Flytta hästen utomlands

turbofling

Trådstartare
Vet inte alls vilken rubrik detta ska ligga under men denna känns minst fel.

Nästa höst kommer jag ev åka utomlands och plugga och jag funderar då på att ta med mig min häst dit eftersom det finns en stor chans att jag stannar där sen.
Är det någon här som har flyttat sin häst utomlands och kan förklara lite för mig hur man löser allt. Tänker då främst på saker som försäkring, vaccination mm.

Landet det gäller är Österrike

Sv: Flytta hästen utomlands

Jag flyttade min häst åt andra hållet (!), från utland (Tyskland) till Sverige. Jag gissar att reglerna är ungefär de samma. Hästen måste vara vaccinerad och ha ett pass. Den måste undersökas av distriksveterinär precis innan resan så att den är frisk och inte medför några sjukdomar. Kolla med ditt försäkringsbolag här i Sverige hur det är när du tar med hästen utomlands, skulle gissa på att du får försäkra om den i ett försäkringsbolag i det landet du flyttar till. Jag var tvungen att besiktiga min häst för att få den försäkrad här i Sverige, det är säkert samma sak utomlands.

Om du är osäker på saker, skulle jag fråga distriksveterinär om råd. De brukar veta något eller veta var man skall fråga.
Lycka till med flytten!

Skall du köra hästen själv? Om du skall det så kolla upp om du måste ha boggie släp.

I de flesta europeiska länder gäller samma vaccinationsregler som i Sverige.

Ska du inte stanna utomlands för gott kan hästen fortsätta att vara försäkrad i Sverige. Dock för en merkostnad.

Kolla med ditt försäkringsbolag.

Har själv bott utomlands sedan 1991 och har haft mina hästar försäkrade i utländskt och för tillfället i svenskt bolag.

Obligatoriskt är en postadress i Sverige.

Du ska vetintyg från en statlig vet. En färdbeskrivning. Jag skickade min dotters häst till England i våras (hon bor där). Det var inga krav på vacc. Hästen åkte med ett transportbolag. Om du ska skicka hästen med buss så hjälper de dig med allt.

Hon kommer att få åka med ett transportföretag, det blir enklast så. Ngn som vet på ett ungefär hur mycket det kan kosta? (ska maila lite sen och fråga om priser men kan vara bra att veta på ett hum).
Kanske kommer jag inte komma tillbaka till Sverige sen men jag kommer vara skriven i Sverige iaf 2 år så då är det kanske lättare att ha henne försäkrad i Sverige, ska kolla med mitt försäkringsbolag hur mycket det kan kosta.

vaccinationer är som vanligt och den svenska försäkringen gäller upp till 1 år, iallafall i Agria kostar inget extra. Kolla med ditt försäkringsbolag. Hälsointyg från distriktet med nya adressen och reg nr på lastbilen som hästen åker med, får inte vara äldre än 24 timmar när du lämnar gränsen, helst med vilken färdväg som skall tas. Hästen måste ha pass.

Har inte alla glömt EXPORTLICENSE? Allting i orginal...

Nej jag kan ha fel, har bara varit med om papper från Irland och Italien och då hade vi alltid exportlicens även om vi skulle tillbaka med hästarna igen, och jag vet att man har det med bilar och liknande i alla fall till Sverige... Förutsatte att allt var lika överallt med EU och det här. Kanske innehåller hälsopapper i Sverige "allt"... Som sagt jag är inte hundra, trodde bara att det var lika överallt.
Hur det än är... så var noga med följande:
*Kolla så att allt är med
*Kolla så att allt är i orginal och var rädd om dina orginalpapper
*Kolla så det inte står något konstigt i pappren, fråga veterinären varför om något är överkryssat eller struket.

Men om det är som jag tror, som jag är van vid från Irland så måste alla hästar som ska ut ur landet ha det, för det hade tävlingshästarna, men som sagt kolla det där... Det är så j-la tråkigt att åka fast i tullen... Det blir så bökigt...

När jag tävlar utomlands så krävs det inga sådana papper, har aldrig hört någon annan ha det heller av mina tävlingskamrater. Vi har FEI pass.

Då är det olika, ursäkta om jag förvirra till det...

Ska du utanför EU behöver man internationella tulldokument (t.ex. Schweiz) men ej inom EU.

Hej det här var en kul tråd. Har nyligen flyttat till Frankrike med islandshästar. Får skriva lite mer sen ska sluta nu har kanske frågor också.:)

Kanske vi kan ha lite kontakt via våra trådar och PM om du ska komma iväg. Kunde vara kul.

Jag har skrivit lite att tänka på som jag upptäckt andra grejer också
du kan ju kika lite där på tråd och inlägg jag gjort
MVH Carina.

Nu var det länge sen jag startade tråden, så det är inte länge aktuellt med någon flytt för min del.

Ojdå måste visst lära mig kolla det här med datum hoppas du hittat på nåt annat kul då.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 482
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 496
Senast: tuaphua
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
22 151
Senast: Whoever
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 410
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV