Flytta till Norge med häst(ar)

L

linlar1

Hej!
Ska troligtvis flytta till Norge nästa år och ska då ta med mig hästarna. Vet någon vad som krävs för att få ta över dom? Dom är vaccinerade (hästinfluensa, stelkramp) och har svenska hästpass. Jag kommer troligtvis flytta för gott. Behöver man registrera hästarna i Norge? Jag antar att deras nuvarande försäkringar inte gäller där. Fungerar norska försäkringar som våra?/Lina

Sv: Flytta till Norge med häst(ar)

Utförsel

Till EU, Andorra, Färöarna och Norge
Hälsointyg ska utfärdas av officiell veterinär inom 48 timmar före lastning.
Intyget är giltigt i 10 dagar och ska behållas i minst 6 månader. Blankett för hälsointyg finns hos officiell veterinär.
Godkänt pass ska uppvisas i original för veterinären i samband med utfärdandet av hälsointyget.
Om restiden beräknas överstiga 8 timmar ska transportören upprätta en färdplan, som ska kontrolleras och signeras av officiell veterinär.

/SJV

Registrering och försäkring vet jag inget om.

Hej!
Ska troligtvis flytta till Norge nästa år och ska då ta med mig hästarna. Vet någon vad som krävs för att få ta över dom? Dom är vaccinerade (hästinfluensa, stelkramp) och har svenska hästpass. Jag kommer troligtvis flytta för gott. Behöver man registrera hästarna i Norge? Jag antar att deras nuvarande försäkringar inte gäller där. Fungerar norska försäkringar som våra?/Lina

Du behöver betala sk köttavgift för hästarna sedan tillkommer det importkostnader som jag tror beror på värdet på hästen.

Har nämligen 2 hästar i träning i Norge. Då måste man betala en s k köttavgift/slaktavgift om hästen skulle behövas tas bort eller så.
Och kan tänka mig att det är detsamma när man ska flytta permanent dit. Sedan har jag hört en summa på 10.000:- per häst i importavgift.

Det borde ju bli en import för att hästen ska kunna vara där permanent också.
Är det tävlingshästar så kan du kanske komma undan med att betala deposition för hästarna vilket inom travat kan användas i max 2 år i taget.

Du behöver då ta in hästen i Sverige igen för att sedan kunna göra en ny införsel på dina hästar. Så det kan vara praktiskt om du har någon här i Sverige som du kan stalla upp hästarna tills du kör in dem igen till Norge.

Då betalas det en deposition på varje häst som man sedan får tillbaka via ansökan.

Men får förnyas efter 1 år.

Sen är det ju veterinären innan du åker, som det skrevs tidigare inlägg.

Är det travare?

Ring försäkringsbolaget och fråga. Själv flyttade jag till Sverige från Finland för 4 år sedan och tog min häst med mig. Har han fortfarande registrerad i Finland och han är försäkrad i Finland. Men det är lite olika beroende på vilket försäkringsbolag man har och till vilket land man skall. När jag var i tyskland så gällde min försäkring till hästen i 6 månader, sen blev den "vilande" och när jag kom hem igen så började den gälla igen.

Det är skillnad på att föra in en häst temporärt (för exempelvis träning/tävling) eller att importera den med tanken att den ska "byta nationalitet".

Jag råder TS att ta kontakt med norska tullverket. Visserligen har Sverige och Norge en hel del gränstullsamarbete, men det bästa är nog att prata med norrmännen.

Avgifter vid gränsen? Jag tror det finns chans att TS kan få med sig hästarna på s k flyttsakstullfrihet.

Immer

Tack för svaren. Det blir nog till att ringa tullen när det närmar sig. Det är 2 korsningar jag har. Den ena är en äldre triangelmärkt valack som inte kan vara värd någonting (förutom för mig givetvis) och den andra en yngre ridhäst som förhoppningsvis kommer tävlas i lättare klasser framöver. Jag skulle tippa att hennes värde ligger på ca 30000. Det blir ju en del om det är 10000+ per häst, men vad gör man inte för sina raringar ;)

Det är skillnad på att föra in en häst temporärt (för exempelvis träning/tävling) eller att importera den med tanken att den ska "byta nationalitet".

Jag råder TS att ta kontakt med norska tullverket. Visserligen har Sverige och Norge en hel del gränstullsamarbete, men det bästa är nog att prata med norrmännen.

Avgifter vid gränsen? Jag tror det finns chans att TS kan få med sig hästarna på s k flyttsakstullfrihet.

Immer

Självklart är det skillnad, det förstår jag med efter alla turer fram och tillbaka samt hästar i träning i norge.

Visst är det en bra grej att ta kontakt med norska tullen i Hån eller Charlottenberg eller annan.

Men hästar i norge är det krav på att de ska betalas en s k köttavgift för ev borttagande av häst. I Norge är det inte heller tillåtet att gräva ned sin häst utan de ska till speciella platser, därav denna kostnad.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 328
Ekonomi & Juridik Hej! Jag fick ta över en häst som stod i samma stall som min häst. Jag hade under ca 8 månader skött om hästen mer än vad ägaren gjorde...
Svar
3
· Visningar
1 874
Senast: Oknytt
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 403
Senast: valpköpare
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 411

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka