Flytta till Finland?

Får man ta upp såhär gamla trådar?

Hur går det TS med flytt funderingarna?

Okej för det första kan jag ju säga att jag bor vid vattnet, i Österbotten, i Vasa (i höjd med Umeå) och jag är svenskspråkig, min finska är i dagsläget värdelös då jag inte behöver använda finska nån gång häromkring, man får svensk service här så gott som överallt! Jag är då alltså finne och så även min familj.. de har dock växt upp i "byar" som i stort sett endast bestått av svenskspråkiga (folk från sverige har svårt att förstå detta att man inte är från norrland/ har mamma eller pappa från sverige men talar svenska iaf)

Sen vill jag tillägga (och försvara landet) att åtminstone här i österbotten talar vi överlag riktigt bra Engelska! vi har ett bra skolsystem här och alla jag känner pratar bra engelska (uttalet kan ju bli lite rolig för de med grövre dialekter dock, men så har ju även ni svenskar!) .. Förstår dock att de som bor på de mindre ställena i landet och mest lever runt hemmet och jobbet kanske inte kan språket så bra då de inte haft något behov av att lära sig engelskan!

Hästmässigt så är finland en bit efter sverige tyvärr, men det går framåt vågar jag påstå!

Jyväskylä har jag själv inte besökt vad jag kan komma på men där består ju nog språket mest av finska (läste fakta om staden, tydligen endast 0,2% som talar svenska) men lär du dig grunderna så går det bra sen ska du se, du får ju ta lite i taget och lära dig hästrelaterade ord i början, så kommer det rulla på sen!
Dessutom har ju jyväskylä som sagts tidigare en hästklinik med jour, dit t.o.m. folk härifrån åker med sina hästar, då vi inte har nån sådan här, har hört bra om det stället och kollade upp det på google och av de 6 veterinärer som jag hittade stod det att 5 kunde/pratade svenska (alla engelska)

Finns ju flera finländare här på buke så kanske någon annan kan komma med fler tips om stället!
 
Vi klarar oss bra i västra Finland, jag och mamma på hennes två finska kurser på 80-talet. Alltid någon som kan översätta från svenska om det krisar med finskan och engelskan. Är också lite sugen på att flytta, har finsk medborgarskap men tyvärr ingen finska med mig hemifrån.
 
Vad roligt! Oftast tycker jag att finnarna fått nog och vill till Sverige.. Eller nån annanstans. Jyväskylä är nog helfinskt skulle jag tro, men som sagt, med engelska och en grundkurs i finska slipper man långt. Finnar uppskattar mycket, när utlänningar talar språket, fast än haltande. Det är inget lätt språk ;)
 
Får man ta upp såhär gamla trådar?

Hur går det TS med flytt funderingarna?

Okej för det första kan jag ju säga att jag bor vid vattnet, i Österbotten, i Vasa (i höjd med Umeå) och jag är svenskspråkig, min finska är i dagsläget värdelös då jag inte behöver använda finska nån gång häromkring, man får svensk service här så gott som överallt! Jag är då alltså finne och så även min familj.. de har dock växt upp i "byar" som i stort sett endast bestått av svenskspråkiga (folk från sverige har svårt att förstå detta att man inte är från norrland/ har mamma eller pappa från sverige men talar svenska iaf)

Sen vill jag tillägga (och försvara landet) att åtminstone här i österbotten talar vi överlag riktigt bra Engelska! vi har ett bra skolsystem här och alla jag känner pratar bra engelska (uttalet kan ju bli lite rolig för de med grövre dialekter dock, men så har ju även ni svenskar!) .. Förstår dock att de som bor på de mindre ställena i landet och mest lever runt hemmet och jobbet kanske inte kan språket så bra då de inte haft något behov av att lära sig engelskan!

Hästmässigt så är finland en bit efter sverige tyvärr, men det går framåt vågar jag påstå!

Jyväskylä har jag själv inte besökt vad jag kan komma på men där består ju nog språket mest av finska (läste fakta om staden, tydligen endast 0,2% som talar svenska) men lär du dig grunderna så går det bra sen ska du se, du får ju ta lite i taget och lära dig hästrelaterade ord i början, så kommer det rulla på sen!
Dessutom har ju jyväskylä som sagts tidigare en hästklinik med jour, dit t.o.m. folk härifrån åker med sina hästar, då vi inte har nån sådan här, har hört bra om det stället och kollade upp det på google och av de 6 veterinärer som jag hittade stod det att 5 kunde/pratade svenska (alla engelska)

Finns ju flera finländare här på buke så kanske någon annan kan komma med fler tips om stället!

Va roligt med en till österbottning! Bor iof en bit söderom Vasa men jobbar i Vasa. Är också helt svenskspråkig, men lärt mig den hårda vägen - genom att tala ;-)

Till ts.
Skulle inte räkna med svenska i Jyväskylä. Engelskan kan det vara si och så med. Så det blir nog till att lära dig finska!
 
Till ts.
Skulle inte räkna med svenska i Jyväskylä. Engelskan kan det vara si och så med. Så det blir nog till att lära dig finska![/QUOTE]

Jag var ihop med en kille från Jyväskylä. Det gick inte att prata svenska med hans kompisar. Det kan ju lite grann eftersom de lärt sig i skolan men de vill hellre prata engelska. Min kille kunde ingen svenska och bara lite engelska men jag hade spanat in honom och tyckte han var såå läcker. Med lexikon och kroppspråk kom vi långt. Ursäkta.... svävar iväg till gamla minnen...
 
Jag tycker de är riktigt dåliga på engelska i Finland. Min släkt är bondesläkt och de i min pappas generation pratar inte ett ord svenska och väldigt knackig engelska. De som är lite yngre pratar ju bättre engelska, men ingen höjdare. Med den äldre generationen har det varit mycket teckenspråk som gällt. Med den yngre kan man göra sig förstådd på engelska.

Jag tycker Finland är dödstråkigt *s* Kanske just för att vi är bondefamilj så resorna till Finland har ju inte varit nöjesresor utan mer åka runt och hälsa på all släkt. Ingen av dom bor i närheten av någon större stad. Så jag är nog ganska färgad av det... plus att alla bara äter massa potatis och rotsakslådor hela tiden. Kanske bara är så att jag har tråkig släkt *s*
 
Jag tycker de är riktigt dåliga på engelska i Finland. Min släkt är bondesläkt och de i min pappas generation pratar inte ett ord svenska och väldigt knackig engelska. De som är lite yngre pratar ju bättre engelska, men ingen höjdare. Med den äldre generationen har det varit mycket teckenspråk som gällt. Med den yngre kan man göra sig förstådd på engelska.

Jag tycker Finland är dödstråkigt *s* Kanske just för att vi är bondefamilj så resorna till Finland har ju inte varit nöjesresor utan mer åka runt och hälsa på all släkt. Ingen av dom bor i närheten av någon större stad. Så jag är nog ganska färgad av det... plus att alla bara äter massa potatis och rotsakslådor hela tiden. Kanske bara är så att jag har tråkig släkt *s*
Rotsakslåda hehe. Det har jag aldrig ätit finne som jag är!;)
 
Jag tycker de är riktigt dåliga på engelska i Finland. Min släkt är bondesläkt och de i min pappas generation pratar inte ett ord svenska och väldigt knackig engelska. De som är lite yngre pratar ju bättre engelska, men ingen höjdare. Med den äldre generationen har det varit mycket teckenspråk som gällt. Med den yngre kan man göra sig förstådd på engelska.

Jag tycker Finland är dödstråkigt *s* Kanske just för att vi är bondefamilj så resorna till Finland har ju inte varit nöjesresor utan mer åka runt och hälsa på all släkt. Ingen av dom bor i närheten av någon större stad. Så jag är nog ganska färgad av det... plus att alla bara äter massa potatis och rotsakslådor hela tiden. Kanske bara är så att jag har tråkig släkt *s*
Öh va? Det har nog mer att göra med din familj än vad det har att göra med att de är finländare.
 
Jag har en del släkt och bekanta i finland, alla i närheten av svenska gränsen. Där kan typ hälften knacka sig fram på svenska, och alla kan engelska.
 
Jag tycker de är riktigt dåliga på engelska i Finland. Min släkt är bondesläkt och de i min pappas generation pratar inte ett ord svenska och väldigt knackig engelska. De som är lite yngre pratar ju bättre engelska, men ingen höjdare. Med den äldre generationen har det varit mycket teckenspråk som gällt. Med den yngre kan man göra sig förstådd på engelska.

Jag tycker Finland är dödstråkigt *s* Kanske just för att vi är bondefamilj så resorna till Finland har ju inte varit nöjesresor utan mer åka runt och hälsa på all släkt. Ingen av dom bor i närheten av någon större stad. Så jag är nog ganska färgad av det... plus att alla bara äter massa potatis och rotsakslådor hela tiden. Kanske bara är så att jag har tråkig släkt *s*

Jag bor i skogen nu, så just det är inget problem ;)
 
Hejsan.
Här är en till från Ö-botten.
Ni kan ju börja med att prata finska hemma, allt det vardagliga om mat, kläder, arbete ( tider m.m ) o.s.v. Och om hästarna.

Jyväskyläborna pratar gärna svenska om dom har tillfälle. Men dom säger som många andra-när
finnarna försöker prata svenska skrattar svenskarna. men det är mycket sällan en enspråkigt finsk-talande skrattar åt en svensktalande som säger fel.

Kliniken i J:kylä har bra vettar och den har bra utrustning.

Och dessa underbara rid och körvägar! Långa fina skogsvägar, sandmark med tallskog, och BACKAR. Här i vår del av Finland, i plattlandet, får man leta efter backar.

Och hästar finns det gott om, både rid och travstall ( travbanan borde vara 3:dje störst i landet ).

Och så finns det många sjöar i området.

Så simma, ursäkta, flytta lugnt.
 
Hejsan.
Här är en till från Ö-botten.
Ni kan ju börja med att prata finska hemma, allt det vardagliga om mat, kläder, arbete ( tider m.m ) o.s.v. Och om hästarna.

Jyväskyläborna pratar gärna svenska om dom har tillfälle. Men dom säger som många andra-när
finnarna försöker prata svenska skrattar svenskarna. men det är mycket sällan en enspråkigt finsk-talande skrattar åt en svensktalande som säger fel.

Kliniken i J:kylä har bra vettar och den har bra utrustning.

Och dessa underbara rid och körvägar! Långa fina skogsvägar, sandmark med tallskog, och BACKAR. Här i vår del av Finland, i plattlandet, får man leta efter backar.

Och hästar finns det gott om, både rid och travstall ( travbanan borde vara 3:dje störst i landet ).

Och så finns det många sjöar i området.

Så simma, ursäkta, flytta lugnt.

Uppland nu, vet inte om mina pållar kan gå i backar :rofl:

Har fyra pållar själv men de behöver ju hovslagare och sådär.
 
Hejsan.
Här är en till från Ö-botten.
Ni kan ju börja med att prata finska hemma, allt det vardagliga om mat, kläder, arbete ( tider m.m ) o.s.v. Och om hästarna.

Jyväskyläborna pratar gärna svenska om dom har tillfälle. Men dom säger som många andra-när
finnarna försöker prata svenska skrattar svenskarna. men det är mycket sällan en enspråkigt finsk-talande skrattar åt en svensktalande som säger fel.

Kliniken i J:kylä har bra vettar och den har bra utrustning.

Och dessa underbara rid och körvägar! Långa fina skogsvägar, sandmark med tallskog, och BACKAR. Här i vår del av Finland, i plattlandet, får man leta efter backar.

Och hästar finns det gott om, både rid och travstall ( travbanan borde vara 3:dje störst i landet ).

Och så finns det många sjöar i området.

Så simma, ursäkta, flytta lugnt.
Det är nog väldigt få som pratar svenska i Jyväskylä. De flesta jag känner där (har alltså släktingar från min mans sida där, han är därifrån) har aldrig ens hört svenska annat än på kryssning. Det är väl isåfall främst studerande som kommer utifrån i såfall. I övrigt håller jag med.
 
Jag puttar lite då det ev är på tapeten igen...

Bor också i Österbotten. Skulle nog inte räkna med att ta mig fram på svenska i Jyväskylä, men om du är villig att lära dig en del vardagsfinska så go for it! :) Det är en trevlig stad tycker jag och landsbygden runtomkring är väldigt vacker. Kanske ni kan prova på att semestra där någon vecka för att känna av läget?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
11
· Visningar
779
Senast: Sassy
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 419
  • Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
18 863
Senast: MML
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 360
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 30
  • Rallylydnad

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp