Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Min erfarenhet av finnar är att de generellt är dåliga på både svenska och engelska, oavsett ålder och högskoleutbildningar, om de inte är från sk "svenskbygder". Inte ens i Helsingfors kan man förlita sig på svenska eller engelska och jag har täta kontakter med mina finska kollegor.
Där är de rätt usla på finska.
Så man blandar och ger så bruka det funka bra. Eftersom många finnar har läst svenska i skolan brukar de kunna förstå en del ord även om de inte pratar svenska. QUOTE]
Precis så. De flesta förstår ganska mycket, men vågar oftast inte prata själva. Men allt beror så väldigt mycket på var i Finland de bor. I min fästmans hemstad har de flesta aldrig hört svenska annat än i Beck på tv, medan de flesta i min hemstad förstår rätt mycket och en stor del pratar båda språken flytande. T.ex. på sjukhusen och flera andra arbetsplatser här i min stad måste du ha ett spåkintyg i det andra inhemska språket för att kunna få fast anställning.
Hoppas de pratar finska i alla fall.
Jag jobbar med en del finnar och de är bra på engelska i alla fall.
Haha, jag menade antagligen svenska
Så man blandar och ger så bruka det funka bra. Eftersom många finnar har läst svenska i skolan brukar de kunna förstå en del ord även om de inte pratar svenska. QUOTE]
Precis så. De flesta förstår ganska mycket, men vågar oftast inte prata själva. Men allt beror så väldigt mycket på var i Finland de bor. I min fästmans hemstad har de flesta aldrig hört svenska annat än i Beck på tv, medan de flesta i min hemstad förstår rätt mycket och en stor del pratar båda språken flytande. T.ex. på sjukhusen och flera andra arbetsplatser här i min stad måste du ha ett spåkintyg i det andra inhemska språket för att kunna få fast anställning.
Jag menar, jag har läst tyska i några år i skolan och har hygglig koll på vad folk säger om de talar långsamt, men ge mig på att prata... Nej, det skulle nog inte funka särskilt bra