Flytta till Finland?

Sv: Flytta till Finland?

Gården som är aktuell för mig ligger visst 10 mil från Jyväskylä men det är samma avstånd som jag har till Uppsala nu :p

Ska läsa på mer när jag är ledig, det finns ju rätt mycket att läsa på nätet, som tur är :D
 
Sv: Flytta till Finland?

Jag har fått höra att Jyväskylä - om jag inte minns alldeles fel - var en riktig hästbygd en gång i tiden, men jag vet ju inte om det är så fortfarande förstås.
 
Sv: Flytta till Finland?

Sambons äldre släktingar hade iaf häst. Det säger iofs ingenting, egentligen :D

Sambon vill ha en arbetshäst och kunna dra lite timmer och så, då är ser ju bra med skog. Nu har vintyp tjugo träd som russen kan dra.
 
Sv: Flytta till Finland?

Min erfarenhet av finnar är att de generellt är dåliga på både svenska och engelska, oavsett ålder och högskoleutbildningar, om de inte är från sk "svenskbygder". Inte ens i Helsingfors kan man förlita sig på svenska eller engelska och jag har täta kontakter med mina finska kollegor.

Haha, jag håller med dig, tänk vad olika uppfattning man kan ha! Jag var i Rovaniemi i somras och kände mig helt handikappad, det var typ bara på hotellet som vi kunde kommunicera bra på engelska. Och på en hårdrocksbar där det var ungdomar bakom disken :D
På en pub vi gick till kunde vi inte ens förklara vilken öl vi ville ha, för herren pratade enbart finska. Men det gick till slut ändå! (Och jag lovar, det hade inte med alkoholhalt i svenskarna att göra just då ;))

Men ni som bor i Finland borde ju ha mer koll förstås, det var bara en sak som fastnade för mig efter det dygnet, att jag kände mig som en alien :D
 
Sv: Flytta till Finland?

Jag är hyfsat säker på att jag kommer behöva lära mig finska för att det ska fungera på sikt men det vore ju bra om det går att hanka sig fram tills dess :eek: Ja utan sambon då.
 
Sv: Flytta till Finland?

Jag vill minnas att Jyväskylä har en hästklinik med mycket bra rykte, är fler än en här uppifrån som åkt dit. Så det är ju positivt i alla fall :) I övrigt är det nog bra att lära sig finska men som alltid så går ju det mesta om man bara vill.
 
Sv: Flytta till Finland?

Det går säkert bra. Man får blanda lite helt enkelt. Jag har ofta kontakt med finnar på mitt extrajobb och de (förvisso ganska ofta affärsmän) pratar utmärkt engelska (med finsk accent ;) ) svenska ibland. Så man blandar och ger så bruka det funka bra. Eftersom många finnar har läst svenska i skolan brukar de kunna förstå en del ord även om de inte pratar svenska. Så visst kommer du kunna hanka dig fram i början. Så småningom kommer det komma fler och fler finska ord som du snappar upp, så blir dt lättare. Finnarna är också (enligt min erfarenhet) högst medvetna om att deras språk är lite knepigt för oss och hjälper till på traven så gott de kan.

Lite lustigt ändå... På 70-talet kom finnarna hit (om man bortser från krigsbarnen på 40-talet) och jobbade och nu flyttar vi dit istället :)
 
Sv: Flytta till Finland?

Det var så min sambo kom hit, hans mamma jobbade i Borås. Farmor är nog inte krigsbarn men flyttade hit på 40-talet.

Det är ju lite tillbaka till rötterna även för mig om vi bestämmer oss för att flytta.
 
Sv: Flytta till Finland?

Min erf. är att finnar fortfarande pratar mycket dålig engelska och att många inte kan engelska överhuvudtaget fortfarande år 2014.
vi har rätt mycket finnar som besöker företaget där jag jobbar varje sommar, (jag jobbar där sen 10 år), och de kan i princip aldrig engelska ö.h.t, jättesvårt när de frågar efter information och behöver hjälp :(
 
Sv: Flytta till Finland?

Jag är rätt förvånad att någon som har läst på högskola inte fixar engelska utan behöver översättning, när de inte ens fyllt 30! :eek:

Likaså när de knackar sig fram på svenska och vill byta till engelska och är ännu sämre där? :crazy:

Eller när menyn är på finska och engelska, men man kan inte beställa på engelska utan får peka för att visa vad man vill ha, i centrala Helsingfors?
 
Senast ändrad:
Sv: Flytta till Finland?

Jag har ingen aning om var våra gäster från Finland befinner sig geografisk öht i Finland eller deras bakgrund osv.
mitt svar var ett konstaterande utifrån den bransch jag arbetar i och de som väljer att besöka oss. Har inte gjort ngn studie på varifrån de är eller deras bakgrund öht. Lägger ingen värdering i det heller och det hoppas jag framgick. Det var ett allmänt konstaterande utifrån fakta utifrån de möten jag har erfarenhet av varken mer eller mindre.

var din reflektion verkligen till mig? jag har öht inte addresserat några som endera eller inte läst på högskola osv, eller boenden i just Helsingfors osv?
 
Sv: Flytta till Finland?

Det är ju lätt att säga och jag hade för 3 år sedan säkert sagt samma sak. Men när man sällan eller aldrig använder ett språk tappar man fort. Jag förstår iof allt men när jag själv ska prata så funkar det inte längre med engelskan. Det blir någon slags engelyska alltså tyska blandat med engelska.

Tom svenskan tappar jag mer och mer ord i. Jag funderade länge idag vad fasen Spargel (sparris) heter på svenska (och då är det min modersmål) när jag skulle förklara för mina föräldrar vad jag ätit idag. Jag använder knappt min svenska mer och är själv förvånad. Märker ibland också när jag skriver (skriver mer svenska än vad jag talar) att jag gör grammatiska fel och lägger orden i tysk gramatisk ordning ibland.
 
Sv: Flytta till Finland?

Stämmer iof fast inte riktigt i det scenario som tråden avser?

precis som du säger så tappar man självklart ord/ligger av sig om man inte använder språk i sig, men det är en stor skillnad ändå i det att det du beskriver för det händer bara de som är väldigt komfortabla och redan bekväma/integrerade med "det andra" språket i sig. Är man inte sen tidigare etablerad i språket på ett vardagsplan (inte enbart akademiskt) så har man inte det läge du beskriver utan då hänger man kvar vid modersmålet oavsett.

Det du beskriver är utifrån att du är så komfortabel/integrerad med språket att du utifrån det finner det mera ovant att hitta ord/uttryck på modersmålet emellanåt, det sker bara när man är väldigt integrerad med det "andra" språket så att säga.
 
Sv: Flytta till Finland?

Så man blandar och ger så bruka det funka bra. Eftersom många finnar har läst svenska i skolan brukar de kunna förstå en del ord även om de inte pratar svenska. QUOTE]
Precis så. De flesta förstår ganska mycket, men vågar oftast inte prata själva. Men allt beror så väldigt mycket på var i Finland de bor. I min fästmans hemstad har de flesta aldrig hört svenska annat än i Beck på tv, medan de flesta i min hemstad förstår rätt mycket och en stor del pratar båda språken flytande. T.ex. på sjukhusen och flera andra arbetsplatser här i min stad måste du ha ett spåkintyg i det andra inhemska språket för att kunna få fast anställning.

Hoppas de pratar finska i alla fall. ;)
Jag jobbar med en del finnar och de är bra på engelska i alla fall.

Haha, jag menade antagligen svenska :D
 
Sv: Flytta till Finland?

Nej inte helt, i kommer (om vi flyttar) fortsätta prata svenska hemma.

Och för att klara mig i början behövd ju inte några avancerade grejer men visst hade det varit skönt om vi flyttat till en "svenskkoloni" :D Vilket jag ju eg vet att det inte är.
 
Sv: Flytta till Finland?

Så man blandar och ger så bruka det funka bra. Eftersom många finnar har läst svenska i skolan brukar de kunna förstå en del ord även om de inte pratar svenska. QUOTE]
Precis så. De flesta förstår ganska mycket, men vågar oftast inte prata själva. Men allt beror så väldigt mycket på var i Finland de bor. I min fästmans hemstad har de flesta aldrig hört svenska annat än i Beck på tv, medan de flesta i min hemstad förstår rätt mycket och en stor del pratar båda språken flytande. T.ex. på sjukhusen och flera andra arbetsplatser här i min stad måste du ha ett spåkintyg i det andra inhemska språket för att kunna få fast anställning.

Jag menar, jag har läst tyska i några år i skolan och har hygglig koll på vad folk säger om de talar långsamt, men ge mig på att prata... Nej, det skulle nog inte funka särskilt bra ;)
 
Sv: Flytta till Finland?

Mitt svar var ett medhåll i att många finnar är dåliga på både svenska och engelska och jag har träffat både de som läst på högskola och boende i Helsingfors som inte förstår något av det. Faktum är att jag tycker det är lättare att klara sig på engelska i Paris än i Finland. ;)

Det är inte heller resultatet av någon studie utan enbart baserat på min erfarenhet privat och yrkesmässigt av mina finska kontakter. Min förvåning avseende boende i Helsingfors är att det är en storstad, huvudstad, och om jag inte missminner mig svenskbygder. När jag själv läste på SU så var huvuddelen av all litteratur på engelska och jag har tagit för givet att det är samma förhållande i Finland för de som läser på högskola.

Vad vet jag, de finnar med språkproblem jag träffat kan ju samtliga varit från Karelen vid ryska gränsen och fått samma undervisning i svenska som en kollega: Hej. Jag heter Jako. Håll käften.
 
Sv: Flytta till Finland?

aha, då är jag med :) Isåfall har jag bara träffat de från Karelen också, hehe.

I övrigt håller jag med dig om att Paris är betydligt lättare.
 
Sv: Flytta till Finland?

*kl*

Jag jobbade i Pielavesi en sommar (en byhåla på ca 5000 personer totalt). Det är en bit ifrån Jyväskylä men inte så jättelångt ändå. De enda som pratade bra engelska var de yngre, svenska var bara att glömma. Jag var helt enkelt tvungen att lära mig finska, några enkla fraser så jag skulle klara mig. Det gick bättre än vad jag trodde det skulle göra för jag måste säga att alla var väldigt vänliga och hjälpsamma.

Däremot trodde mina borrare och några från GTK att jag kunde mer finska än vad jag medgav :p det var riktigt kul för det jag kan är att läsa kroppsspråk :D
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
11
· Visningar
780
Senast: Sassy
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 419
  • Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
18 863
Senast: MML
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 360
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp