsat enkla att pendla från, och som inte har lika saftiga kötider som själva stan. Fördelen att jobba på nus är att både bussar och tåg stannar typ "utanför dörren", vilket gör det enklare ur pendligshänseende jämfört med om du hade jobbat på random hälsocentral någon annanstans i stan.
Ett litet tips ang. boende är att annonsera på Blocket. Långt ifrån alla med ledigt boende lägger ut annons.

Var på nus är det tänkt att du ska jobba? (du behöver inte svara om du inte vill)

Har inte bott här lika länge som bollen__, men väl fem år i alla fall, så bara hojta om du funderar över nåt mer :)

Edit. Kanske någon på sjukhuset vet om något boende, alt. har kontakter?

Välkommen till Umeå! Skulle säga att Holmsund är absolut lättast att pendla till och från NUS med buss, det är inte samma bolag som lokaltrafiken men de går i princip lika ofta. Holmsund brukar ofta vara uppskattat av barnfamiljer även om det blivit lite tristare klimat på senare år, hyrorna är dock billigare än i stan och det brukar vara lite lättare att få tag i en lägenhet där :). Det finns också gott om förskolor och en fin, nybyggd skola. Hörnefors är också trevligt tycker jag men det är synd att det varit sådana problem med tågen, speciellt vintertid blir det ofta förseningar eller inställda avgångar. Pm:ar ett tips på en hyresvärd som brukar vara schysst och som inte har någon kö :)

Bott här i hela mitt liv så vill du veta något mer är det bara att hojta till :).

Nja, det beror ju lite på arbetstider samt om man har annat som måste passas in. Jag kunde tex inte pendla med buss från Holmsund när jag jobbade skift på Mariehem. Inte utan att det gick bort massvis med tid iallafall/komma försent till jobbet. Så det beror ju ändå lite på vilka arbetstider TS kommer ha.

Nä exakt, det är hopplöst när man jobbar treskift att få ihop det med långväga pendlande!

Svarar allihop lite såhär slarvigt ;)

Normalt jobbar jag som intensivvårdsjuksköterska men jag lägger det på hyllan för att orka vara en trevlig ensammamma;)
Inser att treskift är för slitigt när jag inte kommer ha någon avlastning!
Så jag har fått jobb på en mottagning,vilken vill jag inte säga förrän kontraktet är skrivet :p

Jag hyr helst första året/åren då jag gärna vill känna av stan och alla områden innan jag slår ner bopålarna.
Dessutom har jag det satans tufft med min separation och jag litar inte ett dugg på att xet inte sätter krokben på allt kring försäljning av vårt hus och min flytt..och jag vil inte köpa innan jag är "skuldfri" här.

Holmsund låter mer och mer lockande, men jag hittar inga hyresvärdar? ( utom fina tipset i PM) Är det bara kommunen som hyr ut så är det ju kört med den kön..

Det mesta från Holmsund brukar hamna på Blocket då det är mycket privata hyresvärdar. Prova också att lägga ut en egen annons, det går ju att göra rätt "anonymt" med hemligt nummer etc om man inte vill berätta sin livshistoria med bilder och grejer :). Jag har en del kontakter i Holmsund så ska se vad jag kan göra :).

Svarar allihop lite såhär slarvigt ;)

Normalt jobbar jag som intensivvårdsjuksköterska men jag lägger det på hyllan för att orka vara en trevlig ensammamma;)
Inser att treskift är för slitigt när jag inte kommer ha någon avlastning!
Så jag har fått jobb på en mottagning,vilken vill jag inte säga förrän kontraktet är skrivet :p

Jag hyr helst första året/åren då jag gärna vill känna av stan och alla områden innan jag slår ner bopålarna.
Dessutom har jag det satans tufft med min separation och jag litar inte ett dugg på att xet inte sätter krokben på allt kring försäljning av vårt hus och min flytt..och jag vil inte köpa innan jag är "skuldfri" här.

Holmsund låter mer och mer lockande, men jag hittar inga hyresvärdar? ( utom fina tipset i PM) Är det bara kommunen som hyr ut så är det ju kört med den kön..

Vi bodde via bostaden i Holmsund, det var väldigt kort kötid. Nu är ju det ett par år sen men tror att det ändå borde gå hyffsat lätt att få lägenhet där!
Bodde mycket barnfamiljer där vi bodde och har många kompisar som flyttat dit när de fått barn så tror säkert att det skulle passa.
Jag saknar rätt ofta Holmsund faktiskt!

Liknande trådar

Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
14 585
Senast: Ramona
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 526
Senast: Queen
·
Relationer Jag skulle behöva lite råd. Jag är sedan ca 20 år tillbaka tillsammans med en man. Vi blev sambos för 7 år sedan och har två barn med...
2
Svar
24
· Visningar
5 973
Äldre Bakgrund. Jag köpte 2012 min pappas hus (tidigare min farmors hus). Detta för att jag är enda barnet av fyra som vill bo där och pappa...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
12 649
Senast: rutans
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV