Flytta till Oxelösund/Nyköping

super

Trådstartare
Jag och min sambo ska flytta till Oxelösund eller Nyköping med omnejd och jag har lite funderingar på vilka områden som är bra och lugna att bo i. Vi kommer troligen försöka köpa en billig lägenhet som vi kan bo i tills vårt hus som vi har i Södertälje är färdigrenoverat. Tanken är att åka till Södertälje på helgerna och renovera. Vi inbillar oss att det blir lättare och går snabbare att renovera när huset är tomt..

Vi har hittat en lägenhet i Oxelösund som vi ska åka och kika på i helgen men den är nästan misstänkt billig.. Vidare så undrar jag hur det är med priser på stallplats eller framförallt lösdrifter och var man hittar bra lösdrifter osv. Ja allt som kan vara bra att veta. Är hemskt tacksam om ni orkar dela med er!

Vi har hittat en lägenhet i Oxelösund som vi ska åka och kika på i helgen men den är nästan misstänkt billig..
I Oxelösund så är bostadsrätter billiga.
Men de kanske inte går att sälja sedan.
Bostadsmarknaden i området är mycket svårt då man måste veta exakt var det är populärt eller inte.
Fel kvarter och bostaden blir värdelös.
Nyköping är dyrare än Oxelösund.
Så försök att hyra i stället tills att ni lärt er området.

Stallplatser finns i princip hur mycket som helst i alla prisklasser men inte just runt Oxelösund.
Runt Oxelösund så finns det mest en massa hav.
Där så är det bättre att sikta på Nyköping med omnejd.
Tystberga kanske så att det blir nära till Södertälje.
Billigt som attan och massor av fina stall.

Kustbostäder är helt ok hyresvärd, om än vissa lägenheter kan vara något slitna inuti.
Jag vågar inte uttala mig om bostadsrätter, men mest intresse är det för de som jobbar i Oxelösund, typ på SSAB.
Ska man åka någonstans, precis vart som helst så måste man nämligen ändå åka till Nyköping. Oxelösund är en halvö, och återvändsgränd. Därför väljer många att hellre bo i Nyköping, iomed att man passerar stan oavsett vad man gör.

Tack snälla ni för svar @Inte_Ung och @Youma!

Eftersom sambons nya jobb är i Nyköping så kvittar det om vi bor i trakterna runt Nyköping eller i Oxelösund. Dock så skrämmer det lite att stå med en lägenhet som vi inte blir av med.. Vi vill ju ha hus så småningom igen men denna gången ska det vara något nytt eller färdigrenoverat.. Eftersom vi kommer ha dubbla boendekostnader ett tag + renoveringskostnader så letar vi då billigt men bra boende.
Har kollat lite på hyresrätter men dom verkar vara få och det verkar vara stor efterfrågan samt faktiskt ganska dyrt, iaf om man jämför med insatslägenhet. Vi har även kikat på en vinterbonad sommarstuga mot Stigtomta men där verkar dom lida med lite samma problem med att dom inte blir av med husen? Inne i Nyköping så verkar det vara riktigt dyrt.

Det låter lovande med gott om stallplatser men när jag kollar på annonser så är det inte så många? Jag söker helst lösdrift och gärna ridhus.

Håller med, gott om stall finns det absolut. Hur lång pendlingstid/sträcka är okej att ha till stallet? En halvtimme?
Jag skulle av någon anledning inte vilja bo i Oxelösund, men förr fanns i alla fall en del hyreslägenheter där.

Arnö som ligger mitt emellan och nära havsbadet Standstuviken är fint men har ingen anng om vad priserna är numera (utflyttad 2000, hemma så gott som varje helg till 2004)

Brandkärr hade jag absolut undvikt också. Tråkigt och redan på min tid stökigt område.

Vi har även kikat på en vinterbonad sommarstuga mot Stigtomta men där verkar dom lida med lite samma problem med att dom inte blir av med husen?
Stigtomta är svårt.
Där så är vissa gator populära och dyra och andra osäljbara.
I buskarna utanför så gäller det att veta vilken buske som är dyr.
Läget avgör allt.
Och det är på meternivå.
Vissa hus har bra rykte och andra inte.

Jag rekommenderar verkligen att hyra först.
Marknaden här liknar inte på något vis den i Stockholm.

Håller med, gott om stall finns det absolut. Hur lång pendlingstid/sträcka är okej att ha till stallet? En halvtimme?
Jag skulle av någon anledning inte vilja bo i Oxelösund, men förr fanns i alla fall en del hyreslägenheter där.

Arnö som ligger mitt emellan och nära havsbadet Standstuviken är fint men har ingen anng om vad priserna är numera (utflyttad 2000, hemma så gott som varje helg till 2004)

Brandkärr hade jag absolut undvikt också. Tråkigt och redan på min tid stökigt område.

Tack så mycket för svar och tips!
Jag vill nog helst ha max runt 15-20 min till stallet, blir det längre så blir det så dyrt med soppan. Jag har kollat på dom stall som du tipsade om redan tidigare men inget av dom har ridhus utom ett och dom har ingen lösdrift för halvblod verkar det som.:)

Är det i Kisäng?

Japp :)

Vill inte riktigt outa vad sambon jobbar med men han är eftertraktad på arbetsmarknaden.;) Själv är jag för tillfället sjukskriven, annars egen företagare. :)

Jag kan väl säga oxå att mina föräldrar har sommarstuga utanför Nyköping så jag har tillbringat en del tid i området under min uppväxt men har dålig koll på just bostadsområden och stall. Mina föräldrar har även flyttat till Nyköping för några år sedan men jag tror inte dom har riktig koll dom heller på vilka områden som är bra eller ej..:p

Det är möjligt men Nyköping är inte direkt någon metropol vad gäller arbetsmarknaden.
Så det förvånade mig litet att någon flyttar dit av den anledningen.

Tja det är möjligt att det är dåligt med jobb i övrigt men den kompetensen han har gör att han i princip blir erbjuden nya jobb ca en gång i månaden. Bara nu efter att han tackat ja till denna anställningen så har två nya firmor hört av sig med erbjudanden.. Få förunnat att ha en sådan sits på aarbetsmarknaden. Han har tex aldrig sökt ett jobb utan alltid blivit erbjuden.. Lite skillnad från en annan....

Tja det är möjligt att det är dåligt med jobb
Jag trodde att arbetsmarknaden var hopplös i Nyköping i princip oavsett kompetens.
Men det var ju roligt att få veta att så inte är fallet.
Det gör mig naturligtvis nyfiken på vad som över huvud taget kan finnas att göra.
Och på varför man väljer Nyköping?

Liknande trådar

Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 204
Senast: Thaliaste
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 356
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 639
Senast: Enya
·
Hemmet Ja eh, det var visst dags att bli sambos. I slutet av nästa månad ska vi flytta till vår lägenhet. Bostaden blir både större än vad vi...
Svar
9
· Visningar
986
Senast: Fruentimber
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama