Flytta stall - vad ska man tanka pa?

J

jenniejonsson

Hej
Imorgon ska jag flytta till ett nytt stall, behover lite tips pa vad som ar bast pa att gora.
Vad ar bast att gora nar jag kommer fram till det nya stallet, slappa in honom i hans nya box, slappa ut honom i hagen??? (det ligger inte langt ifran nuvarande stall kanske 15 min korvag sa han har inte statt sa lange i transporten nar vi kommer fram)

Hur mycket ho borde jag ta med mig for att fa en bra overgang till det nya hoet??

Det ar min forsta hast och forsta gangen jag flyttar stall sa jag ar lite orolig :crazy:

Sv: Flytta stall - vad ska man tanka pa?

Jag hade släppt ut i hagen direkt , ställer du hästen i boxen hinner den ladda och kanske blir jobbig att hantera när denne väl ska ut.
När du börjar fodra med nya höet så ha hälften av gammla och hälften av nya, ge sedan mindre och mindre av det gammla höet kanske du kan göra ett byte på 1 vecka?

hej jag hade släppt honom i hagen direkt med en ny häst kompis brevid så han kan prata med den och så få en kompis och kanske tycka det är ok på detta ställe dom kanske kan gå i hopa sedan så gjorde jag när jag bytte stall , stog brevid varandra i ca 10 min sedan funkade och nu går dom tillsammans . kan funka . :banana:

tack for tipsen :bow:
da ska jag nog lata han ha sitt utetacke pa sig nar jag kor sa jag inte behover stoka med tacken nar jag kommer fram.

Jag tror att de har alla hastarna tillsammans i en hage i detta stallet. Sa jag kan nog inte slappa in honom tillsammans med en annan i en enskild hage, far kolla med stallagaren imorgon.

Vilken anländer ni till stallet? Kommer ni strax före insläpp så kan hästen lika gärna få gå in i boxen direkt. Så kan han stå och titta medan ni bär in saker osv.

Börja alltid med att ta ut hästen ur transporten och låt den se sig omkring. Låt den gå runt lite (för det kommer den antagligen vilja göra av sig själv) och låt den få gnägga och höra att det finns andra hästar. Låt det ta tid och passa på att prata lite med stallägaren om han/hon är där.

Oftast låter man hästen gå i egen hage till en början. Jag anser att detta endast bör vara i 1, högst 2 dagar, innan man släpper hästen med flocken. Släpp dem då utan grimmor - anser jag - men ev senskydd om man har en häst som gärna trampar sig. Själv föredrar jag att ha en helt naken häst men om man vet att en av hästarna är jobbiga vid ihopsläpp så kan man göra vissa undantag.

Släpp inte ihop hästarna när det finns mat i hagen (vid ex vis morgonhöet). Och om du har hästen i egen hage en dag, så låt den helst gå bredvid nya kamraterna så att de kan hälsa och det är bra om de får ha en liten höhög ganska nära intill varandra vid matdags. Oftast har stallägaren redan rutiner som de följer när det kommer ny häst.

Var alltid med vid ihopsläppet så att du vet vad som händer.

Nya höet. Börja med att ge minst hälften av gamla höet. Sen kan du öka på med det nya. Har du analys på höet så är det bra. Proteinvärdet kan påverka om det är stor skillnad på de olika höen. Framförallt om det är mycket högre protein i det nya höet.

Om du kan bestämma tid själv, när du kommer till det nya stallet, tycker jag att du ska komma till insläppet så att din häst kan äta middag, kvällsmat och frukost i sin nya box. :d
Detta främst för att den nya stalllukten ska sätta sig i din häst. Då är han ändå ny, men de andra hästarna känner igen lukten och då blir det oftast inga problem när man släpper ihop hästarna.
Av olika anledningar har jag blivit tvungen att byta stall ganska ofta och detta har fungerat absolut bäst. ;)

Jag tycker nog det beror på.

Vilken tid på dagen flyttar ni? Kommer ni på kvällen och det är dags för de andra hästarna att snart gå in så hade jag nog tagit in min direkt i boxen. Ge gärna hö i boxen för det finns inget som lugnar så bra som lite mat :d . Sen kommer ju de andra in och då har de ju hela natten på sig att "prata" och skrika på varann.

Men kommer ni på dagen när de ska vara ute länge till så hade jag släppt ut den. Men jag hade helst haft dem i separata hagar (men intill) några dagar.

Men du visste inte om det gick att ha separata hagar? Då tycker jag det gäller att hagen är riktigt stoooooor så att din nya häst har gott om plats att fly undan ifall han blir jagad. Små hagar + många hästar tycker jag är riktigt läskigt:eek:

Sen när ni släpper ihop så hade nog jag plockat av täcket om du är rädd om det. Jag gjorde misstaget att sätta på ett sprillans nytt regntäcke när vi precis köpt vår häst och släppte in honom till de nya kompisarna. Man kan nog lugnt påstå att det täcket inte var så fint längre :(

Som någon annan här sa: hö i hagen får man vara försiktig med.

Men prata med stallägaren om hur de brukar göra och var inte rädd för att tala om att du är lite nervös! Det kommer säkert att gå bra men visst kan det bli lite fighter med skrik, sår här och där och sådant. Lycka till.:)

Det är alltid bättre att hästen får stallukten på sig innan han släpps med dom andra. Mao, stalla honom först och släpp ihop dom dagen efter. Släpp hästen ensam med den ranghöga hästen först. När han sedan är accepterad av ledaren så är det piece of cake med resten.

Pratade precis med stallagaren, det blir ingen flytt imorgon. Det ar en otack sjukdom som gar omkring har som verkar valdig smittsam och en ponny i det nya stallet hade visat symptomen for denna och han skulle fa tillbaka resulaten nasta vecka om det var det eller inte. Kommer inte ihag namnet pa sjukdomen men vad min tranare berattade om det var att det ger hasten stora bolder som sedan kan spricka bade invartes och utvartes :crazy: hon sa aven att i sverige maste man anmala om ens hast har denna sjukdomen men det behovs inte har sa det gar mycket langsammare att fa koll pa det och stallen verkar inte stangas aven om de har sjukdomen i dem sa det sprids onodigt mkt.
Vill absolut inte riskera detta sa flytten far skjutas upp till det ar "sakert".

när jag bytte stall i våras så fick min häst stå inne från det att hon kom och till nästa morgon så att hon kunde bakanta sig med hästarna i stallet.

Bäst är ju att hästen får komma direkt till den box den ska stå i och känna lukten och veta att detta är mitt nya hem. Då vet den också att här ska jag vara och vet när den kommer in ifrån hagen sen vart den ska ta vägen och så. Efter det så kan det ju få träffa kompisarna men står i en hage brevid dem till en början, annars kan det ske värsta mobbningen. ;)

Om man skall gå efter rubriken så bör du skaffa en bra motorsåg, en massa stora domkrafter o ett par ordentliga trailers:rofl: :rofl:
PL

*knapp lån*
byter stall nästa vecka, och där har dem den rutinen att den nya hästen står inne ett dygn först och släpps sen ihjop dagen efter med först den ragnhögsta sen i trapp ordning ner i rang efter att hästen accepteras..

men de som jag känner som ett problem är att han komemr vid ca 14 på onsdagen och då släpps alltså ihop först åp fredagen.. :O känns väldigt länge, men tänkte nog promenera runt med hon på onsdagen och rida ooorrrdentlige på torsdagen..typ ute och padocken, och hoppas kankse på att någon mer är i padocken så han får lite "kontakt" och så lovade de att han någon häst inne på torsdagen.
vad tycker ni om detta konceptet?

till trådskaparen..låter som kvarka, usch va läskigt hoppas ni slipper undan!

sjukdomen kallas strangels pa engelska nan som vet vad det ar pa svenska, kvarka??? Fick forsta vaccinationen pa nibalda igar han ska fa en till om tre veckor.

onskar jag hade kunna flytta stallet :rofl: da det ar valdigt mysigt men pa fel stalle

Pratade med stallagaren i helgen lite mer hur vi ska gora vid flytten och han sa att han kommer slappa honom i en hage for sig sjalv i borjan men jamte nagra andra hastar och sen efter nan vecka kommer han slappa ihop honom med 3-4 andra som verkar passa ihop. Sa nu kanner jag mig lugnare :smirk:

Kvarka skulle jag tro. Den sjukdomen är också en av de få man måste sätta stallet i karantän för. Verkligen ingen rolig sjukdom och man måste sanera precis allt. :crazy: Hoppas verkligen att provsvaren är negativa, annars kan det nog ta ett tag innan du får flytta dit din häst.

Låter bra att stallägaren ger honom en egen hage. Se till att få vara med vid ihopsläppet sen bara. Lycka till!

Hoppas verkligen att det kommer tillbaka negativt, de var lite forvanade att denna hasten visade symptom pa det eftersom hon hade varit i ett stall dar de vet nu att det finns kvarka men det ar over en manad sen och jag laste i ett tidigare inlagg om kvarka att:
Inkubationstiden är normalt: min 3-6 dagar och max 2-8 dagar. Sa forhoppningsvis ar det bara en forkylning.

Ut i hagen så den får se vart den kommit och vilka den ska tillbringa sin tid med. den blir lungnare då tycker jag iaf :D

Liknande trådar

Samhälle Jag sag nagonstans att det var lang vantetid att fornya pass i Sverige sa jag kollade och upptackte att mitt svenska pass gar ut i...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
18 794
Senast: 95johsv
·
Mat Jag star for Julafton som firas med barn och barnbarn enligt Svensk tradition. Eller mestadeles Svensk tradition. Vi har helt hoppat...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 944
Senast: Huggorm
·
Tjatter Jag har nu sytt ett par plagg till barnbarnen. Jag har inte sytt nagonting sedan 1986. Da flyttade vi utomlands och det fanns en...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 949
Senast: Raderad medlem 120709
·
Kropp & Själ Jag ar 30 nu och har lange varit dalig med hudvard. Jag har val anvant nagon cleanser, toner och dagkram, speciellt nar jag brukade...
Svar
10
· Visningar
1 015
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama